خروج قطار آموزش و پرورش از «ريل»
ايسنا| «بطحايي» مديري كه از سوي روحاني به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش براي كابينه دوازدهم معرفي شده، معتقد است كه آموزش و پرورش از ريل اصلي خود خارج و در جاده خاكي افتاده، لذا تغيير ساختار در چنين شرايطي براي آن همچون وصلهپينهاي است كه هرچه اين قطار را هُل دهيم، تنها كمي حركت ميكند اما كسي را هم به مقصد نميرساند.
http://uupload.ir/files/yp1n_img_20170812_190045.jpg
بطحايي اذعان داشت هرچند وقتي به اين قطار نگاه ميكنيم، ميبينيم سرپاست اما واقعيت آن است كه روي ريل نيست و از آن خارج شده است، ميگويد: آموزش و پرورش كه ماموريتهاي خود را فراموش كرده و نتيجه اين امر خود را در قالب مشكلاتي همچون ناهنجاريهاي اجتماعي و رفتاري، محيط زيستي و... نشان ميدهد؛ به جاده خاكي رفته و حال آمدهايم و ميخواهيم با تغيير ساختارش وصله پينهاي بزنيم به آن و اين همان هُل دادن قطار است كه البته هر چه هم هُلش ميدهيم، تنها تكان ميخورد اما به جلو نميرود. وي همين تكانها را باعث خوشحالي عدهاي ميداند و ميگويد كه «اگر آدم عاقلي از كمي دورتر اين قطار را نگاه كند، متوجه ميشود روي ريل خود نيست لذا در ابتداي امر بايد قطار را روي ريل اصلي خود قرار داد تا با كوچكترين حركت به سمت مقصد حركت كند.»بطحايي يكي از مصاديق تلاش دولت براي رفع دغدغه معيشت معلمان را اجراي طرح رتبهبندي ميداند و ميافزايد: مهمترين پيام اين طرح، همسو و هم جهت كردن شايستگيهاي نيروي انساني با نظام پرداختي بود. يعني بخشي از نظام پرداخت بايد با شايستگيها و توانمنديهاي نيروي انساني گره زده شود. وي با تاكيد بر اينكه نظام سنجش صلاحيتهاي حرفهاي را طراحي و مستقر خواهيم كرد تا نظام پرداختها متناسب با شايستگي افراد ارتقا و بهبود يابد، تاكيد ميكند: در نظام سنجش صلاحيتها صرفا نبايد از ساختار و كانالهاي دولتي موجود استفاده كنيم. به عبارت ديگر متخصصترين نيروي انساني دولت در آموزش و پرورش قرار دارد، به طوري كه بيش از ٧٠ درصد اين نيرو داراي مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر بوده و ميانگين سابقه خدمت نيروهاي آموزش و پرورش حدود ٢٣ سال است. بطحايي درباره تخلفات مالي صندوق ذخيره و پيگيري موضوع ميگويد: تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان از سوي مراجع قضايي و همچنين طرح تحقيق و تفحص از سوي نمايندگان مجلس در حال پيگيري است؛ يعني هم قوه قضاييه و هم مجلس به دليل حساسيت موضوع وارد شده و در حال انجام كار هستند اما تا اين تاريخ هنوز نتيجه بررسيهاي هيچ كدام اعلام نشده يعني هنوز نميدانيم عمق تخلفات در اين صندوق چقدر و در چه سطحي بوده است. وي در خصوص دليل اعتراضاتي كه شخص خودش را نشانه گرفته ميگويد: در مورد خودم هم بايد بگويم به عنوان معاون توسعه، مديريت و پشتيباني وقت آموزش و پرورش به دليل پستي كه داشتم يكي از اعضاي هيات امناي صندوق بودم. هر چند من بايد پاسخگو باشم و نميخواهم بگويم هيچكاره بودهام. به عنوان عضو هيات امنا و در حد سياستگذاري صندوق ذخيره وقتي تخلفات مطرح شده بايد پاسخگو باشم اين در حالي است كه متاسفانه ما گرفتار يكسري بداخلاقيها شدهايم. در اين ايام به راحتي به افراد تهمت زده ميشود و با كمترين اطلاعات افراد را تخريب ميكنند. من به عنوان كانديداي دولت در وزارت آموزش و پرورش و دولت دوازدهم خود را نماينده يك ميليون معلم ميدانم و به عنوان نماينده آنها ميتوانم مشكلاتشان را در دولت و به مراجع رسمي منتقل و متقابلا از عملكرد معلمان دفاع كنم لذا نمايندگي من، نمايندگي دوطرفه است.