تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: طرح رتبه بندي معلمان، در نطفه خفه شد
یکشنبه، 17 خرداد 1394 - 13:43     کد خبر: 26242

فرهنگيان نيوز - تدبير:

وقتي گفتند رتبه‌بندي تصويب شد ما گفتيم اين خيلي خوب است و آنچه منتظرش بوديم اتفاق افتاد. بعد ديديم اين لايحه نيست. فهميديم دولت سرش را زد، ته‌اش را هم زد، وقتي تبديل شد به يك شير بي‌يال و كوپال به نام رتبه‌بندي به آموزش‌وپرورش ابلاغ كردند. در آن هم شرايط سختي را گذاشتند كه اگر معلم‌ها اين‌طور شوند، اگر آن‌طور شوند، فلان مقدار به حقوقشان اضافه مي‌شود؛ و اين‌طور شد كه رتبه‌بندي دنيا نيامده سقط شد و چيزي به مجلس نيامد.

به گزارش خط اميد بهشهر، سيدحسين نقوي حسيني رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس در گفتگوي تفصيلي با «نماينده» به بيان دلايل مطلوب نبودن وضع معيشت فرهنگيان و دلايل لزوم تحول در آموزش‌وپرورش پرداخت و طرح پيشنهادي مجلس براي بهبود وضعيت معيشت معلمان را تشريح كرد.

سيدحسين نقوي‌حسيني نمايندگي مجلس را يك امر اعتباري تلقي مي‌كند و اصالت خود را همان ۲۷ سال معلمي مي‌داند؛ يكي از معدود معلماني است كه در تمامي مقاطع تحصيلي تدريس كرده است و حتي باوجوداينكه از ابتداي مجلس هشتم نماينده مجلس است هنوز ارتباط نزديكش با معلمان و دانش‌آموزان را قطع نكرده است. رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس مي‌گويد اشكالات حوزه آموزش‌و‌پرورش را به‌خوبي مي‌شناسد، جزئيات آمارهايي كه ارائه مي‌دهد نيز وجوه تازه‌اي را بر ما آشكار مي‌كند كه چرا الآن وضع معيشت معلمان مطلوب و قابل‌قبول نيست. اولين سرپرست دانشگاه فرهنگيان ـ كه قبلاً با نام مجتمع آموزشي پيامبر اعظم (ص) شناخته مي‌شد ـ در سطوح مختلف شهرستاني و استاني و وزارتي كار كرده است و تربيت‌معلم را به‌خوبي مي‌شناسد.

در هفته سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه، ظهر يك روز گرم بهاري در سايت «نماينده» ميزبان نماينده مردم ورامين شديم تا دغدغه‌هاي خودش و ساير نمايندگان مجلس در حوزه مسائل آموزش‌وپرورش را بشنويم و راهكارهاي موجود را براي ما بازگو كند. آنچه مي‌خوانيد حاصل بخشي از يك نشست صميمي است كه به موضوع فرهنگيان اختصاص داشته است. بخش‌هاي ديگر اين گفتگو را كه به وضعيت آب شهرستان ورامين، موضوع طرح جامع صيانت از دستاوردهاي هسته‌اي، آمادگي كشور در مقابله با تهديدهايي همچون داعش اختصاص داشته به‌زودي منتشر مي‌كنيم.

- شما رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس هستيد و مطمئناً نسبت به مسائل و مشكلات فرهنگيان اشراف داريد. لازمه حل مشكلات اين قشر جامعه چيست؟

نقوي‌حسيني:‌ ما در آموزش‌وپرورش دو مشكل عمده داريم كه بايد حل شود. هر كس و هر دولت و هر جرياني كه وزير است بايد اين مشكلات را حل كند. اول اينكه نگاه دولت نسبت به آموزش‌وپرورش بايد تغيير كند، شعار دادن فايده ندارد. حضرت آقا در ارديبهشت امسال در ديدار با معلمان
”مقام معظم رهبري يك‌ماه قبل دولت را مخاطب قرار دادند و فرمودند: «دولت بايد در اين زمينه فكر كند و اقدام كند» من اينجا مي‌خواهم گلايه كنم كه در پي موضع شفاف ايشان، دولت هنوز هيچ قدمي برنداشته است و ما تا الآن نه فكر و نه اقدامي نديده‌ايم“
ـ كه من هم به‌عنوان رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس توفيق حضور داشتم ـ به نكته خيلي درستي اشاره فرمودند و آن هم اين بود كه اين سرمايه‌گذاري است.

دانشمندان هسته‌اي و اين نخبه‌ها از كجا آمدند؟ اين وزرا و اين نمايندگان مجلس از كجا آمدند؟
اين نگرش كه آموزش‌وپرورش مصرفي است و توليد ندارد، غلط است.

اين نگرش كه آموزش‌وپرورش مصرفي است و توليد ندارد، غلط است. اين نگاه بايد عوض شود. اگر ما با اين نگاه آموزش‌وپرورش را ببينيم كه داريم براي نسل آينده، براي آينده كشور سرمايه‌گذاري مي‌كنيد، آن‌وقت همه پول مي‌گذارند و كمك مي‌كنند. الآن متأسفانه اينطور نگاه نمي‌شود. من با دولت‌ها هم كاري ندارم، هر دولتي نگاهش همين است كه از آموزش‌وپرورش چيزي بيرون نمي‌آيد و فقط هزينه مي‌شود. خب اگر فقط هزينه مي‌كنيد اين دانشمندان هسته‌اي و اين نخبه‌ها از كجا آمدند؟ اين وزرا و اين نمايندگان مجلس از كجا آمدند؟ من اينجا مي‌خواهم گلايه كنم كه در پي اعلام مقام معظم رهبري و موضع شفاف ايشان، دولت هنوز هيچ قدمي برنداشته است. ايشان دولت را مخاطب قرار دادند و فرمودند: «دولت بايد در اين زمينه فكر كند و اقدام كند» ما تا الآن نه فكر و نه اقدامي نديده‌ايم. يكي از نگراني‌هاي فراكسيون فرهنگيان همين است. دولت براي تحقق منويات مقام معظم رهبري چه برنامه‌اي دارد؟ ايشان كه نصيحت نكردند! به دولت ابلاغ كردند. ما هم منتظر اعلام برنامه دولت هستيم.

- مجلس نقشي در اين اقدامات دولت دارد؟ لابد بدون قانون‌گذاري در مجلس كار اساسي نمي‌شود انجام داد.

نقوي‌حسيني:‌ مجلس اعلام كرده و مي‌كند كه دولت هر برنامه‌اي بدهد حمايت خواهد كرد، ولي چون دخل‌وخرج در اختيار دولت است، اين دولت است كه بايد پا پيش بگذارد.

دولت براي دانش‌آموزي كه به كلاس‌هاي روستاي جوادآباد مي‌رود سالانه ۵۰۰ هزار تومان هم هزينه نمي‌كند،
پس اين ۱.۵ ميليون تومان كجا مي‌رود؟

نكته دوم اين است كه در خود آموزش‌وپرورش بايد يك تحول اتفاق بيفتد. ما يك جوال‌دوز كه به كسي مي‌زنيم بايد يك سوزن هم به خودمان بزنيم. آموزش‌وپرورش اشكالات اساسي دارد. الآن يك اشكال را من عرض مي‌كنم.

ما ۱۳ ميليون دانش‌آموز داريم، ۲۶ هزار ميليارد تومان هم اعتبارمان است. اين يعني ما براي هر دانش‌آموز ۲ ميليون تومان خرج مي‌كنيم. قوي‌ترين مدارس غيرانتفاعي تهران كه برنامه‌هاي تقويتي و پرورشي‌شان در اوج است، مگر بيش از ۲ ميليون تومان مي‌گيرند؟ پس معلوم است كه در آموزش‌وپرورش اشكال وجود دارد. دولت براي دانش‌آموزي كه در كلاس‌هاي درس روستاي جوادآباد سر كلاس مي‌رود سالانه ۵۰۰ هزار تومان هم هزينه نمي‌كند. پس اين ۱.۵ ميليون تومان كجا مي‌رود؟ گير ما اينجاست. در آموزش‌وپرورش بايد تحول اتفاق بيفتد.

به گفته مسئولين وزارتخانه ما فقط در تهران ۳۵ هزار معلم مازاد داريم،
اينها از حقوق بقيه معلم‌ها دريافت مي‌كنند و در واقع از جيب بقيه مي‌گيرند.

ما يك ميليون و ۱۰۰ هزار فرهنگي داريم، اگر اين عدد را بر ۱۳ ميليون دانش‌آموز تقسيم كنيد متوجه مي‌شويد كه اين‌طوري نمي‌شود آموزش‌وپرورش را اداره كرد. به گفته خود مسئولين وزارتخانه ما در شهر تهران ۳۵ هزار نفر مازاد داريم. كدام دستگاه در اين مملكت
”اخيراً آقاي وزير گفتند مي‌خواهيم ۵ هزار نفر را جذب كنيم. دستگاهي كه با آمارهاي متفاوت حداقل چند صد هزار نيروي مازاد دارد، مي‌خواهد نيرو جذب كند!“
نيروي مازاد دارد؟ يعني ۳۵ هزار نفر معلم از حقوق بقيه معلم‌ها دريافت مي‌كنند و از جيب بقيه مي‌گيرند. اين وضعيت ادامه پيدا كند شما هر ميزان اعتبار را افزايش بدهيد باز هم مشكل حل نمي‌شود.

اخيراً هم آقاي وزير گفتند مي‌خواهيم ۵ هزار نفر را جذب كنيم. دستگاهي كه با آمارهاي متفاوت حداقل چند صد هزار نيروي مازاد دارد، مي‌خواهد نيرو جذب كند. اين چه توجيهي دارد؟ آنها بايد بروند مازاد را برنامه‌ريزي كنند. گير آموزش‌وپرورش اينجاست!

ما بايد در كل كشور ۶۲ پرديس تربيت‌معلم داشته باشيم و تا الآن حتي يك پرديس از ۱۱۴ پرديس را هم جمع نكردند!
تمام هزينه اين پرديس‌ها الآن از جيب معلمان پرداخت مي‌شود!

ما در قانون بودجه، الآن سه سال است كه به دستگاه‌ها اجازه مي‌دهيم كه املاك، مستغلات و امكانات خودشان را يا تبديل به احسن كنند يا تجاري‌سازي كنند و يا بفروشند. عملكرد آموزش‌وپرورش در اين زمينه صفر است بروند ببينند وزارت نفت و مخابرات كه صفر نيست چكار كردند! به‌عنوان مثال مركز تربيت‌معلم شهيد باهنر تهران، حدود ۳ هكتار زمين، ۲ هزار متر زيربنا و ۷۰ نفر پرسنل، فقط ۱۰۰ دانشجو را تربيت مي‌كند. اين اصلاً اقتصادي نيست. پول آب و برق و گاز و نگهداري ساختمان را هم كه حساب كنيم خيلي زياد مي‌شود. بااين‌وجود ما ۸ مركز مشابه اين مورد فقط در تهران داريم، درحالي‌كه يك پرديس كافي است. من وقتي مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) بودم در شوراي عالي آموزش‌وپرورش مصوب شد كه در هر استان يك پرديس دختران و يك پرديس پسران داشته باشند، در مجموع ۳۱ استان است كه كلاً ۶۲ پرديس در سراسر كشور بايد باشد. تا الآن حتي يك پرديس از ۱۱۴ پرديس را هم جمع نكردند! اين ۱۱۴ پرديس پرسنل دارد، هزينه‌هاي آب و برق و نگهداري دارد. تمام هزينه اين پرديس‌ها الآن از جيب معلم‌ها پرداخت مي‌شود. انصافاً شركت نفت اگر ۳ هكتار زمين سر چهارراه وليعصر تهران داشته باشد، پرسنلش بيمه دندان نمي‌شوند؟

درمجموع ما بايد براي حل مشكل آموزش‌وپرورش دو كار انجام بدهيم: اول اينكه نگاه دولت بايد عوض شود. دولت بايد بداند كه هر چه پول بگذارد سرمايه‌گذاري است. دوم اينكه خود آموزش‌وپرورش اقتصادش را دچار يك تحول كند و الّا اگر همه پول نفت را هم در شكم آموزش‌وپرورش بريزند مشكل حل نمي‌شود.


تا الآن مي‌گفتيم برخي معلم‌ها شغل دوم دارند، حالا بايد بگوييم معلمي شغل دومشان شده است.

الآن فرهنگيان با بدترين وضع معيشتي روبرو هستند. معلم كه نمي‌تواند برود كار ديگري انجام بدهد، نمي‌تواند دلالي كند؛ البته ممكن است برخي معلمان سراغ كار دوم هم بروند، كسي كه حداكثر يك و نيم ميليون تومان حقوق مي‌گيرد و حتي در دورترين نقاط بايد ۸۰۰ هزار تومانش را هم براي اجاره خانه بدهد، چطور مي‌تواند زندگي كند؟

من همين الآن كه نماينده مجلس هستم، هفته‌اي به دو مدرسه سر مي‌زنم.
”مركز تربيت‌معلم شهيد باهنر تهران، حدود ۳ هكتار زمين، ۲ هزار متر زيربنا و ۷۰ نفر پرسنل، فقط ۱۰۰ دانشجو را تربيت مي‌كند. اين اصلاً اقتصادي نيست. بااين‌وجود ما ۸ مركز مشابه اين مورد فقط در تهران داريم“
اول با دانش‌آموزان صحبت مي‌كنم، بعدش هم پاي درد دل معلمان مي‌نشينم و همه مطالبشان را گوش مي‌دهم. من در متن جامعه فرهنگيان حضور دارم و از دور شعار نمي‌دهم. معلم‌ها الآن انگيزه ندارند، معلمي در حال تبديل‌شدن به شغل دوم است. تا الآن مي‌گفتيم برخي معلم‌ها شغل دوم دارند، حالا بايد بگوييم معلمي شغل دومشان شده است. البته او چاره‌اي ندارد و مانند من و شما هزينه دارد، چون شرايط آموزش‌وپرورش خيلي بد است.

** رتبه‌بندي به دنيا نيامده سقط شد **

وقتي گفتند رتبه‌بندي تصويب شد ما گفتيم اين خيلي خوب است و آنچه منتظرش بوديم اتفاق افتاد. بعد ديديم اين لايحه نيست! فهميديم دولت سر و ته‌اش را زده و يك شير بي‌يال و كوپال را به نام رتبه‌بندي به آموزش‌وپرورش ابلاغ كردند. مجلس طرح رتبه‌بندي را پيشنهاد كرد، منتها در شوراي نگهبان به بن‌بست اصل ۷۵ قانون اساسي برخورد كرديم. چون دخل‌وخرج كشور دست دولت است ما نمي‌توانستيم براي دولت هزينه درست كنيم. اينجا بود كه قرار شد دولت لايحه بدهد و به وزير گفتيم لايحه رتبه‌بندي را بياورد. چهار ماه مانده به پايان سال ۹۳ قول داد و گفت «رتبه‌بندي را در دولت لايحه مي‌كنيم و به مجلس مي‌آوريم.» سه بار هم از تلويزيون مصاحبه كرد و همين را گفت كه آخر اسفند لايحه رتبه‌بندي را به مجلس مي‌آوريم. ما يك‌دفعه شنيديم ۲۷ اسفندماه هيئت دولت «رتبه‌بندي معلمان» را تصويب كرد، اما نه لايحه!

وقتي گفتند رتبه‌بندي تصويب شد ما گفتيم اين خيلي خوب است و آنچه منتظرش بوديم اتفاق افتاد. بعد ديديم اين لايحه نيست. فهميديم دولت سرش را زد، ته‌اش را هم زد، وقتي تبديل شد به يك شير بي‌يال و كوپال به نام رتبه‌بندي به آموزش‌وپرورش ابلاغ كردند.

در آن هم شرايط سختي را گذاشتند كه اگر معلم‌ها اين‌طور شوند، اگر آن‌طور شوند، فلان مقدار به حقوقشان اضافه مي‌شود؛ و اين‌طور شد كه رتبه‌بندي دنيا نيامده سقط شد و چيزي به مجلس نيامد.

در طرح ما قرار است يك درصد ماليات از مصرف گرفته شده و صرفاً به حقوق و مزاياي معلمان اضافه شود

جمعي از نمايندگان طرحي را تهيه كرده‌اند كه حدود ۱۴۴ نفر هم آن را امضا كردند. زمان ايجاد هسته طرح من حضور فعال داشتم، اما مكتوب شدن و امضا گرفتن طرح زماني اتفاق افتاد كه من در يك مأموريت سفر خارجي بودم. حالا اينجا من اين را بگويم كه معلم‌ها فكر نكنند من مخالف اين طرح بودم ـ الآن در بعضي شبكه‌هاي اجتماعي انتقاد مي‌كنند كه چرا رئيس فراكسيون فرهنگيان اين طرح را امضا نكرده است، درحالي‌كه در همان هفته كه من نبودم طرح مكتوب شد و امضاهايش جمع شد. ـ در اين طرح قرار شده يك درصد ماليات از مصرف گرفته شود و اين صرفاً به تأمين حقوق و مزاياي معلمان اضافه شود. اين افزايش يك درصدي ماليات ابعادي دارد كه بايد فضاي كشور و تورم و گراني در نظر گرفته شود.

- الآن اين طرح در چه مرحله‌اي است؟

نقوي‌حسيني:‌ اين طرح تقديم هيئت‌رئيسه شده است و اگر به صحن بيايد نمايندگان قاطع رأي خواهند داد. منتها مشكل يك ميليون و صد هزار نفر بايد حل شود، وگرنه اگر پنج درصد ماليات هم بگيريم فايده‌اي ندارد.

منبع : جهان   


برگشت به تلکس خبرها