فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: روايت جديد رياض از قتل خاشقجي؛ «مي‌خواستيم بيهوشش كنيم، اما خفه شد»
یکشنبه، 29 مهر 1397 - 12:24     کد خبر: 35095

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

عربستان سعودي
روايت جديد رياض از قتل خاشقجي؛ «مي‌خواستيم بيهوشش كنيم، اما خفه شد»
 Comments
بوسيله Euronews
عربستان سعودي، تنها چند روز پس از پذيرش كشته شدن جمال خاشقجي در كنسولگري اين كشور در رياض، روايت جديدي از اين ماجرا ارائه مي كند. روايتي كه با نسخه اوليه متفاوت و حتي در مواردي متضاد است.

خبرگزاري رويترز روز يكشنبه ۲۱ اكتبر (۲۹ مهر) در گفتگو با يك مقام ارشد عربستان جزئيات ديگري از نحوه قتل آقاي خاشقجي ارائه كرده است.

بر اساس اين روايت تازه، تيمي ۱۵ نفره از اتباع عربستان به دستور احمد عسيري، نايب رئيس اطلاعات عربستان سعودي راهي تركيه شده‌اند تا جمال خاشقچي را به بازگشت به رياض متقاعد كنند، اما آنها از اختيارات خود فراتر رفته و او را به ربايش تهديد كرده و سپس وي را به صورت اتفاقي خفه كرده‌اند.

اين مقام ارشد سعودي همچنين مدعي شده كه جسد آقاي خاشقجي در فرش پيچيده شده و به يك همكار محلي تحويل داده شده است تا جسد را از بين ببرد.

بيشتر بخوانيد:

    «قتل خاشقجي» در تركيه به‌دستور بن‌سلمان؛ فرصتي براي ايران؟

    ماجراي خاشقجي؛ ۵ پرسشي كه پيش روي عربستان قرار دارد

در حالي كه رياض روز جمعه ۱۹ اكتبر (۲۷ مهر) در بيانيه‌اي بالاخره پذيرفت كه جمال خاشقجي در كنسولگري اين كشور در استانبول كشته شده است، در روايت تازه موارد متناقضي با نسخه اوليه كه در تلويزيون سعودي بيان شد وجود دارد.

اين مقام بلندپايه سعودي همچنين گفته است، رياض برنامه‌اي را براي بازگرداندن مخالفان دولت به كشور دارد. جمال خاشقجي هم از جمله افرادي بوده كه در اين فهرست قرار داشتند و دولت برنامه داشته است او را به عربستان بازگرداند.

بنا به ادعاي اين منبع عربستاني، احمد عسيري تيمي ۱۵ نفره را مسئول بازگرداندن جمال خاشقجي از استانبول مي‌كند، اما اعضاي اين تيم وقتي مقاومت اين روزنامه نگار منتقد حكومت عربستان را مي‌بينند تلاش مي‌كنند او را ساكت كنند و دست خود را روي دهان او ميگذارند تا داد و فرياد نكند، اما ناگهان اين روزنامه نگار اهل عربستان خفه مي‌شود.

بنا به گزارش رويترز اين مقام بلندپايه عربستان اظهار داشته كه اين اطلاعات در اثر اعترافات اين تيم ۱۵ نفره به دست آمده است.

اين مقام عربستاني مدعي است: «فرماني براي مذاكره در راستاي بازگرداندن مسالمت‌آميز افراد ناراضي‌ وجود دارد كه به آن‌ها (تيم مذاكره با ناراضي‌ها) اين اختيار را مي‌دهد كه بدون هماهنگي با مقام‌هاي بالاتر، عمل كنند.»

بيشتر بخوانيد:

    ترامپ: كشته‌شدن جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار عربستاني به نظر قطعي است

    تلويزيون دولتي عربستان: خاشقجي در جريان يك دعوا در داخل كنسولگري عربستان كشته شده است

اين مقام عربستان مي‌گويد مسئول اين پرونده احمد عسيري و سعود قحطاني مشاور ارشد دربار سعودي بوده‌اند و اين تيم ۱۵ نفره هم با هماهنگي آنها گردهم آمده و اعزام شده‌اند.
سعود قحطاني كه به جرم دست داشتن در قتل خاشقچي دستگير شده، در آگوست ۲۰۱۷ در انتقاد يكي از كاربران نسبت به عملكرد او نوشت: آيا فكر مي‌كني من سرخود و بدون دستور كاري مي‌كنم؟ من مجري امين دستورات سرورم پادشاه و آقايم وليعهد هستم

او سپس ادعا كرده در جريان اين عمليات قرار نبوده است كه كار به خشونت بكشد. به گفته وي برنامه اين بوده كه جمال خاشقجي به صورت مسالمت آميز به عربستان بازگردد و مدتي هم در خانه امن باقي بماند، سپس اگر راضي نشد با دولت همكاري كند، آزاد شود اما تيم اعزامي از اختيارات خود فراتر رفته و به خشونت متوسل شده است. اين مقام عربستان افزوده است كه همين امر موجب شده تا اوضاع به هم بريزد.
گزارشگر ارشد فيگارو در خاورميانه نوشته: من به خوبي احمد العصير، مرد شماره دو در نظام سعودي رو مي‌شناسم، او كه به‌جرم دست‌داشتن در قتل جمال خاشقجي، خلع شده، از مدرسه نظامي سن‌سير فرانسه فارغ‌التحصيل شده بود و فرانسه رو عالي حرف مي‌زد. اين نظامي باهوش هرگز كسي نبود كه تصميمي خودسرانه بگيرد.

به گفته او، جمال خاشقچي به دفتر سركنسول برده شده و «ماهر مطرب» از اعضاي تيم اعزامي به استانبول، با او درباره بازگشت به عربستان صحبت كرده است. اين روزنامه نگار منتقد حكومت عربستان درخواست مطرح شده را رد كرده و گفته كه كسي بيرون از كنسولگري منتظرش است و اگر او ظرف يك ساعت از كنسولگري خارج نشود، آن فرد با مقامات تركيه‌ تماس مي‌گيرد.

به گفته مقام عربستاني، داخل كنسولگري، جمال خاشقچي به مطرب گفته است: «مي‌خواهيد با من چه كار كنيد؟ مي‌خواهيد مرا بدزديد؟»

ماهر مطرب در پاسخ مي‌گويد: «بله، تو را بيهوش مي‌كنيم و مي‌دزديم.»

 

    رئيس سابق سيا: ناپديد شدن خاشقجي نمي‌توانسته بدون مجوز بن‌سلمان صورت گرفته باشد

    واكنش‌ها به بيانيه قتل خاشقجي؛ از تمجيد علماي عربستان تا انتقاد گوترش

اين مقام سپس گفته است كه جمال خاشقچي شروع به فرياد زدن كرده است و تيم اعزامي به قصد ساكت كردن او، دست‌هايشان را روي دهان او مي‌گذارند، اما ناگهان خاشقجي مي‌ميرد.

اين مقام ارشد عربستان همچنين در خصوص سرنوشت جسد جمال خاشقجي هم مي‌گويد: «طبق اعترافات اين افراد، جسد در فرش پيچيده شده و تحويل يك همكار محلي شده است تا جسد را از بين ببرد. ضمن اينكه صلاح طبيقي، كارشناس كالبدشكافي كه به همراه اين تيم به استانبول رفته بود، تلاش كرده تا آثار باقي مانده از قتل خاشقچي را در درون كنسولگري از بين ببرد.»

او البته در خصوص سرنوشت جسد توضيحي نمي‌دهد و مي‌گويد در تلاش هستيم تا بدانيم جسد كجاست.

اين مقام ارشد همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفته است مصطفي مدني يكي ديگر از اعضاي تيم عربستان، براي اينكه وانمود كند، جمال خاشقجي از كنسولگري خارج شده است، لباس‌هاي او را مي‌پوشد و ساعت هوشمند او را هم به دست خود مي بندد و از در پشتي كنسولگري خارج مي‌شود. او مي‌گويد آقاي مدني در نهايت لباس‌هاي جمال خاشقجي را در منطقه سلطان احمد استانبول به دور انداخته است.

او همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا ادعاهاي عربستان از روز اول تا كنون متناقض بوده است مي‌گويد: «تقصير اطلاعات غلطي است كه به ما مي‌دادند و ما هم به اشتباه مي‌افتاديم. اعضاي اين تيم براي ما گزارش غلطي نوشتند و مدعي شدند بعد از اينكه جمال خاشقجي تهديد كرده است مقام‌هاي تركيه‌اي براي دفاع از او وارد عمل مي‌شوند، آنهال هم به او اجازه دادند كه كنسولگري را ترك كند.»

ادعاي متناقض و متفاوت مقامات سعودي از ابتداي ناپديد شدن جمال خاشقجي پرسش‌هاي زيادي را در فضاي بين‌الملل پديد آورده و مقامات غربي هم اين توضيحات را قانع كننده ندانسته‌اند. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريكا كه در ابتدا از گزارش اوليه عربستان ابراز رضايت كرده بود هم يك روز بعد، اعلام كرد از توضيحات عربستان سعودي راضي نيست و آنها بايد جواب كاملي در اين خصوص ارائه دهند.

جمال خاشقجي روز دوم اكتبر (۱۰ مهر) براي كارهاي اداري وارد كنسولگري اين كشور در استانبول شد و هرگز بازنگشت. رياض پس از حدود دو هفته انكار و ابراز بي اطلاعي از سرنوشت جمال خاشقجي، در نهايت اعتراف كرد كه وي بر اثر درگيري كه بين او و كساني كه در كنسولگري بوده‌اند روي داده كشته است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها