فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: هوشمندسازي مدارس؛ گام نخست دولت الكترونيك
جمعه، 27 مرداد 1396 - 15:04     کد خبر: 34172

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

هوشمندسازي مدارس؛ گام نخست دولت الكترونيك
در راستاي تحقق دولت الكترونيكي، يكي از وزارتخانه هايي كه به دليل ماهيت آموزشي و تربيتي خود و ضروري بودن انجام حضوري اكثر وظايفش مشاركت مي كند، وزارت آموزش و پرورش است. اين وزارتخانه سعي كرده تا ضمن حفظ ماهيت ذاتي خود از فناوري هاي نوين نيز براي ايفاي بهتر وظايف آموزشي معلمان خود استفاده كند و با راه اندازي بخشي به نام "هوشمندسازي مدارس" سعي كرده تا اولين قدم را در مسير دولت الكترونيك در وزارت خانه خود برداشته است.

به گزارش سيتنا، در كشورهاي نفت خيز و يا كشورهايي كه درآمد بادآورده اي از راه فروش منابع طبيعي يا نفت به دست مي آورند؛ مشاغل غيرتوليدي همچون امور اداري كه عملا غيرتوليدي به حساب مي آيند بيشتر رشد مي كنند. علت آن هم اين است كه اينگونه امور دولتي هم راحت تر هستند و هم كسي در آنها استرس افزايش توليد را ندارد. يكي از آسيب هاي رشد بيش از اندازه فعاليت هاي اداري اين است كه اين امور نه تنها هزينه هاي هنگفتي را از منابع عمومي به خود مشغول مي كنند بلكه حتي در مواقعي جلوي رشد فعاليت هاي توليدي را نيز با تنيدن تارهاي امور اداري و اصطلاحا كاغذبازي هاي اينترنتي مسدود مي كنند.
بروكراسي در سيستم اجرايي كشور نقش مديريت و ساماندهي امور را با اولويت دهي به منافع ملي ايفا مي كند كه تصور رتق و فتق امور بدون سيستم اداري امري تقريبا محال است. اما اگر همين حوزه بسيار مهم از اندازه ضروري خود بزرگتر شود، از حالت عادي خود خارج و تبديل به كژكاركرد مي شود، يعني از اجراي وظايف تعريف شده خود دور و خود به معضلي براي اداره امور جاري و فعاليت هاي توليدي تبديل مي شود.
با شروع دولت "تدبير و اميد" در سال ۱۳۹۲ اين مساله بسيار بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت و در صدر بسياري از برنامه هاي دولت يازدهم از اولويت اجرايي برخوردار گشت. به طوريكه حسن روحاني در اوايل دولت اول خود در سال ۱۳۹۳ با امضا و ابلاغ مصوبه اي به دستگاه هاي اجرايي در خصوص آموزش مردم و فرهنگ سازي در مورد استفاده از خدمات دولت الكترونيكي دستور داد تا با همكاري صداوسيما، مطبوعات و رسانه هاي مجازي در اين راستا اقدام كنند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها