فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: پشت پرده گراني سرسام آور پياز
پنجشنبه، 29 فروردین 1398 - 09:09     کد خبر: 35315

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

پشت پرده گراني سرسام آور پياز در ايران
 

رئيس نظام صنفي كشاورزي ايران دلايل واقعي افزايش ۱۰ برابري نرخ پياز را ذكر كرد.

به گزارش اسپوتنيك محمد شفيع ملك زاده رئيس نظام صنفي كشاورزي ايران گفت: پيازي كه اكنون در سطح شهر تا هركيلوگرم ۱۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد از كشاورزان حدود هزار و ۵۰۰ تومان خريداري شده است و برخي از واسطه‌ها با مديريت بازار قيمت اين محصول را افزايش دادند.
محمد شفيع ملك زاده در گفت و گو با خبرگزاري تسنيم اظهار داشت در ارتباط با دلايل افزايش قيمت ناباورانه پياز در هفته هاي اخير، اظهار كرد: همواره به خاطر آشفتگي هايي كه در بازار محصولات كشاورزي وجود دارد فاصله قيمت توليد تا مصرف زياد است اما در ماجراي پياز اين فاصله خيلي عميق است.
وي افزود: پيازي كه امروز به قيمت هر كيلوگرم 10 تا 15 هزار تومان و در مواردي بيشتر به فروش مي‌رسد همان پيازي است كه در زمان برداشت به قيمتي در حدود هزار و 500 تومان يا كمتر از 2 هزار تومان از كشاورزان خريداري و انبار كردند تا امروز شرايطي اين چنيني در بازار ايجاد كنند.
رئيس نظام صنفي كشاورزي كشور ادامه داد: اين واسطه‌ها و سودگران در اين شرايط نيز به طور مرتب اين طور به جامعه القا مي‌كنند كه صادرات (به تنهايي) باعث افزايش قيمت پياز در بازار شده است تا بتوانند محصولات خود را به قيمت بالاتري بفروشند.
وي تصريح كرد: اين افراد بعد از خريد پياز كشاورزان به قيمت ارزان، اكنون اين محصول را با 10 برابر افزايش قيمت در بازار عرضه مي‌كنند و توجهي به مصرف كنندگان ندارند.
ملك زاده گفت: براي درك نقش واسطه ها بايد به بازار دو ماه آينده پياز توجه داشت كه قيمت اين محصول به حدي در فصل برداشت پايين مي‌آيد كه واسطه‌ها بتوانند آن را با قيمت پاييني خريداري كنند كه حتي كمتر از قيمت تمام شده توليد است.
ملاك زاده تصريح كرد: از اواخر ارديبهشت ماه برداشت پياز از مناطق مختلف كشور آغاز و قيمت اين محصول به حدي كاهش مي‌يابد كه بايد براي صادرات آن فكري كرد اما به دليل سوء مديريت در فصلي كه ميزان توليد زياد نبود، اجازه صادرات دادند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها