فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: گل به خودي در لباس مدافعان نظام
جمعه، 6 اسفند 1395 - 09:37     کد خبر: 33171

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:

در شبكه «افق» چه مي‌گذرد؟
گل به خودي در لباس مدافعان نظام
همدلي| اين روزها كليپي از يك برنامه تلويزيوني در شبكه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شود كه اگر كسي بدون تماشاي تصوير آن، فقط به صداي آن گوش دهد ممكن است با خود فكر كند اين برنامه در يكي از رسانه‌هاي ضدانقلاب ساخته شده است. اما همين كه فرد به تصوير اين فايل ويدئويي نگاه كند با تعجب مي‌گويد «اينكه يامين‌پور است. همان مجري مدعي ارزش‌ها و انقلاب! نكند رفته و براي شبكه‌هاي ضدانقلاب كار مي‌كند.» اما واقعيت اين است كه نه يامين‌پور از كشور خارج نشده است و اتفاقا در رسانه ملي برنامه توليد مي‌كند. يامين‌پور در برنامه‌اي درجام جم كه ميهمانش انيس نقاش، عامل ترور شاپور بختيار است، مي‌گويد نقاش براي انجام ماموريت «به درك واصل كردن بختيار» به پاريس عازم شد. اين برنامه در شبكه تلويزيوني افق پخش شده است. اين شبكه در زمستان سال 93 فعاليت رسمي خود را با توليدكنندگان مخالف دولت به صورت رسمي آغاز كرد؛ زماني كه جريان‌هاي سياسي نزديك به دولت به صداوسيما انتقاد مي‌كردند كه رسانه ملي منعكس كننده همه جريان‌هاي سياسي نيست.
اختصاص شبكه بيست و دو به دلواپسان
ارديبهشت سال 93 با نزديك شدن به سالروز انتخابات سال 92 عزت‌الله ضرغامي، رئيس وقت جام جم از تاسيس شبكه‌اي به نام افق خبر داد. اين شبكه از 13‌‌‌خرداد آن سال به صورت آزمايشي و پخش چند برنامه در روز كار خود را آغاز كرد و اسفند همان سال فعاليت رسمي افق آغاز شد. مديران اين شبكه معتقدند شعار شبكه تحت امرشان ترويج و توسعه گفتمان انقلاب اسلامي است.
از فعاليت اين شبكه تلويزيوني مدت زيادي نگذشته بود كه افق به نام شبكه دلواپسان شهرت پيدا كرد، علت اين شائبه حضور پرچمداران رسانه‌اي جبهه پايداري بود. وحيد جليلي برادر سعيد جليلي، نادرطالب‌زاده و وحيد يامين‌پور(كه با ديروز، امروز، فردا خود را نشان داده) از افرادي بودند كه نامشان به عنوان توليدكننده برنامه‌هاي اين شبكه عنوان مي‌شد.
افق به سپاه وابسته نيست
درباره شبكه افق حتي ادعا شده بود كه به سپاه پاسداران وابسته است. اما سردار رمضان شريف، سخنگوي سپاه اين ادعا را تكذيب كرد. به گفته سردار رمضان شريف «سپاه مالكيت اين شبكه را در اختيار ندارد اما خود را موظف به حمايت از سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال در اين ماجرا مي‌داند.» به نوشته ايرنا، سردار رمضان شريف همچنين گفت كه سپاه حمايت از برخي موسسات و سازمان‌هاي مردم نهاد را وظيفه خود مي‌داند و موسسه «اوج» به عنوان يكي از اين سازمان‌ها از حمايت‌هاي سپاه پاسداران برخوردار بوده است.
از شهرداري تا صدا و سيما
اگر در زمان مذاكرات هسته‌اي، پيگير اخبار مذاكرات هسته‌اي و مخالفت‌هاي دلواپسان بوديد، حتما با نام موسسه اوج برخورد مي‌كرديد. تصاوير صداقت آمريكايي بر روي بيلبوردهاي شهرداري تهران از آثار اين موسسه است. گفته مي‌شود شبكه افق نيز از زيرمجموعه‌هاي اين موسسه است كه مديريت آن را احسان محمدحسني برعهده دارد. محمدحسني خود از گردانندگان شبكه افق است.
حمله روزنامه جوان به افق
پس از تكذيب ارتباط شبكه افق با سپاه پاسداران روزنامه جوان در يكي از مطالب خود به اين شبكه حمله كرد. اين روزنامه نوشت: بسياري از منتقدان رسانه‌اي صداوسيما در زماني كه در مقام برنامه‌ساز ظاهر شدند، نشان دادند كه هيچ چيزي در بساط ندارند. صداوسيما مي‌تواند به جاي اينكه سرمايه و زمانش را در اختيار گروه‌هاي ناكارآمد برنامه‌ساز قرار دهد كه محصولش شبكه‌هاي بي‌بيننده‌اي مانند «افق» باشد، مي‌تواند پاي استعداد‌هاي جديد را به سازمان باز كند.
ضداعتدالي‌ها در رسانه ملي
جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در سال‌هاي اخير بارها از صدا و سيما خواسته‌اند كه صداي همه جريان‌هاي اجتماعي را انعكاس دهند. اكنون يكي از شبكه‌هاي رسمي اين سازمان تريبون رسمي جريان دلواپس شده است. محمدجواد كريمي قدوسي، نماينده جبهه پايداري در مجلس، محمدحسين صفارهرندي، وزير ارشاد محمود احمدي‌نژاد، حسن عباسي، مخالف سرسخت حسن روحاني، مسعود ده‌نمكي كارگرداني كه در سوابقش عضويت در انصار حزب‌الله بسيار پر رنگ است، عليرضا پناهيان، روحاني اصول‌گرا و سعيد قاسمي كه سبك خاص خود را براي حمله به جريان اصلاحات و دوات حسن روحاني دارد از ميهمانان هميشگي شبكه افق هستند.
تشويش اذهان عمومي
با اين حال مسئله اصلي همين جريان سياسي كه همواره خود را مدافع از ارزش‌ها خوانده است، اخيرا در شبكه تلويزيوني خود رفتاري نشان داد كه در نوع خود بي‌سابقه بود. در حالي كه در طي سال‌هاي گذشته مسئولان نظام سعي كرده‌اند تصوير ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي را در دنيا از بين ببرند، يامين‌پور ترور شاپور بختيار آخرين نخست‌وزير دوران پهلوي را ماموريت خواند. موضوعي كه سبب شده تا برخي از مخالفان نظام با نشر فايل تصويري آن، نظام را به ترور مخالفان خود در خارج از كشور متهم كرده و اين سخنان را به عنوان سند اثبات ادعاهاي خود ارائه مي‌كنند. اتفاقي كه به نظر مي‌رسد گل به خودي كساني است كه لباس مدافعان نظام را پوشيده‌اند.
اين اتفاق در برنامه «راز رضوان» افتاد كه ميهمانانش سعيد قاسمي و انيس نقاش بودند. انيس نقاش فرد لبناني عامل ترور شاپور بختيار است. اين ترور در سال 59 اتفاق افتاد، اما شاپور بختيار جان سالم به در برد و يازده سال بعد در ترور ديگري كشته شد.
انيس نقاش در اين برنامه از زنداني شدن خود توضيح مي‌دهد و يامين‌پور در ميان صحبت نقاش آنجا كه به دوران زندانش در فرانسه اشاره مي‌كند، مي‌گويد:« براي اطلاع بينندگاني كه انيس نقاش را نمي‌شناسند بگويم كه ايشان يك سال بعد از پيروزي انقلاب براي انجام ماموريتي براي به درك واصل كردن شاپور بختيار به پاريس عازم مي‌شوند و بلافاصله بعد از آن زنداني مي‌شوند.»
پاداش سخنان سردار سعيد قاسمي
مهمان ديگر اين برنامه سردار سعيد قاسمي است كه در كنار انيس نقاش نشسته است. دعوت از سعيد قاسمي - كه معمولا با رفتارها و مواضع تند وپرخاشگرانه عليه اصلاح‌طلبان و دولت اعتدال شهره شده – در اين برنامه در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز سخنان عجيب و به قول برخي از فعالان رسانه‌اي «تهوع آور» درباره وضعيت پيكر آيت‌الله ‌هاشمي و توهين‌هاي عجيب و غريب وي به «رفيق ديرين» رهبري از يادها نرفته است. گويي فراهم آوردن شرايط حضور اين چهره جنجالي در رسانه ملي، در اوج انتقادات دلسوزان نظام به وي، پاداشي است كه مسئولان اين شبكه به او داده‌اند.
خون يامين‌پور از فردوسي‌پور رنگين‌تر است؟
به هرحال بيان چنين سخناني از سوي يك مجري تلويزيون آزموني است كه پيش روي مسئولان صدا و سيما قرار گرفته است. بايد ديد مديران جام جم كه به خاطر اظهار نظر عادل فردوسي‌پور درباره استعفاي مسئولان درباره پلاسكو به او تذكر دادند، آيا حاضر به برخورد با يامين‌پور مي‌شوند؟
‏hamdeli.politicalpages@gmail.com


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها