تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: سكوت دلواپسان و تمسخر فرهادي توسط برخي نهادها
چهارشنبه، 5 خرداد 1395 - 12:28     کد خبر: 30021

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:
واكنش هاي صورت گرفته به موفقيت فيلم "فروشنده" ساخته اصغر فرهادي در جشنواره فيلم "كن" متفاوت بوده است.
سرويس هنري خرداد: تقريبا اكثر روزنامه هاي اصلاح طلب ضمن استقبال از موفقيت فيلم فروشنده آن را افتخاري براي ايران رد عرصه هاي بين المللي دانسته اند. 
 
 
به گزارش خرداد، روزنامه "شرق" در مطلبي تحت عنوان "يك فيلم با دو نخل طلا" مي نويسد:" گوشه‌اي ديگر از دنيا جايزه به دو ايراني رسيد، هم‌وطنانش اما در اين سوي آب‌ها با شادي آنها شريك شدند. اصغر فرهادي و شهاب حسيني نخل طلاي شصت‌ونهمين جشنواره فيلم كن را براي بهترين فيلم‌نامه و بازيگر نقش مرد از آنِ خود كردند. مراسم اهداي جوايز اصلي شصت‌ونهمين جشنواره فيلم كن، پس از عبور چهره‌هاي سينمايي در ساعت ٩ شب به وقت ايران كه حدود ٤٥ دقيقه طول كشيد، در سالن دبوسيد شهر كن برگزار شد. مجري مراسم ديشب را لورن لافيت كه بازيگر فيلم «آن زن» به كارگرداني پل ورهوفن در جشنواره امسال نيز بود، بر عهده داشت.  شهاب حسيني، ‌جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره براي «فروشنده» را گرفت. او پس از آنكه به روي صحنه آمد، اين جايزه را به مردم تقديم كرد: «مطمئنم روح پدرم الان نظاره‌گر من است. از اصغر فرهادي و ترانه عليدوستي تشكر مي‌كنم. اين جايزه را از مردم دارم؛ پس به آنها تقديم مي‌كنم».
 
 
روزنامه "آرمان" نيز درگزارشي تحت عنوان "اداي احترام "كن" به فروشنده" مي نويسد:" سرانجام شصت‌ونهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كن نيز پس از ۱۲ روز پر فراز و نشيب به پايان راه خود رسيد. هيات داوران اين دوره از جشنواره كن را كتايون شهابي، دونالد ساترلند، كرستن دانست، آرناد دسپلچين، مدس ميكلسن، والريا گالينو، لاسلو نمش و ونسا پارادايس با رياست جرج ميلر كارگردان استراليايي تشكيل مي‌دهند. دوربين طلايي جشنواره كن براي فيلم «الهي» به هدي بنيامينا رسيد. جايزه دوربين طلاي جشنواره كن هرسال به بهترين فيلم اول يك كارگردان از ميان فيلم‌هاي حاضر در جشنواره اعطاء مي‌شود. خوانخو ژيمنيز براي فيلم «تايم‌كد» نخل طلاي بهترين فيلم كوتاه جشنواره را از آن خود كرده است. در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم كن ژان‌پير لئو بازيگر كهنه‌كار سينماي فرانسه نخل طلاي افتخاري را دريافت كرد. شهاب حسيني به عنوان بهترين بازيگر مرد جشنواره فيلم كن برگزيده شد. بازي درخشان حسيني در فيلم «فروشنده» به كارگرداني اصغر فرهادي اين جايزه را براي او به ارمغان آورد". 
 
 
روزنامه "افتاب يزد" نيز در اين ميان به پوشش هنرمندان ايراني در كن و سوژه شدن آن در شبكه هاي اجتماعي پرداخته است. 
 
 
رسانه هاي دلواپسان از جمله "كيهان" به مديرمسئولي شريعتمداري و "رجانيوز" نزديك به جبهه پايداري سكوت در اين باره و عدم بازتاب دادن آن را ترجيح داده اند.
 
 
"وطن امروز" ديگر رسانه دلواپسان ترجيح داده تا به دفاع از اظهارات اخير "بهروز افخمي" بپردازد كه جشنواره كن را جشنواره "دگرباشان" خوانده بود. وطن امروز در مطلبي تحت عنوان "واكنش ها خنده دار بود" مي نويسد:" واكنش مجري برنامه «هفت» به اين اظهارنظرها جالب است. افخمي در ابتداي برنامه «هفت» گفت: طي هفته گذشته فحاشي‌هاي زيادي در فضاي مجازي به من شد. براي من البته خنده‌دار بود ولي از همه بامزه‌تر حرف‌هاي هوشنگ گلمكاني بود. او با انتشار عكس و تيتر روزنامه‌اي كه من مصاحبه كرده بودم، نوشت: «اي بابا... اينكه از مسعود فراستي هم جلو افتاد!» اما من نمي‌فهمم كه گفتن يك حقيقت كه همه از جمله مسؤولان جشنواره كن با اين قضيه مشكلي ندارند، چطور ممكن است منجر بشود كه كسي اين حرف را بزند!" 
 
 
روزنامه "جوان" وابسته به سپاه اما با نوع نگاه غالب هميشگي و بدبيني نسبت به هنرمندان ايراني بر آن رسانه "فروشنده" را فيلمي "مرموز" خوانده است. اين رسانه با تمسخر "فرهادي" مي نويسد:" درد دل فرهادي براي خارجي‌ها: آخ! كه امريكايي‌ها نمي‌توانند در ايران فيلم بسازند! / جشنواره فيلم كن در شصت‌و‌نهمين دوره خود به مجالي براي قصه‌پردازي اصغر فرهادي در اين رويداد سينمايي تبديل شده است. جشنواره فيلم كن در شصت‌و‌نهمين دوره خود به مجالي براي قصه‌پردازي اصغر فرهادي در اين رويداد سينمايي تبديل شده است. فرهادي در خاك فرانسوي‌ها از دشواري‌هاي ساخت فيلم در ايران گلايه كرده است كه چرا ايران براي فيلمسازي امريكايي‌ها جاي مناسبي نيست!  با اين حال از نظر فرهادي فيلم ساختن در ايران همچنان دوست‌داشتني است! در داخل ايران از آخرين ساخته سينمايي فرهادي به عنوان اثري ناشناخته و مرموز ياد مي‌شود؛ فرهادي بعد از ساخت «گذشته» در فرانسه «فروشنده» را در ايران ساخته اما رونمايي از آن را به جشنواره فيلم كن موكول كرده است تا اثرش براي همه در ايران مرموز باقي بماند. شايد هم او دلايل خاصي براي ممانعت از نمايش اوليه فيلمش در جشنواره فيلم فجر داشته است؛ فيلمي كه در دقيقه 90 به جمع پذيرفته‌شدگان در كن راه پيدا كرد". 
 
 
جوان در پايان با ابراز گلايه از فرهادي مي نويسد:" اين نخستين بار نيست كه سينماگران ايراني در جشنواره‌هاي خارجي از اينكه كشورشان در فيلمسازي مثل امريكا و غرب عمل نمي‌كند براي خارجي‌ها درد دل كرده‌اند. چهره‌هايي چون جعفر پناهي، رخشان بني اعتماد و مجيد برزگر از جمله آنها بوده‌اند. فيلم فرهادي شانس خوبي براي كسب نخل طلاي كن به ويپه در بخش بهترين بازيگر مرد دارد و هم اكنون با نقد و تحليل‌هايي مواجه شده كه اكثر قريب به اتفاق آنها مثبت و خوش‌بينانه هستند".

برگشت به تلکس خبرها