تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: نتانياهو: در تماس با ترامپ دربارۀ ايران، فلسطين و سوريه گفتگو مي‌كنم
یکشنبه، 3 بهمن 1395 - 09:19     کد خبر: 32786

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:


 

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مي‌گويد در تماسي تلفني كه قرار است عصر يكشنبه با رئيس‌جمهور امريكا داشته باشد، دربارۀ ايران، فلسطين و سوريه صحبت خواهد كرد.

بنيامين نتانياهو در شروع جلسۀ روز يكشنبۀ كابينه اعلام كرد: «عصر امروز با دونالد ترامپ تلفني گفتگو خواهم كرد. موضوع‌هاي بسياري (براي تبادل‌نظر) وجود دارد، از جمله مسئلۀ اسرائيل-فلسطين، وضعيت در سوريه و تهديد ايران.»

نتانياهو شامگاه شنبه با انتشار ويدئويي در صفحۀ فيسبوك خود اعلام كرد يكي از موارد اصلي كه دربارۀ آن با ترامپ صحبت خواهد كرد، مسئلۀ ايران است.

وي مدعي شد در اين تماس تلفني «در خصوص روش‌هايي براي مقابله با تهديد ايران، كه خواهان نابودي اسرائيل است» گفتگو مي‌كند.

نتانياهو افزود متوقف كردن «تهديد ايران» و لغو كردن برجام - كه ترامپ نيز آن را «توافقي ناگوار» خوانده بود - همچنان از اهداف اصلي تل‌آويو است.

اسرائيل پيش از توافق برجام همواره ايران را به تلاش براي دستيابي به تسليحات اتمي متهم كرده بود و در طول مذاكرات تهران و كشورهاي 1+5 با تحت فشار گذاشتن دولت باراك اوباما، رئيس‌جمهور پيشين امريكا، سعي داشت مانع از حصول اين توافق شود. اين در حالي است كه ايران همواره اعلام كرده به دنبال تسليحات اتمي نيست و برنامۀ هسته‌اي آن صرفاً صلح‌آميز است.
نمايي از شهرك معاله آدوميم واقع در شرق بيت‌المقدس (عكس از خبرگزاري فرانسه)

نخست‌وزير اسرائيل در بخش ديگري از سخنانش به شهرك‌سازي‌هاي اين رژيم اشاره كرد و گفت تاكنون هيچ كس بيشتر از كابينۀ او براي فعاليت‌هاي شهرك‌سازي تلاش نكرده است.

وي همچنين افزود قانون مربوط به الحاق شهرك معاله آدوميم كه در كرانۀ باختري قرار دارد، ساعت 15 (به وقت محلي) به بحث گذاشته مي‌شود.

مقام‌هاي اسرائيل همچنين در روز يكشنبه صدور مجوز احداث 566 واحد مسكوني را در شرق بيت‌المقدس تصويب كردند.

اسرائيلي‌ها در حالي به دنبال الحاق شهرك معاله آدوميم هستند كه شوراي امنيت سازمان ملل سوم دي قطعنامۀ توقف فوري فعاليت‌هاي شهرك سازي رژيم اسرائيل در اراضي اشغالي فلسطينيان را با 14 رأي موافق در مقابل يك رأي ممتنع امريكا تصويب كرد.

تصويب اين قطعنامه و همچنين عدم وتوي آن از سوي امريكا، خشم مقام‌هاي رژيم صهيونيستي را برانگيخت و باعث شد آنان سازمان ملل را تهديد به تجديدنظر در مناسبات دوجانبه كنند.

گزارش‌ها حاكي است ترامپ با گسترش شهرك‌سازي اسرائيل در سرزمين‌هاي اشغالي مخالفتي ندارد.

مقامات رژيم صهيونيستي از پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري امريكا بسيار خرسند شدند چرا كه با توجه به چراغ سبزي كه وي براي تداوم شهرك‌سازي‌ها داده، طرح‌هاي گسترش شهرك‌سازي با شدت بيشتري دنبال خواهند شد.
آتش‌سوزي ناشي از حمله‌هاي راكتي اسرائيل به فرودگاه نظامي المزه در نزديكي پايتخت سوريه (عكس از خبرگزاري فرانسه)

نتانياهو گفتگو در خصوص وضعيت سوريه را در شرايطي مطرح كرد كه رژيم اسرائيل به حمايت از گروه‌هاي تروريستي مستقر در سوريه، از جمله جبهة‌النصره كه به جبهۀ فتح‌الشام تغيير نام داده، متهم است.

دولت دمشق بارها محموله‌هاي تسليحاتي و مهمات ساخت اسرائيل را از گروه‌هاي تروريستي در سوريه كشف و به دفعات اعلام كرده است اسرائيل و متحدان منطقه‌اي و غربي‌اش از گروه‌هاي تكفيري تروريستي كه عليه دولت سوريه مي‌جنگند، حمايت مي‌كنند.

بر اساس گزارش‌ها، رژيم صهيونيستي در تاريخ 24 دي چندين موشك به  فرودگاه نظامي المزه در حدود هشت كيلومتري دمشق، پايتخت سوريه، شليك كرد. اين حمله به انفجار و آتش‌سوزي گسترده در اين فرودگاه منجر شد.

جنگنده‌هاي اسرائيلي در تاريخ 22 آگوست (اول شهريور) در حمله‌اي هوايي بلندي‌هاي جولان را هدف قرار دادند و مدعي شدند كه اين حمله به تلافي تيراندازي بي‌هدف گروه‌هاي مسلح سوري به اراضي اشغالي صورت گرفته است.


برگشت به تلکس خبرها