تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: اشتاين‌ماير: ورود ترامپ به كاخ سفيد به منزلۀ پايان نظم جهاني
یکشنبه، 3 بهمن 1395 - 14:23     کد خبر: 32790

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:

وزير امور خارجۀ آلمان در مقاله‌اي نوشت با ورود دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا، به كاخ سفيد، نظم جهاني قرن بيستم «براي هميشه به پايان رسيد» و دوران هرج‌ومرج در پيش است.

در اين مقاله كه روز يكشنبه در مجلۀ بيلد آلمان منتشر شد، فرانك والتر اشتاين‌ماير خاطرنشان كرد: «همانند هميشه، هنگامي كه قدرت جابجا مي‌شود بي‌ثباتي‌ها، ترديدها و سؤال‌هايي درباره مسيري كه دولت جديد در پيش خواهد گرفت، به وجود مي‌آيد.»

اشتاين‌ماير افزود: «امروز چيزهاي زيادي در معرض خطر قرار گرفته‌اند و با موفقيت دونالد ترامپ جهانِ قرنِ بيستم براي هميشه به پايان رسيده است.»

وي با بيان اينكه به رويكرد دولت برلين در قبال تجارت آزاد، مبارزه با تروريسم و حفظ اعتماد به روابط با امريكا پايبند است، افزود «دوراني پرتلاطم» در پيش است.

اين مقام آلماني پيش از اين با انتقاد از رئيس‌جمهور امريكا گفته بود سخنراني‌هاي ترامپ باعث ايجاد نفرت‌پراكني مي‌شود.
تصويري از چهرۀ دونالد ترامپ كه در تظاهراتي عليه او به نمايش درامد. (2 بهمن 95، عكس از خبرگزاري فرانسه)

اشتاين‌ماير هفتۀ گذشته نيز در اشاره به پيام‌هاي توئيتري دونالد ترامپ با لحني طعنه‌آميز گفته بود در جايگاهي نيست كه بتواند يك موضوع مربوط به «سياست خارجي را در 140 حرف» بيان كند.

وزير امور خارجۀ آلمان در حالي اين اظهارات را مطرح كرد كه ديگر مقام‌هاي دولت برلين نيز نظرهاي نسبتاً مشابهي دربارۀ ترامپ دارند.

زيگمار گابريل، معاون صدراعظم آلمان، در خصوص سخنان ترامپ در مراسم تحليف گفت «لحن شديداً ميهن‌پرستانۀ» رئيس‌جمهور امريكا يادآورد «لفاظي‌هاي سياسي محافظه‌كاران و مرتجعان در دهۀ 1920» است.

دونالد ترامپ كه در روز جمعه (اول بهمن) به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكا سوگند ياد كرد، در اولين سخنان خود به عنوان رئيس‌جمهور، به مردم كشورش وعده داد در همۀ امور براي امريكا و منافع آن اولويت قائل خواهد شد.


برگشت به تلکس خبرها