فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ترامپ در واكنش به درخواست بازگشت زن عضو داعش: هدي مثني به كشور برنگردد
پنجشنبه، 2 اسفند 1397 - 21:17     کد خبر: 35234

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

 

بوسيله • به روز شده در: ۲۱/۰۲/۲۰۱۹ - ۰۶:۴۹

ترامپ در واكنش به درخواست بازگشت زن عضو داعش: هدي مثني به كشور برنگردد

دونالد ترامپ رئيس جمهوري ايالات متحده آمريكا در واكنش به درخواست بازگشت زن آمريكايي عضو داعش اعلام كرد كه هدي مثني نبايد به كشور برگردد.

وي در توييتي نوشت: «به مايك پمپئو وزير امور خارجه دستور داده‌ام و او كاملا موافق است كه نبايد به هدي مثني اجازه داد كه به كشور برگردد.»

 

روز گذشته مايك پمپئو هم اعلام كرد كه زن متولد ايالات متحده آمريكا كه به گروه داعش پيوسته بود، براي شهروندي آمريكا واجد شرايط نيست و اجازه بازگشت به كشور را ندارد.

هدي مثني ۲۴ سال سن دارد و چهار سال پيش به سوريه سفر كرد تا به داعش بپيوندد. او سه بار در سوريه با اعضاي داعش ازدواج كرد و از يكي از آن‌ها پسري ۱۸ ماهه دارد. وي در توييتر فعال بود و براي تبليغ به نفع داعش از اين شبكه اجتماعي استفاده مي‌كرد و بارها در توييت‌هاي مختلف خواستار كشتن شهروندان آمريكا و اروپا شده بود.

مثني هم اكنون در اردوگاهي در سوريه در بازداشت است و اين هفته به رسانه‌ها گفته بود كه از اقدامش متاسف است و مي‌خواهد با پسر ۱۸ ماهه‌اش پيش خانواده‌ خود در آلاباما برگردد.

او در اين گفت‌وگو تاكيد كرد كه نگران آينده‌ي پسرش است و افزود: «هيچ دوستي برايم نمانده است چراكه هر چه بيشتر درباره‌ ظلم داعش صحبت مي‌كنم بيشتر دوستانم را از دست مي‌دهم.» او اعتقاد دارد كه توسط داعش شستشوي مغزي شده بود.

مايك پمپئو در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه مثني شهروند ايالات متحده آمريكا نيست و پاسپورت معتبر آمريكا را ندارد، اجازه داشتن پاسپورت هم ندارد و اجازه داشتن ويزا براي سفر كردن به آمريكا هم ندارد.

 

آيا هدي مثني آمريكايي است؟

بيانيه وزارت امور خارجه آمريكا توضيحي نداده است كه چرا شهروندي آمريكايي مثني انكار شده است.

اين اقدام آمريكا، بلافاصله بعد از اقدام وزارت كشور بريتانيا در سلب تابعيت نوجوان بريتانيايي عضو داعش صورت گرفت.

 

به‌نظر مي‌رسد اين اقدام طبق موارد استثنا در متمم چهاردهم قانون اساسي ايالات متحده آمريكا صورت گرفته باشد. در اصلاحيه چهاردهم قانون اساسي آمريكا آمده است كه تمام كسانيكه در اين كشور متولد شده‌اند تبعه ايالات متحده و ايالت محل اقامتشان محسوب مي‌شوند.

پدر مثني ديپلمات يمني بوده كه در ايالات متحده آمريكا كار مي‌كرد. هدي مثني در آن دوران يعني در اكتبر ۱۹۹۴ در نيوجرسي به دنيا آمد. طبق قوانين شهروندي آمريكا، فرزندان ديپلمات‌ها شامل متمم چهاردهم قانون اساسي آمريكا نمي‌شوند اما وكيل خانواده مثني مي‌گويد، فرزند اين خانواده چند ماه بعد از اينكه پدرش به دولت آمريكا اطلاع داد كه ديگر ديپلمات نيست، در خاك آمريكا متولد شده است. به نظر مي‌رسد اگر اين موضوع اثبات شود، طبق قانون آمريكا، هدي مثني شهروند آمريكا محسوب مي‌شود و لغو تابعيت از وي به راحتي انجام نخواهد شد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها