به گزارش خبرنگار اجتماعي پايگاه خبري آرشيو نيوز به نقل از خبرگزاري تسنيم، شيوهنامه اجرايي رتبهبندي معلمان براي اجرا ابلاغ شده است.
در شيوهنامه دولت براي اجراي نظام رتبهبندي معلمان آمده است:
معلم فردي كه مسئوليت تعليم و تربيت دانشآموزان را در نظام آموزش و پرورش رسمي كشور بهعهده دارد.
صلاحيتهاي معلمي شامل برآيندي از سه صلاحيت زير است:
صلاحيت عمومي: مجموعهاي از ويژگيهاي شخصيتي فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتني بر نظام ارزشي، فرهنگي و اخلاقي جامعه كه معلمان را در شناخت و تحليل مسائل و موضوعات مربوط به تعليم و تربيت دانشآموزان توانا و پايبندي معلمان را به نظام جمهوري اسلامي ايران آشكار ميسازد.
صلاحيت تخصصي: مجموعهاي از دانش و توانمنديهاي آموزشي و پرورشي علاوه بر صلاحيتهاي عمومي كه معلمان براي انجام مؤثر وظايف شغلي خود بايد از آن برخوردار باشند.
صلاحيت حرفهاي: مجموعهاي از شايستگيها، توانمنديها و مهارتهاي كسبشده و مرتبط با شغل معلمي كه معلم را در فرايند تعليم و تربيت و انجام صحيح وظايف معلمي توانا ميسازد تا مسئوليت خود را در موقعيت آموزشي ــ پرورشي با استقلال، آزادي عمل و تبحر بيشتري انجام دهد.
سنجش صلاحيت: فرايند گردآوري سازمانيافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با دانش عمومي، دانش تخصصي، مهارتها، شايستگيها، توانمنديها و عملكرد معلمان و بررسي آن بر اساس سازوكارها، ملاكها، شاخصها و معيارهاي مشخص در هيئتهاي مميز موضوع ماده (5) اين تصويبنامه.
گواهينامه صلاحيت معلمي: مدركي كه براساس نتايج ناشي از سنجش صلاحيتهاي معلمي توسط وزارت آموزش و پرورش صادر ميشود.
رتبهبندي: فرايند تعيين رتبههاي پنجگانه معلمان بر اساس سنجش نظاممند صلاحيتها و عملكرد آنان.
شايستگيهاي تخصصي و حرفهاي معلمان چيست
سنجش صلاحيت معلمان بر اساس شاخصهاي زير انجام ميشود:
شايستگيهاي عمومي شامل شرايط عمومي استخدام بر اساس مقررات استخدامي مورد عمل.
شايستگيهاي تخصصي شامل رشته، مدرك تحصيلي، دانش موضوعي مرتبط با محتواي تخصصي دروس آموزشي و امور تربيتي، روشها و فنون تدريس و هدايت و نظارت آن.
شايستگيهاي حرفهاي شامل اخلاق حرفهاي، تواناييها و مهارتهاي آموزشي، پرورشي و پژوهشي "كاربردي و مسئله محور" بر اساس آزمونهاي الكترونيكي.
چه افرادي مشمول رتبهبندي ميشوند؟
مشمولان طرح طبقه بندي مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبير، هنرآموز، مربي امور تربيتي، مشاوره واحد آموزشي، مراقبت سلامت، مدير و معاون واحدهاي آموزشي و تربيتي هستند.
مشمولان فوق در صورت اشتغال تماموقت در واحدهاي آموزشي در صورت كسب شايستگي معلمي از مزاياي رتبهبندي بهرهمند ميشوند.
در اجراي مصوبه رتبهبندي، كارمنداني كه بهاستناد مصوبه شوراي انقلاب در مشاغل اداري اشتغال دارند در صورتي ميتوانند از مزاياي رتبهبندي بهرهمند شوند كه متقاضي بازگشت از تاريخ اول مهر 99 به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصيلي 1400 ــ 1399 ادامه فعاليت افراد در مشاغل اداري به هيچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شيوهنامه براساس فرم درخواست بايد وضعيت خود در ارتباط با استفاده يا عدم بهرهمندي از رتبهبندي اين شيوهنامه را مشخص كنند.
كاركناني كه از تاريخ ابلاغ شيوهنامه از كادر آموزشي به كادر اداري انتقال مييابند صرفاً براساس شرايط احراز پست مورد تصدي و براساس طرح طبقهبندي مربوط انتصاب قطعي مييابند.
آن دسته از مشمولان طرح طبقهبندي مشاغل معلمان موضوع بند يك كه طبق قوانين و مقررات مربوط با حفظ سمت به ساير دستگاهها مأمور به خدمت هستند در شمول مفاد بند 1-2 شيوهنامه قرار ميگيرند (در اجراي مصوبه رتبهبندي، كارمنداني كه بهاستناد مصوبه شوراي انقلاب در مشاغل اداري اشتغال دارند در صورتي ميتوانند از مزاياي رتبهبندي بهرهمند شوند كه متقاضي بازگشت از تاريخ اول مهر 99 به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصيلي 1400 ــ 1399 ادامه فعاليت افراد در مشاغل اداري به هيچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شيوهنامه براساس فرم درخواست بايد وضعيت خود در ارتباط با استفاده يا عدم بهرهمندي از رتبهبندي اين شيوهنامه را مشخص كنند).
شرايط كسب رتبهها
رتبه 1
1. داشتن حداقل دو سال تجربه و گذراندن 120 ساعت دوره آموزشي ضمن خدمت و تخصصي.
2. كسب ميانگين امتياز ارزيابي عملكرد براساس حداقل 75 درصد در طول دو سال منتهي به نتايج ارزيابي. "امتياز هر سال نبايد كمتر از 70 باشد."
3. كسب حداقل 60 درصد امتيازات شاخصهاي صلاحيتهاي معلمي "امتياز هر يك از صلاحيتهاي عمومي، تخصصي و حرفهاي نبايد كمتر از 50 درصد باشد."
رتبه 2
1. داشتن حداقل 6 سال تجربه و حداقل 4 سال توقف در رتبه 1.
2. گذراندن 180 ساعت دوره آموزشي ضمنخدمت و تخصصي در طول دوره علاوه بر دورههاي آموزشي مربوط به رتبه 1.
3. كسب ميانگين امتياز ارزيابي عملكرد بهميزان حداقل 80 درصد در طول سه سال متوالي منتهي به رتبه بعدي "امتياز هر سال نبايد كمتر از 75 درصد باشد."
4. كسب حداقل 65 درصد امتيازات شاخصهاي صلاحيتهاي معلمي "امتياز هر يك از صلاحيتهاي عمومي، تخصصي و حرفهاي نبايد كمتر از 55 درصد باشد."
رتبه 3
1. داشتن حداقل 12 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه 2.
2. گذراندن 150 ساعت دوره آموزشي ضمن خدمت و تخصصي در طول دوره بين دو رتبه.
3. كسب ميانگين امتياز ارزيابي عملكرد بهميزان حداقل 80 درصد در طول سه سال متوالي منتهي به رتبه بعدي "امتياز هر سال نبايد كمتر از 75 درصد باشد."
4. كسب حداقل 65 درصد امتيازات شاخصهاي صلاحيتهاي معلمي "امتياز هر يك از صلاحيتهاي عمومي، تخصصي و حرفهاي نبايد كمتر از 65 درصد باشد."
رتبه 4
1. داشتن حداقل 18 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه 3.
2. گذراندن 120 ساعت دوره آموزشي ضمن خدمت و تخصصي در طول دوره بين دو رتبه.
3. كسب ميانگين امتياز ارزيابي عملكرد بهميزان حداقل 90 درصد در طول دوره بين دو رتبه "امتياز هر سال نبايد كمتر از 85 باشد."
4. كسب حداقل 75 درصد امتيازات شاخصهاي صلاحيتهاي معلمي "امتياز هر يك از صلاحيتهاي عمومي، تخصصي و حرفهاي نبايد كمتر از 70 درصد باشد."
رتبه 5
1. داشتن حداقل 24 سال تجربه و حداقل 3 سال توقف در رتبه 4.
2. گذراندن 100 ساعت دوره آموزشي ضمن خدمت و تخصصي در طول دوره بين دو رتبه.
3.كسب ميانگين امتياز ارزيابي عملكرد بهميزان حداقل 90 درصد در طول دوره بين دو رتبه "امتياز هر سال نبايد كمتر از 80 باشد."
4. كسب حداقل 85 درصد از امتيازات شاخصهاي صلاحيتهاي معلمي "امتياز هر يك از صلاحيتهاي عمومي، تخصصي و حرفهاي نبايد كمتر از 80 درصد باشد."
سوابق تجربي معلمان در ارتقاي طبقه و رتبه شغلي براساس ضوابط دستورالعمل ساعت تدريس هفتگي شاغلين مشاغل طرح طبقهبندي مشاغل معلمان كشور قابل محاسبه خواهد بود.
مدت تحصيل در دانشگاه فرهنگيان، شهيد رجايي و همچنين طول تحصيل مشمولان قانون متعهدين خدمت به وزارت آموزشوپرورش و دوره مهارتآموزي ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان بهعنوان تجربه مربوط محسوب نميشود.
بهمنظور ايجاد انگيزه براي معلماني كه براساس ضوابط و مقررات مربوط آخرين طبقه و رتبه شغلي را اخذ ميكنند بهازاي هر سال سابقه تجربي بعد از تاريخ لازم الاجرا شدن اين تصويبنامه مشروط بر اينكه امتياز ارزيابي عملكرد سالانه آنها نيز كمتر از 90 درصد نباشد مشمولان شاغل دوره ابتدايي و متوسطه بهترتيب از افزايش حقوق معادل 100 و 50 امتياز ضربدر ضريب ريالي سالانه برخوردار ميشوند.
معلماني كه در اجراي رتبهبندي حرفهاي از عناوين رتبههاي حرفهاي پايه، ارشد، خبره و عالي برخوردار شدهاند پس از كسب امتيازات مربوط به شايستگيهاي معلمي بهترتيب با رتبههاي 2، 3، 4 و 5 تطبيق مييابند معلماني كه در رتبه مقدماتي قرار دارند بهشرط احراز 2 سال تجربه و امتيازات مكتسب از شايستگيهاي معلمي در رتبه يك قرار ميگيرند و ارتقاي رتبه بعدي آنها بر اساس مفاد اين شيوهنامه خواهد بود.
براي ورود به رتبه 1 كسب امتيازات تعيينشده در اين شيوهنامه ضروري است.
در فرآيند تطبيق كسب حداقل 60 درصد امتيازات سه صلاحيت ذكرشده در اين شيوهنامه مشروط بر اينكه امتيازات مكتسبه براي هر صلاحيت از 50 درصد امتيازات تعريفشده براي آن صلاحيت كمتر نباشد مبناي عمل خواهد بود.
ساختار اجرايي نظام رتبهبندي معلمان
نظام رتبهبندي معلمان داراي اركان ذيل است:
هيئت مميزه مركزي: براي تعيين و تصويب سياستها و خطمشي اجرايي نظام سنجش صلاحيت و رتبهبندي معلمان و نظارت بر انجام آن در وزارت آموزش و پرورش تشكيل ميشود.
هيئت مميزه استاني: براي طراحي و تصويب برنامه عملياتي و اجرايي نظام سنجش صلاحيت و رتبهبندي معلمان در سطح ادارات كل آموزش و پرورش استانها تشكيل ميشود.
كارگروه شهرستانها، منطقه، ناحيه: براي احراز و تأييد رتبهها و ارتقاي معلمان به مراتب بالاتر و اجراي نظام سنجش صلاحيت در شهرستان، منطقه و ناحيه تشكيل ميشود.
اعضاي هيئت مميزه مركزي:
وزير آموزش و پرورش "رئيس هيئت"، معاون برنامهريزي و توسعه منابع "نايبرئيس"، مديركل امور اداري و تشكيلات "دبير" و مدير يا مسئول واحد آموزش، معاونين وزارتخانه حسب مورد، يكي از مديرانكل واحدهاي استاني بهانتخاب وزير، حداقل يك نفر صاحبنظر بهانتخاب وزير.
امور دبيرخانهاي مربوط به اين كميته در ادارهكل امور اداري و تشكيلات انجام ميشود.
فرايند اجرا
تشكيل هيئت مميزه مركزي، تشكيل هيئت مميزه استاني، تشكيل كارگروه شهرستان، منطقه و ناحيه، تعيين و تصويب سياستها و خطمشي اجراي نظام سنجش صلاحيت و رتبهبندي معلمان و نظارت بر انجام آن توسط هيئت مميزه مركزي، طراحي و تصويب برنامه عملياتي و اجرايي شيوهنامه رتبهبندي و نظام سنجش صلاحيت توسط هيئت مميز استاني، احراز و تأييد رتبهها و ارتقاي معلمان به مراتب بالاتر و اجراي نظام سنجش صلاحيت توسط كارگروه شهرستان، منطقه و ناحيه، صدور احكام كارگزيني توسط ادارات آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحيه.
معيارها، سنجشها و امتيازات صلاحيتهاي سهگانه شامل شايستگي عمومي، تخصصي و حرفهاي بهشرح ذيل است:
صلاحيت عمومي: شرايط عمومي استخدام در دستگاه "9 بند ماده 42 قانون مديريت خدمات كشوري و تبصره 4 مذكور در حوزه گزينش" كه هر مؤلفه 10 امتياز داشته و مجموع امتيازات در اين بخش 100 امتياز خواهد بود كه در سامانه LTMS توسط مشمولان و با تأييد مدير واحد آموزشي يا مقام مسئول پس از هماهنگي با كار گروه لحاظ خواهد شد.
صلاحيت تخصصي: صلاحيتهاي تخصصي عبارتند از مدرك تحصيلي، صلاحيت و تخصص شغلي، ارتباط مدرك تحصيلي با رشته تدريس يا شغل مورد تصدي كه براي هر يك از عوامل امتيازاتي بهشرح ذيل در نظر گرفته شده است.
امتيازات مدرك تحصيلي: دكترا 40 امتياز، فوقليسانس 36 امتياز، ليسانس 34 امتياز و فوقديپلم و پايينتر 32 امتياز.
براي 10 معيار از شايستگيهاي تخصصي تعريفشده در بستر سامانه LTMS در مرحله نخست توسط مشمول و سپس توسط مقام مافوق "مدير مدرسه" از يك تا سه امتياز لحاظ خواهد شد، در نهايت ميانگين امتيازات خودارزيابي و نظر مقام مافوق بهترتيب با وزن 40 و 60 درصد در سقف حداكثر 30 امتياز محسوب ميشود.
ارتباط رشته تحصيلي و رشته تدريس داراي 30 امتياز بهشرح ذيل است:
در صورت ارتباط رشته تحصيلي فرد با رشته تدريس 30 امتياز به مشمول تعلق ميگيرد.
در صورت عدم ارتباط رشته تحصيلي و تدريس در صورت تأييد سامانه LTMS مبني بر گذراندن 120 ساعت دوره تخصصي رشته شغلي در سه سال اخير 25 امتياز به مشمول تعلق ميگيرد.
در صورت عدم ارتباط رشته تحصيلي و تدريس و گذراندن دوره تخصصي در رشته شغلي سامانه LTMS اجازه انتخاب و گذراندن دورههاي تخصصي مرتبط به فرد متقاضي خواهد داد و امتياز حاصل از گذراندن دوره بر مبناي 25 امتياز مبناي عمل خواهد بود.
صلاحيتهاي حرفهاي: براي سنجش اين صلاحيتها آزمون بهصورت الكترونيكي كه شامل اخلاق حرفهاي، توانمنديهاي آموزشي، پرورشي و پژوهشي است برگزار ميشود. محتواي آزمون و بودجهبندي مربوط به آن در سامانه LTMS بارگذاري ميشود. "مجموع امتيازات اين صلاحيت 100 است."
شركت در فرآيند رتبهبندي داوطلبانه بوده و فرآيند آن با درخواست ذينفع در سامانه LTMS شروع خواهد شد.
در صورتي كه مشمول داوطلب تا پايان سال 98 امتيازات لازم را كسب كنند از تاريخ اول مهر 98 حكم تطبيق وضع آنها صادر خواهد شد.
چنانچه مشمولان داوطلب تا پايان سال جاري موفق به كسب امتيازات لازم نشوند در سال آينده از تاريخ كسب امتيازات مندرج در شيوهنامه حكم تطبيق وضع آنها صادر خواهد شد لازم به ذكر است افراد مذكور تا زماني كه امتيازات لازم را براي تطبيق وضع كسب نميكنند صرفاً از طريق شغل حرفهاي در زمان اجراي شيوهنامه اول مهر 98 برخوردار خواهند شد.