فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: شكايت ايران به ايكائو: به هواپيماهاي ما در خارج سوخت نمي‌دهند
شنبه، 11 خرداد 1398 - 22:40     کد خبر: 35366

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

شكايت ايران به ايكائو: به هواپيماهاي ما در خارج سوخت نمي‌دهند
 
نگارش از مسعود سالاري
 

ايران مي‌گويد برخي فرودگاه‌هاي بين‌المللي به هواپيماهاي اين كشور سوخت نمي‌دهند.

مرتضي دهقان، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي ايران روز شنبه ۱۱ خرداد با اعلام اين خبر در گفتگويي با خبرگزاري ايرنا گفته است كه موضوع عدم سوخت‌رساني به شركت‌هاي هواپيمايي ايراني در برخي فرودگاه‌هاي بين‌المللي به دبيركل و رئيس شوراي ايكائو منعكس شده و تلاش‌ها و رايزني‌هاي زيادي براي تحويل سوخت به شركت‌هاي ايراني صورت گرفته است.

ايكائو، سازمان بين‌المللي هوانوردي غيرنظامي زيرمجموعه و نهاد تخصصي سازمان ملل متحد و مأموريت آن «هماهنگ‌سازي استانداردهاي بين‌المللي پروازي و مديريت خطوط هوايي در سطح جهان است».

در پي سنگين‌تر شدن تحريم‌هاي جاري آمريكا عليه ايران، اين كشور در سطوح مختلف براي تبادل و تجارت با كشورها و حتي انجام فعاليت‌هاي روزمره غيرنظامي دچار مشكل شده است. دهقان با اشاره به اشكالاتي كه در سيستم سوخت‌رساني به پروازهاي ايراني به وجود آمده و با انتقاد از اين تحريم‌ها گفت: «متاسفانه تحريم‌هاي آمريكا عليه هواپيمايي كشوري بر خلاف همه مقررات بين‌المللي و شعارهاي بشردوستانه آمريكا و هم‌پيمانانش است.»

وي با بيان اين كه «نوك حمله اين تحريم‌ها مردمي هستند كه از حمل و نقل هوايي استفاده مي‌كنند»، افزود: «هدف از اين اقدامات قطع ارتباط مردم ايران با ساير كشورها و ملت‌هاست.»

به نظر مي‌رسد اعتراض ايران به اين مشكل نزد ايكائو هنوز راهگشا نبوده است. معاون هوانوردي و بين‌الملل هواپيمايي كشوري در اين زمينه گفته است: «با وجود رايزني‌ها و مذاكرات ايران، متاسفانه مشكل سوخت‌رساني ادامه دارد، اما اميدوارم هرچه سريع‌تر اين مشكلات برطرف شود.»

ايرنا در ادامه اين گفتگو يادآور شده است كه پرواز شماره ۷۲۱ هواپيمايي ايران اير به مقصد فرانكفورت كه هفته گذشته با تاخير هشت ساعته ايران را به مقصد آلمان ترك كرد، در شهر آنكارا در تركيه براي سوخت‌گيري مجبور به توقف ۴ ساعته شد. به گفته يكي از مسافران اين پرواز، پس از ساعت‌ها مذاكره و درحالي كه مسافران داخل هواپيما بدحال شده بودند با انتقال دو تانكر سوخت از خارج فرودگاه، سوخت هواپيما تامين شد.

سازمان هواپيمايي ايران سال گذشته نيز در بيانيه‌اي رسمي خطاب به ايكائو خواسته بود تا عليه تحريم‌هاي آمريكا و تأثير آن بر صنعت هواپيمايي غير نظامي ايران موضعي قاطع اتخاذ كند و از كشورهاي عضو بخواهد تا به مفاد اين پيمان و گسترش حمل و نقل هوايي بين‌المللي با هدف «ارتقاء مودت و درك مشترك بين مردم جهان» پايبند باشند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها