تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: آنقدر بزرگيم، ديده نمي‌شويم/اگر در صندوق ذخيره فرهنگيان تخلف شده باشد، برخورد مي‌كنيم
دوشنبه، 12 مهر 1395 - 12:55     کد خبر: 31628

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:

 

فاني، وزير آموزش و پرورش: اگر تخلفي صورت گرفته باشد با آن برخورد مي‌كنيم چرا كه خط قرمز ما منافع معلمان است./ ستادي را پيش‌بيني كرديم كه در آن پشتيباني از اجراي سند تحول انجام مي‌شود./ طي تفاهم‌نامه با بنياد مستضعفان قرار شد تا هزار كلاس درس در ۴ استان محروم كشور بسازيم./ هزينه‌هاي جاري تقريباً دو برابر شده است اما در كلان بودجه آموزش و پرورش ۸۲ درصد رشد داشت./ آموزش و پرورش آنقدر بزرگ است كه ديده نمي‌شود و همين كار را اگر وزارتخانه ديگر انجام مي‌داد، ديده مي‌شد./ تا سه سال آينده در جمعيت زير ۵۰ سال بي‌سواد نخواهيم داشت./

به گزارش عيارآنلاين، علي‌اصغر فاني با حضور در خبرگزاري تسنيم و گفت‌وگو با مسئولان و خبرنگاران اين خبرگزاري با اشاره به تأليف ۴ كتاب درسي جديد براي سال تحصيلي ۹۶ــ۹۵ اظهار كرد: كتابهاي درسي تفكر و سواد رسانه‌اي، كارآفريني و كارگاه توليد، انسان و محيط زيست و انسان و سلامت براي نخستين بار به دوره متوسطه دوم اضافه شد.

وي افزود: اين ۴ درس در سابقه ۱۰۰ساله آموزش و پرورش رسمي ايران وجود نداشته است. در درس كارآفريني و كارگاه توليد به خلأ كارآفريني و ضرورت اقتصاد مقاومتي پرداخته شده است. اميدواريم اين دروس باعث شود خلأ موجود در نظام آموزشي تاحدي جبران شود.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه امسال در يك اقدام موفق درس اقتصاد پايه دهم براساس اقتصاد مقاومتي تهيه شد، ادامه داد: درس رسمي اقتصاد مقاومتي را براي دانش‌آموزان داريم كه اين كار ارزشمند در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اجرا شد ولي آموزش و پرورش آن‌قدر بزرگ است كه اين اقدامات ديده نمي‌شود.

** ۴۰ميليون مخاطب داريم

فاني بيان كرد: به‌فرموده رهبر معظم انقلاب ما حداقل ۴۰ ميليون مخاطب مستقيم و غيرمستقيم داريم. يك ميليون معلم، ۱۳٫۵ ميليون دانش‌آموز كه به‌همراه والدين آنها ۲۶ ميليون و در مجموع ۴۰ ميليون مخاطب داريم و هيچ روزي نيست كه در آموزش و پرورش اتفاقي نيفتد و تحمل آن بسيار دشوار است.

وزير آموزش و پرورش افزود: ۱۰۷ هزار مدرسه در سطح كشور داريم و اگر يك درصد آنها مشكل داشته باشند در مجموع با هزار و ۷۰ مشكل مواجه مي‌شويم اما متأسفانه برخي رسانه‌ها به‌سراغ ضعف‌ها مي‌روند بالاخره آموزش و پرورش اقدامات خوب هم انجام مي‌دهد و ضعف‌ها نيز ضعف‌هايي بوده كه از قديم وجود داشته و بخشي از آن جبران شده و بخشي به‌دليل كمبود امكانات و منابع جبران نشده است.

فاني تصريح كرد: هم‌اكنون ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزي تحصيل مي‌كنند. در برخي موارد دو دانش‌آموز دبيرستاني در يك روستا ساكن هستند و ما نمي‌توانيم براي آنها ۷ يا ۸ معلم تخصصي اعزام كنيم بنابراين مجبوريم اين دو دانش‌آموز را به مدارس شبانه‌روزي ببريم، بر همين اساس ۴۰۰ هزار دانش‌آموز كه اغلب آنها ساكن خانواده‌هاي محرومند، در مدارس شبانه‌روزي مشغول تحصيلند.

وي ادامه داد: دانش‌آموزان ساكن مدارس شبانه‌روزي به غذا، تخت، پتو و… براي اسكان نيازمند هستند، در زمستان بحث گرمايش آنها نيز مطرح مي‌شود. تمام اين موارد هزينه‌هاي بسياري را دارد و حساب كنيد كه در چنين شرايطي براي هر دانش‌آموز روزانه چه‌ميزان هزينه مي‌شود و ممكن است در اجراي كار اشكالاتي نيز وجود داشته باشد. آيا بايد به‌دليل آن اشكالات دانش‌آموزان را به مدارس شبانه‌روزي نبرده و بگوييم ترك تحصيل كنيد يا اينكه آنها را به مدارس آورده و ضعف‌ها را هم تحمل كنيم؟ ما روش دوم را انتخاب مي‌كنيم.

وزير آموزش و پرورش بيان كرد: تشكيلاتي از خيّران را ايجاد كرده‌ايم تا به مدارس شبانه‌روزي كمك كنند و منابع خوبي نيز جذب شده است و به‌غير از اين منابع دولتي نيز وجود دارد.

** مراجعه تك به تك به منازل دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل

فاني گفت: ۷۶ هزار دانش‌آموز در سنين ۶ تا ۸ سالگي ترك تحصيل كرده و حتي خانواده‌ها اسم آنها را در مدرسه ثبت نام نمي‌كردند. در استان سيستان و بلوچستان به درب منازل مراجعه كرده و دانش‌آموزان را شناسايي و تك به تك به كلاس درس آورده‌ايم كه اين موضوع بي‌سابقه بوده و در گذشته چنين كاري صورت نمي‌گرفت يعني به درب منازل دانش‌آموزان مراجعه نمي‌شد.

وي همچنين افزود: مي‌توان اين موارد را هم منعكس كرد تا اميد در مردم ايجاد شود. در استان سيستان و بلوچستان استاندار، فرماندار، بخشدار، دهدار و مولوي‌ها را گرد هم جمع كرديم و در رابطه با ضرورت بحث سوادآموزي در استان صحبت كرديم چرا كه سيستان در اين رابطه عقب‌ترين استان كشور است پس از اين موضوع خيزشي در استان سيستان و بلوچستان ايجاد شد.

** ريشه‌كني بي‌سوادي اولياي دانش‌آموزان تا پايان امسال

وزير آموزش و پرورش با اشاره به بحث ريشه‌كني بي‌سوادي در افراد زير ۵۰ سال مطرح كرد: طي دو سال گذشته اعلام كرديم هر دانش‌آموزي كه در مدرسه حضور دارد اگر پدر و مادر بي‌سواد دارد، والدينش بايد در كلاس‌هاي نهضت سوادآموزي شركت كنند و اگر امسال اين روش ادامه يابد تقريباً تمام اولياي بي‌سواد، باسواد خواهند شد و تا سه سال آينده در جمعيت زير ۵۰ سال بي‌سواد نخواهيم داشت.

فاني ادامه داد:  ۴ استان محروم سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، هرمزگان و جنوب كرمان را شناسايي كرديم چرا كه وضعيت شاخص‌هاي آموزشي در اين استان‌ها ضعيف است و در دو سال گذشته شوراي مناطق محروم را ايجاد كرديم و اقدامات خوبي براي اين ۴ استان انجام داديم.

** ۵۰۰ كلاس خشت‌وگلي سيستان‌وبلوچستان تا پايان سال ۹۶ جمع مي‌شود

وزير آموزش و پرورش افزود: به‌عنوان مثال در استان سيستان و بلوچستان در بحث توسعه فضاهاي آموزشي، توسعه نيروي انساني، رديف‌هاي استخدامي و كلاس‌هاي خشت و گلي اقداماتي را انجام داديم؛ ۵۰۰ كلاس خشت و گلي در اين استان وجود دارد كه تا پايان سال ۹۶ بايد جمع شود.

وي گفت: مديركل آموزش و پرورش يكي از استان‌ها اعلام مي‌كرد كه به نهادهايي كه هلي‌كوپتر در اختيار دارند اعلام كرده‌ايم تا كانكس‌هايي پيش‌ساخته را به مناطق صعب العبور براي تحصيل دانش‌آموزان منتقل كنند كه آنها براي انتقال هر كانكس ۵۰ ميليون هزينه درخواست كرده‌اند، اعلام كرديم كه با استاندار صحبت كنند و اگر آنها قبول نكردند مجبوريم خودمان آن را پرداخت كنيم چراكه چاره ديگري نداريم؛ آموزش و پرورش به‌دليل آنكه خيلي بزرگ است ديده نمي‌شود و كار هم كه مي‌كنيم  مي‌گويند خوب يك كاري انجام داده‌اند.

فاني با اشاره به اينكه طي سه سال گذشته ۴ ميليون و ۷۰۰ مترمربع مدرسه ساخته شده است، بيان كرد: اين رقم بسيار زياد است و ساخت ۲۰ بيمارستان يا حتي ۱۰۰ بيمارستان قابل مقايسه با ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار مترمربع مدرسه نيست، از اين ميزان ۲۵ درصد توسط خيران ساخته شده و بقيه را نيز دولت تقبل كرده است. اين حجم كار تنها يك قلم از اقدامات عمراني آموزش و پرورش است.

** دعوت از ۲۰۰ خير براي ساخت ۱۱۰ مدرسه در سواحل مكران

فاني تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب بر سواحل مكران تأكيد داشتند، طول سواحل مكران ۸۰۰ كيلومتر است و از جاسك تا چابهار را در بر مي‌گيرد كه در حاشيه آنجا محروميت‌ها بالاست. واقعاً بايد رفت و حاشيه‌نشيني چابهار را ديد. بنده به آنجا رفته‌ام و حتي به خانه‌ها نيز مراجعه كرده‌ام، واقعاً نمي‌توان تعبير خانه را براي آنها به كار برد. ۲۰۰ خير را از سراسر كشور دعوت كرديم و ۱۹۳ خير از كل كشور به اين منطقه آمدند و از نزديك حاشيه‌نشيني را مشاهده كردند و ۱۱۰ مدرسه توسط خيران در اين منطقه ساخته شد.

** آموزش وپرورش آن‌قدر بزرگ است كه ديده نمي‌شود

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش آن‌قدر بزرگ است كه ديده نمي‌شود و همين كار را اگر وزارتخانه‌اي ديگر انجام مي‌داد، ديده مي‌شد.

** مصباح الهدي براي آشنايي دانش‌آموزان با اهل‌بيت(ع)

فاني با اشاره به مباحث تربيتي عنوان كرد: رهبر معظم انقلاب به آموزش و پرورش توصيه كردند خوب است تا آيات قرآن را كه در محاورات مي‌توان از آن استفاده كرد دانش‌آموزان حفظ كنند، براين اساس ۳۰۰ آيه قرآن را با ترجمه آيت الله مكارم شيرازي انتخاب و آنها را چاپ و مسابقات آن را در اين دو سال در مدارس برگزار كرديم و حدود ۶ ميليون دانش‌آموز در اين فعاليت شركت كرده‌اند.

وي  افزود: ۷۵۰ دارالقرآن در كشور راه‌اندازي كرديم كه در آنجا بحث حفظ و مفاهيم قرآن با دانش‌آموزان كار مي‌شود و هدفگذاري شده است  كه در ۷۲۰ منطقه آموزشي تا پايان سال ۹۶ يك‌هزار و ۵۰۰ دارالقرآن براي دختران و پسران ايجاد كنيم.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه دانش‌آموزان نسبت به اهل‌بيت(ع) بيگانه هستند، گفت: از بين ۱۴ معصوم اغلب دانش‌‌آموزان امام حسين(ع) را آن هم از صبح تا ظهر عاشورا مي‌شناسند و در رابطه با ساير امامان اطلاعات كافي ندارند، به‌عنوان مثال دانش‌آموزان از زندگي و مشي امام محمد باقر(ع) چه‌ميزان اطلاعات دارند؟

فاني ادامه داد: براي آشنايي دانش‌آموزان با اهل‌بيت ۱۴ عنوان كتاب براي دوره ابتدايي، ۱۴ عنوان كتاب براي دوره متوسطه اول و ۱۴ عنوان كتاب براي دوره متوسطه دوم تحت عنوان مصباح الهدي تأليف كرديم و حدود ۵ ميليون دانش‌آموز در اين فعاليت شركت كردند، براين اساس فرهنگ آشنايي با اهل‌بيت و معصومان براي نخستين بار در چند سال اخير اجرا شد.

** اعزام ۷۰۰هزار دانش‌آموز به اردوي راهيان نور

وزير آموزش و پرورش با اشاره به برگزاري اردوي راهيان نور عنوان كرد: زماني كه بنده به وزارت آموزش و پرورش آمدم ۳۰۰ هزار نفر به اين اردوها اعزام مي‌شدند و سال گذشته ۷۰۰ هزار دانش‌آموز به اردوي راهيان نور اعزام شدند. در جلسه با سردار فضلي مطرح كرديم كه امنيت و سلامت سفر دانش‌آموزان براي ما بسيار مهم است چرا كه اگر حادثه و تصادفي رخ دهد اين اردوها افت مي‌كند چرا كه در سالهاي گذشته شاهد تصادفاتي بوديم به همين دليل به دوستان گفتيم تا به‌روي كميت تأكيد نداشته باشند و كار را از كيفيت آغاز كنند.

وي افزود: سال گذشته دانش‌آموزاني كه به راهيان نور اعزام شدند نفري ۵۰ هزار تومان پرداخت كردند كه سرجمع ۵ ميليارد تومان شد، رقم آن به هيچ عنوان مهم نيست و آنچه براي ما مهم است اين است كه دانش‌آموزان براي اين سفر هزينه پرداخت مي‌كنند بنابراين قدر آن را مي‌دانند و در هنگام بازگشت از اردوي راهيان نور به سفيري براي خانواده، مدرسه و محله تبديل مي‌شوند.

فاني با اشاره به تشكل‌هاي دانش‌آموزي اظهار كرد: در گذشته شاهد بوديم تشكل‌ها يكديگر را خنثي مي‌كردند اما هم‌اكنون در اين رابطه شوراي هماهنگي ايجاد كرده‌ايم تا كارهاي داخل مدارس ميان آنها تقسيم شود، به‌عنوان مثال برگزاري نماز جماعت با بسيج، صبحگاه مدارس با اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان و اردوها با سازمان دانش‌آموزي است و براين اساس كارها بين تشكل‌ها تقسيم شد كه اين موضوع مؤثر بود و هم‌افزايي فعاليت‌ها را شاهد بوديم.

** برگزاري نماز جماعت در ۵۵هزار مدرسه

فاني در رابطه با اقامه نماز جماعت در مدارس گفت: هم‌اكنون در ۵۵ هزار مدرسه نماز جماعت برگزار مي‌شود كه در ۱۸ هزار مدرسه امام جماعت از ميان روحانيون و در ۳۷ هزار مدرسه امام جماعت از ميان معلمان هستند. به مديران مدارس اعلام كرده‌ايم كه حتماً در نماز جماعت شركت كنند تا معلمان نيز در نماز جماعت شركت كرده و دانش‌آموزان نيز از اين موضوع استقبال كنند.

** آموزش مديران مدارس و ائمه جماعات براي ترويج نماز جماعت

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اين وزارتخانه هر سال دستگاه برتر در بحث اقامه نماز شناخته مي‌شود،‌ با همكاري حجهالاسلام قرائتي مسئول نهاد «ستاد اقامه نماز»  براي مديران مدارس در قالب طرح مبين حدود دو سال است كه دوره‌هاي آموزشي برگزار مي‌كنيم و در اين رابطه مديران براي ترويج نماز جماعت آموزش مي‌بينند.

فاني افزود: براي ائمه جماعات نيز دوره‌ آموزشي گذاشته‌ايم چرا كه اگر آنها آموزش‌هاي لازم را نبينند ممكن است دانش‌آموزان را دفع كنند بنابراين بايد بدانند كه چگونه با دانش‌آموزان ارتباط مؤثر برقرار كنند و در تمام اين دوره‌ها آقاي قرائتي آموزش‌هاي لازم را ارائه مي‌دهد.

وي همچنين گفت: در بحث ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، اين وزارتخانه دو سال است كه دستگاه برتر شناخته مي‌شود. ۳۶ هزار دانش‌آموز و ۵ هزار معلم شهيد داريم بنابراين كنگره شهداي دانش‌آموز اسفند سال گذشته در تهران و تمام استان‌ها برگزار شد و از خانواده شهداي حرم و شهداي دانش‌آموز دعوت كرديم. در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در كتاب‌هاي درسي و مجلات رشد نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است.

** تلاش آموزش‌وپرورش براي اجتماعي‌كردن دانش‌آموزان

وزير آموزش و پرورش راجع به بحث اجتماعي كردن دانش‌آموزان و اقدامات اين وزارتخانه در اين رابطه تصريح كرد: يكي از مشكلات جامعه حركت به‌سوي فردگرايي است، خانواده‌ها دور هم جمع هستند اما همه با هم نيستند. روحيه فردگرايي بعدها در ازدواج و تشكيل خانواده مشكل ايجاد مي‌كند و هم‌اكنون علت اغلب طلاق‌ها اين است كه زوجين ياد نگرفته‌اند كه طرف مقابل را تحمل كنند و با كوچكترين مشكل تصميم به جدايي مي‌گيرند. روحيه جمع‌گرايي و زندگي در جمع خلأ جدي جامعه است و براي جبران آن بايد تلاش كرد.

وي درباره تقويت شوراهاي دانش‌آموزي عنوان كرد: در اين شوراها دانش‌آموزان از ميان خود افرادي را انتخاب مي‌كنند و هر هفته در رابطه با مشكلات مدرسه و پيشنهادات خود جلساتي را برگزار مي‌كنند، در حقيقت حضور در جمع و تحمل نظرات مخالف را فرا مي‌گيرند.

** بايد اكثر دانش‌آموزان را زير چتر خود بياوريم

فاني ادامه داد: اگر بتوانيم اكثريت دانش‌آموزان را زير چتر خود بياوريم موفق خواهيم بود. براين اساس با وزارت بهداشت و درمان تفاهم‌نامه‌اي امضا كرده‌ايم و در قالب طرح سفيران سلامت ۵۰۰ دانش‌آموز به‌عنوان سفير سلامت، آموزش‌هاي بهداشتي را دريافت كرده و در مدرسه در زمينه‌هاي بهداشت، سلامت دهان و دندان و محيط زيست به ساير دانش‌آموزان توصيه‌هاي لازم را ارائه مي‌كنند.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌هاي زيارتي و انس با اهل‌بيت گفت: طي چند سال گذشته اردوي زيارت‌اولي‌ها را آغاز كرديم و دانش‌آموزاني را كه تا به حال به زيارت امام رضا(ع) نرفته‌اند از دو سال گذشته در قالب اردوي زيارت‌اولي‌ها در فصل تابستان به مشهد مقدس مي‌بريم كه هزينه‌هاي آنها توسط خيران پرداخت مي‌شود. تأثير اين حركت در آينده دانش‌آموزان بسيار مهم است.

وي ادامه داد: مدير يكي از مدارس عنوان مي‌كرد كه دانش آموزان دل‌نوشته‌‌هاي خود را در رابطه با زماني كه براي نخستين بار حرم را مشاهده كردند، يادداشت مي‌كنند كه اين موضوع مي‌تواند تحول بزرگي را ايجاد كند.

** دانش‌آموزان براي شركت در راهپيمايي اربعين منعي ندارند

فاني در مورد بحث عتبات عاليات دانش‌آموزان عنوان كرد: هم‌اكنون دانش آموزان پسر را با پدران و دانش‌آموزان دختر را با مادران خود به عتبات اعزام مي‌كنيم. سال گذشته تمام مدارس ما در مهران براي اسكان زائران اربعين تعطيل شد و امسال نيز اگر دانش‌آموزان بخواهند با والدين خود به راهپيمايي اربعين بروند مشكلي ندارد.

وزير آموزش و پرورش گفت: حتي مدارس غيردولتي كه رويكرد اصلي آنها مسائل تربيتي و مذهبي است، مدرسه را تعطيل كرده و كادر مدرسه و دانش‌آموزان به راهپيمايي مي‌روند اما مدارسي كه رويكرد اصلي آنها علمي بوده ممكن است اما و اگر بياورند اما هيچ منعي وجود ندارد.

** با دو درصد باقي‌مانده بودجه چگونه مي‌توان كيفيت‌بخشي كرد؟

فاني مطرح كرد: اقدامات خوبي در رابطه با مباحث فرهنگي و تربيتي صورت گرفته است اما همچنان مشكل داريم چرا كه بيش از ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق پرسنل مي‌شود و با دو درصد بودجه‌اي كه باقي مي‌ماند چه مي‌توان كرد؟

** رشد ۸۲درصدي بودجه آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش با اعلام اينكه بودجه آموزش و پرورش در سه سال گذشته ۸۲ درصد افزايش يافت و اين رشد قابل قبول و بي‌سابقه‌اي بود، خاطرنشان كرد: البته هزينه‌هاي جاري نيز تقريباً دو برابر شده است اما در كلان بودجه آموزش و پرورش ۸۲ درصد رشد داشت. همچنين ميانگين حقوق معلمان ۸۴٫۴ درصد رشد داشت كه اين رقم افزايش با احتساب ميزان افزايش ساليانه حقوق است.

وي با اشاره به اينكه با اجراي رتبه‌بندي ميانگين حقوق معلمان حدود ۳۰۰ هزار تومان افزايش يافت، گفت: زماني كه بنده به وزارت آموزش و پرورش آمدم ميانگين حقوق معلمان حدود يك‌ميليون و ۲۹۰هزار تومان بود كه هم‌اكنون به حدود دوميليون و ۳۵۰هزار تومان رسيده است. البته ميانگين افزايش حقوق براي برخي مناطق بيش از دو برابر بود يعني در جاهايي كه نيروي انساني باتجربه بوده و سابقه خدمت او بالاست اين ميزان افزايش به ۲٫۱ برابر رسيده است.

** ۶۴ پژوهش‌سرا مجهز به آزمايشگاه نانو

فاني با اشاره به توسعه مشاركت‌ها گفت: تلاش كرده‌ايم تا از مشاركت بيرون آموزش و پرورش استفاده بيشتري كنيم. به عنوان مثال پژوهش سراهاي دانش آموزي را داريم كه دانش آموزان در اين مراكز به تحقيق مشغول مي‌شوند و همانند يك دانشمند كوچك در اين مراكز تحقيق و پژوهش مي‌كنند، زماني كه بنده به آموزش و پرورش آمدم ۲۹۸ پژوهشسرا داشتيم كه هم اكنون به ۶۱۵ واحد رسيده است و هدفگذاري كرده‌ايم تا پايان سال ۹۶ هر منطقه آموزشي(۷۲۰ منطقه) يك پژوهش‌سرا داشته باشد.

** همكاري ايران براي تجهيز پژوهش‌سراهاي چين و عراق

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: پژوهش‌سراها نياز به آزمايشگاه و تجهيزات دارند كه بخشي از آن را با استفاده از بودجه خود تأمين مي‌كنيم و بخش عمده آن را از معاونت علمي رئيس جمهور دريافت كرده‌ايم. هم‌اكنون ۶۴ پژوهش‌سرا مجهز به آزمايشگاه نانوتكنولوژي است. امسال براي تجهيز پژوهش‌سراها به آزمايشگاه ليزر به ما قول داده‌اند. در بحث بيوتكنولوژي نيز وارد شده‌ايم، اين تجهيزات را به چيني‌ها نشان داديم كه آنها از ما دعوت كردند به چين برويم تا اين تجربه را در سطح دانش‌آموزي آنها ارائه كنيم. كشور عراق نيز در بازديد از پژوهش‌سراها از ايران درخواست كرد براي تجهيز پژوهش‌سراهاي اين كشور همكاري كند.

وي ادامه داد: زماني كه بنده به وزارتخانه آمدم ۸٫۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌كردند كه هم‌اكنون اين رقم به ۱۰٫۷ درصد رسيده است و اين موارد باعث صرفه‌جويي‌هايي مي‌شود كه آن را در مدارس ديگر سرمايه‌گذاري مي‌كنيم.

فاني گفت: در بحث توسعه مشاركت‌ها، ۱٫۷ درصد دانش‌آموزان در مناطق آزاد تجاري تحصيل مي‌كنند بنابراين تفاهم‌نامه‌اي را با اين مناطق امضا كرديم تا به مدارس موجود در مناطق آزاد كمك كنند. در منطقه اروند ۴ هزار كلاس درس داريم كه براي هر ۴ هزار كلاس درس كولر گازي نصب كردند.

** همكاري با بنياد مستضعفان براي ساخت مدرسه در ۴ استان محروم

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: طي تفاهم‌نامه‌اي با بنياد مستضعفان قرار شد تا هزار كلاس درس در ۴ استان محروم كشور (سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، هرمزگان و جنوب كرمان) بسازيم كه ۵۰ درصد هزينه‌ها را آموزش و پرورش و ۵۰ درصد هزينه‌ها را بنياد مستضعفان تأمين كند.

وي ادامه داد: به معاون آموزش متوسطه وزارتخانه اعلام كردم كه آمار كمك‌هاي ريالي را كه از ساير نهادها وارد آموزش و پرورش شده است استخراج كند تا به جامعه منعكس شود، اگر اين اقدامات نبود آموزش و پرورش اداره نمي‌شد و توفيقات خوبي را در بحث توسعه مشاركت‌ها داشتيم.

فاني افزود: آموزش و پرورش با توجه به منابع در اختيار بيش از منابع هم عمل كرده است و عملكرد اين وزارتخانه قابل دفاع است.

** وضعيت اجراي سند تحول بنيادين در آموزش‌وپرورش

وزير آموزش و پرورش در خصوص اجراي سند تحول بنيادين گفت: بنده در نوشتن سند تحول بنيادين مشاركت داشتم. خلئي در سالهاي گذشته در رابطه با فلسفه تعليم و تربيت اسلامي داشتيم و با تدوين سند تحول صاحب فلسفه تربيت اسلامي شديم. اين سند كه از سال ۸۲ تا ۹۲ تدوين، طراحي و تصويب آن به طول انجاميد يك سند بالادستي است و مي‌تواند براي آموزش و پرورش راهگشا باشد.

وي تصريح كرد: براي اجراي سند تحول به نقشه راه نياز داشتيم و اين نقشه راه در سال ۹۳ تدوين شد و زمانبندي كرديم كه تا سال ۹۹ چه بخش‌هايي از سند تحول اجرايي شود. در سند زيرنظام‌هايي تعريف شده است، زيرنظام برنامه درسي و فضا و تجهيزات تصويب شده و زيرنظام پژوهش و ارزشيابي هم‌اكنون در دستور كار شوراي عالي آموزش و پرورش است. زيرنظام‌هاي مديريت، نيروي انساني و منابع مالي آماده شده و در نوبت طرح در شوراي عالي آموزش و پرورش است و اگر اين زيرنظام‌ها تصويب شود نقشه را اصلاح و ترميم مي‌كند.

** هيچ برنامه‌اي در آموزش‌وپرورش اجرا نمي‌شود مگر اينكه مطابق با سند تحول باشد

فاني ادامه داد: ستادي را براي اجراي سند تحول بنيادين تحت عنوان شوراي راهبري سند تحول ايجاد كرديم كه مسئوليت آن با بنده است و مشاوري را انتخاب كردم كه دبير اين شوراست، همچنين معاونان وزارتخانه و افرادي از نهادهاي بيروني از جمله سازمان مديريت عضو اين شورا هستند. در برنامه ششم توسعه اجراي سند تحول بنيادين مبناي كار است و امسال ۱۵۶ برنامه ذيل اين سند تعريف كرده‌ايم كه در حال اجراست و اعلام كرده‌ايم كه هيچ برنامه‌اي در آموزش و پرورش اجرا نمي‌شود مگر اينكه متناظر با سند تحول بنيادين باشد.

** ستاد پشتيباني از اجراي سند تحول بنيادين در دستور كار دولت

وزير آموزش و پرورش مطرح كرد: اجراي سند تحول بنيادين از اختيارات يك وزارتخانه فراتر است و نيازمند همكاري ساير دستگاه‌ها به‌خصوص آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي است و براي اطلاع رساني به همكاري رسانه‌ها به‌ويژه صدا و سيما نيازمنديم، ستادي را پيش‌بيني كرديم كه در دستور كار دولت است و با مسئوليت معاون اول رئيس جمهور و عضويت تعدادي از وزرا در آن ستاد پشتيباني از اجراي سند تحول انجام مي‌شود و مذاكراتي را با معاون اول انجام داديم كه در مرحله تصويب است و اگر تصويب شود پشتوانه‌‌اي براي اجراي سند تحول با همكاري ساير دستگاه‌هاي اجرايي است.

** از اسفند سال گذشته در حال ترميم هيئت مديره صندوق ذخيره هستيم

فاني در رابطه با وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان تصريح كرد: صندوق ذخيره فرهنگيان يك مؤسسه اقتصادي بوده كه متعلق به معلمان است، اعضاي هيئت مديره و مديرعامل به‌مدت دو سال انتخاب مي‌شوند كه مدت مأموريت آنها در دو سال اول به اتمام رسيده و از اسفند سال گذشته در حال ترميم هيئت مديره و مديرعامل اين صندوق هستيم.

** خط قرمزي براي برخورد با تخلفات نداريم

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اگر تخلفي صورت گرفته باشد ــ كه هنوز ثابت نشده است ــ با آن برخورد مي‌كنيم چرا كه هيچ خط قرمزي نداريم و خط قرمز ما منافع معلمان است.

فاني بيان كرد: مطالبي كه مطرح شده بخشي از آن مربوط به بانك سرمايه است كه ۴۷ درصد اين بانك متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان است و بقيه آن مربوط به افراد ديگر است يعني صندوق ذخيره به‌صورت كامل در بانك سرمايه اقتدار و حضور كامل ندارد، وام‌هايي با وثيقه‌هاي نامطمئن قبل از اين دولت توسط بانك سرمايه پرداخت شده بود كه دوستان ما هم تلاش كردند اين وثايق را مطمئن كنند.

وي افزود: ممكن است تخلفاتي در سالهاي اخير صورت گرفته باشد كه بايد ثابت شود،‌ دادستان به اين موضوع وارد شده است و از وزارت اطلاعات نيز خواهش كرديم كه به اين موضوع ورود پيدا كند و به هر جمع‌بندي‌اي كه برسند از آن استقبال خواهيم كرد.


برگشت به تلکس خبرها