فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: هجوم پرشمار ملخ ها به استان هاي ايران
سه شنبه، 27 فروردین 1398 - 22:38     کد خبر: 35311

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

هجوم پرشمار ملخ ها به استان هاي ايران
هجوم پرشمار ملخ ها باعث تهديد غذايي در ايران خواهد شد.

به گزارش اسپوتنيك به نقل از تسنيم، مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: بعد از 40 سال با بزرگترين سطح حمله ملخ به كشور مواجه شده ايم كه در اين ميان ارضي استان هرمزگان با بيشترين ميزان هجوم مواجه است. دسته‌هاي جديد بزرگ ملخ كه از سمت شبه جزيره عربستان به سمت ايران پرواز كرده اند، بر اساس پيش بيني فائو از امروز وارد ايران مي‌شوند كه تهديدي براي امنيت غذايي كشور به حساب مي‌آيند.

وي افزود: در گذشته دسته هايي در حد دو تا سه هزار هكتار را براي مبارزه در سطح كشور تجربه كرده بوديم اما اكنون بالغ بر 18 هزار هكتار مبارزه داشته ايم و روزانه هزار هكتار به اين سطح اضافه مي شود.با وجود مبارزاتي كه با اين ملخ ها انجام مي شود اما باتوجه به حجم پوره ها(بچه) تكثير انجام ميشود. از امروز ناوگان هوايي نيز به ناوگان زميني اضافه مي‌شود تا مبارزه در سطح گسترده تري انجام شود. با توجه به هشدار فائو بارندگي كه در هفته هاي اخير در كشور داشته ايم به عنوان يك جاذب براي ورود و حمله حجم عظيمي از گله هاي ملخ شده است كه به صورت پروازي از شبه جزيره عربستان به ايران مي آيند و ما به زودي مورد حمله دسته‌هاي بزرگ ملخ قرار خواهيم گرفت.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان گفت: اين ملخ با توجه به قدرت پروازي بالا ، 200 تا 250 كيلومتر در روز را طي ميكنند كه در صورت وزش باد موافق،ميتوانند روزانه 500 تا 1000 كيلومتر طي مسافت داشته باشند. در حال حاضر استان‌هاي جنوبي كشور نظير سيستان و بلوچستان، كرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگير اين رويداد هستند اما با توجه به اينكه هرمزگان پيشاني ورود اين ملخ ها به حساب مي آيد، بيشترين ميزان درگيري را دارد. 40 نقطه استان درگير ملخ ها شده است و ملخها تا عمق 200 كيلومتري ورود كرده اند و در مناطق استراتژيك كشاورزي مانند حاجي آباد درگير هستيم. براي همين منظور اقدامات مقابله اي و مايه كوبي انجام شده است اما با توجه به اخطار هاي فائو مبني بر اينكه با موج دوم حمله ملخ مواجه خواهيم بود؛ منتظر موج جديدي هستيم كه نمي دانيم به درستي چقدر بزرگ است اما تراكم اين دسته بالا پيش بيني شده است. هجوم دسته هاي ملخ به كشور تهديد براي امنيت غذايي كشور به حساب مي‌آيند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها