تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: آرش؛ مهلك‌ترين تك‌تيرانداز سپاه براي شكار بالگردها+تصاوير
یکشنبه، 4 آبان 1393 - 02:28     کد خبر: 22701

فرهنگيان نيوز - تدبير:

اين سلاح كه در حقيقت بايد آن را يك «توپ تك‌تيرانداز» دانست، مهلك‌ترين تك‌تيرانداز ايراني است كه با هدف اصلي مقابله با بالگردهاي متخاصم ساخته شده است.

خبرگزاري فارس: آرش؛ مهلك‌ترين تك‌تيرانداز سپاه براي شكار بالگردها+تصاوير
 

گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- تسليحات «تك‌تيرانداز» با كاليبر سنگين در ميادين نبرد زميني، سلاحي تاثيرگذار و سرنوشت‌ساز محسوب مي‌شوند.

گاهي تنها يك تير و يا گلوله، سرنوشت ميدان جنگ را رقم مي‌زند؛ گلوله‌اي سرشار از قدرت، بايد آنقدر دقيق به هدف اصابت كند تا پيروزي حاصل شود. در چنين موقعيتي تمامي اميدها را مي‌توان به دست تك‌تيراندازها سپرد.

با توجه به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در جنس بدنه زره‌پوش‌ها، خودروها و سنگرها، در حوزه تسليحات تك‌تيرانداز سنگين نيز پيشرفت‌هاي شگرفي را شاهد بوديم كه يكي از آخرين نمونه‌هاي آن، تفنگ تك‌تيرانداز «شاهر» بود كه در ماههاي اخير در نيروي زميني ارتش طراحي و ساخته شد.

سلاح شاهر

اين سلاح با كاليبر 14.5 ميليمتر، وزن 22 كيلوگرم و طول 185 سانتي متر مي‌تواند اهداف (از قبيل سنگرهاي بتوني، خودروهاي زرهي، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن) را در فاصله 3 هزار متري مورد هدف قرار دهد.

علاوه بر سلاح شاهر، نيروهاي مسلح در حوزه تك تيراندازها نمونه هاي ديگري را نيز طراحي، ساخته و بكار گرفته اند كه آخرين آنها، روز چهارشنبه در جريان نمايشگاه تجهيزات نيروي زميني سپاه به نمايش در آمد (و البته در گذشته تنها در حد نام معرفي شده بود) سلاح تك تيرانداز 20ميليمتري «آرش» نام دارد كه در سازمان جهاد خودكفايي نزسا طراحي و توليد شده است.

سلاح تك‌تيرانداز 20 م.م آرش

اين سلاح كه در حقيقت بايد آن را يك توپ تك تيرانداز دانست، مهلكترين تك تيرانداز ايراني است كه هرچند با هدف اصلي مقابله با بالگردهاي متخاصم ساخته شده اما مي‌توان از آن عليه اهداف زميني، زرهي و سنگرها نيز استفاده كرد.

«آرش» با وزن 18 تا 20 كيلوگرم، نسبت به سلاح «شاهر» كمي سبكتر بوده و با بهره‌گيري از گلوله‌هاي با كاليبر 20 ميليمتر، اهداف متخاصم (بويژه بالگردها) را در فاصله 2هزار تا 2هزار و 200 متر مورد هدف قرار مي‌دهد.

سيستم تغذيه خشابدار، فيوز مهمات ضربتي و سرعت دهانه 1050متر بر ثانيه از ديگر مختصات اين سلاح 180 سانتي متري مجهز به سيستم دوربين اپتيكي است.

اين توپ تك تيرانداز كه بايد آن را يكي از ركوردداران اين حوزه در جهان دانست، يك نمونه مشابه خارجي ساخت آفريقاي جنوبي نيز دارد كه يكي از تفاوت‌هاي اين دو را مي‌توان در مكانيزم عملكرد آنها دانست.

سلاح مشابه آفريقايي اصطلاحا از سيستم عملكردي تك يا bolt action بهره مي‌گيرد كه يك سيستم  جاگذاري دستي فشنگ (با استفاده از گلنگدن) است اما در سلاح آرش با طراحي مكانيزم عملكرد نيمه اتوماتيك، اين مشكل برطرف شده و با شليك هر گلوله، گلوله بعدي از خشاب چهارتايي، جايگزين آن مي‌شود.

ناگفته نماند كه مدل تك تيرانداز 20ميليمتري آفريقايي، قيمتي در حدود 15 هزار دلار دارد پس مي‌توان سنجيد كه توليد انبوه و بكارگيري سلاح آرش، تا چه حد مي‌تواند موجب صرفه‌جويي ارز و بي‌نيازي از خريد مدل‌هاي مشابه شود.

اين سلاح با استفاده از گلوله‌هاي چندده هزار توماني مي‌تواند در بسياري از موارد همان كاري را بكند كه از عهده دوش پرتاب‌هاي گرانقيمت چند ميليون توماني ساخته است.

اسلحه تك‌تيرانداز آرش كه بكارگيري آن در سازمان رزم سپاه، عرصه را بر بالگردهاي متخاصم دشمن تنگ‌تر خواهد كرد، با قرار گرفتن بر روي دوش كاربر و استفاده از يك پايه -براي تمركز بيشتر- به سمت اهداف هوايي بالگردي شليك مي‌كند.


برگشت به تلکس خبرها