فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: تهديد روحاني با سانتريفيوژ
چهارشنبه، 21 فروردین 1398 - 07:18     کد خبر: 35304

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

 

رئيس جمهور تهديد كرد در صورت ادامه فشار از طرف آمريكا، ايران به توليد سانتريفيوژهاي پيشرفته آي‌آرهشت متوسل خواهد شد.

به گزارش اسپوتنيك به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، حسن روحاني، رئيس جمهور، يك روز پس از اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست تروريستي آمريكا، تهديد كرد كه در صورت ادامه فشار از طرف ايالات متحده، ايران به توليد سانتريفيوژهاي پيشرفته آي‌آرهشت متوسل خواهد شد.

حسن روحاني گفت:«شما اگر ديروز از IR-1 مي‌ترسيديد، امروز زنجيره 20 تايي IR-6 را افتتاح كرديم و اگر به ظلم خود ادامه دهيد، زنجيره IR-8 را هم خواهيد ديد».

​وي در ادامه گفت:«فكر كرديد اگر عليه سپاه سخن گفتيد در ايران اختلافي ايجاد مي‌شود؟ بدانيد امروز محبوبيت سپاه بين ‌ملت ايران و ملت‌هاي‌ منطقه بيشتر خواهد بود.كسي «تروريستي» بودن سپاه پاسداران را نخواهد پذيرفت. فكر كرديد سپاه را بگوييد تروريست، كسي از شما مي‌پذيرد؟ در اين‌ دو ساله در كجايش موفق بوديد؟ وقتي از معاهده آب و هوا خارج شديد كسي براي شما كف زد؟ روزي كه قدس را پايتخت رژيم اشغالگر است، كسي از شما قبول كرد؟ شما اشتباه مي‌كنيد. هميشه در خطا بوديد و هستيد».

سانتريفيوژ IR-6  دستگاهي است كه با استفاده از سرعت چرخش بالا و نيروي گريز از مركز مواد را از هم تجزيه مي‌كنند و به عبارتي خلوص مواد را افزايش مي‌دهند. لذا در فرآيند توليد سوخت هسته‌اي، سانتريفيوژها در غني‌سازي اورانيوم نقش اساسي ايفا مي‌كنند. ايران پيشتر تعدادي سانتريفيوژ نسل اول يا IR-1s را در اختيار داشت كه با تكنولوژي آلمان در 40 سال پيش توليد شده بودند. به اعتقاد كارشناسان، اورانيوم غني شده توسط مدل‌هاي IR-2M, IR-4 و IR-6 مي‌تواند بين 3 تا 5 برابر بيش از مدل IR-1s باشد.

  ​كارآيي سانتريفيوژهاي IR-6 حدود 10 برابر بيش از مدل‌هاي IR-1 است. او همچنين مدعي شده بود كه ايران به تكنولوژي توليد سانتريفيوژهاي IR-2M, IR-4 دست يافته و در حال رفع نواقص فرآيند پژوهش و توليد مدل IR-6 است. البته ايران پيشتر تاييد كرده بود كه تحقيقات لازم براي توليد سانتريفيوژهاي IR-8 را نيز آغاز كرده كه كارآيي آن‌ها حداقل 16 برابر بيش از مدل‌هاي IR-1 خواهد بود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها