فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: واكنش تركيه به فشار آمريكا؛ اردوغان: مردم طلا و دلارها را به لير تبديل كنند
یکشنبه، 21 مرداد 1397 - 04:42     کد خبر: 35010

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

همزمان با فشار بيشتر آمريكا بر تركيه، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري اين كشور از مردم كشورش خواست دلارهاي خود را به لير تبديل كنند تا از سقوط بيشتر ارزش پول ملي تركيه جلوگيري شود.

اردوغان اين درخواست را روز جمعه و در شرايطي مطرح كرد كه لير تركيه با اعمال تحريم هاي آمريكا كه شامل دو وزير ترك شده، با شتاب بيشتري ارزش خود را از دست مي دهد و روز جمعه هر دلار آمريكا به بيش از ۶ لير تركيه رسيد.

اردوغان به هواداران خود گفت «يوروهاي خود را تبديل كنيد، دلارها و طلاي خود را كه زير بالش هايتان نگه مي داريد به لير تبديل كنيد. اين يك مبارزه داخلي و ملي است.»

اردوغان همچنين گفت تركيه با يك «جنگ اقتصادي» مواجه است و اشاره كرد كشورش به كشورهايي كه اين جنگ را آغاز كرده اند، پاسخ خواهد داد.

روز جمعه پس از آنكه دونالد ترامپ در توييتر اعلام كرد تعرفه هاي واردات فلزات از تركيه را افزايش مي دهد، لير تركيه ۱۵ درصد ديگر از ارزش خود را در برابر دلار آمريكا از دست داد.

رئيس جمهوري آمريكا در توئيتي كه روز جمعه ۱۹ مرداد منتشر كرد، گفت «مجوز دو برابر شدن تعرفه فولاد و آلومينيوم وارداتي از تركيه را صادر كرده است»، امري كه تنش ها ميان آنكارا و واشنگتن را تشديد مي كند.

اختلاف بر سر ادامه بازداشت يك كشيش آمريكايي

آمريكا از آنكارا خواسته بود كه يك كشيش زنداني در تركيه را آزاد كند و تهديد كرده بود اگر اين كشيش از حصر خانگي آزاد نشود، تركيه را تنبيه مي كند.

اندرو برانسون، كشيش ۵۰ ساله آمريكايي كه بيش از دو دهه است در تركيه زندگي مي‌كند، در اكتبر ۲۰۱۶ به اتهام كمك به كودتاي نافرجام تير ۱۳۹۵ در تركيه بازداشت شد. وي در صورت محكوميت مي‌تواند با حكم حداكثر ۳۵ سال زندان روبرو شود.

پرزيدنت ترامپ پيشتر هشدار داده بود اگر برانسون آزاد نشود، آمريكا تحريم‌هاي بزرگي را عليه آنكارا اعمال مي‌كند؛ هشداري كه با تحريم دو عضو دولت تركيه عملي شد.

دونالد ترامپ در توئيت روز جمعه خود گفته است تعرفه آلومينيوم حالا ۲۰ درصد و تعرفه فولاد ۵۰ درصد مي شود. او همچنين نوشته است «روابط ما با تركيه در اين زمان خوب نيست.»


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها