تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: مزه پران كاريكاتوريست ؛
پنجشنبه، 5 اسفند 1395 - 15:27     کد خبر: 33146

هنوز زنده است پسرت دريغ از تربيت !
فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:


وقتي ريزعلي فداكار را خواندم و پطرس و تصميم كبري را ، وقتي به پرواز لاك پشت ها رسيدم حس عجيبي به من مي گفت چرا نويسندگانش اين گونه نوشته اند.
بزرگتر شدم و معلم ، به سراغ آن متن ها رفتم انگار متن غير مستقيم بچه ها را به مهرباني ، صبر وايثار دعوت مي كرد . متن انگار در قلبت جا مي كرد و نگاره ها و نشانه هاي زيركانه اصالت ها و باورهاي هم زيستي را پرورش مي داد .
پطروس كردار تربيتي را و ريز علي رفتار انساني را درذهن ودل بچه ها مي كاشت وثبت مي كرد كه ياد مي داد تن و جان ما براي آسايش و آرام زيستن ديگران برتر است .
اكنون آن روزگاران گذشته است دنياي مجازي بر ما چيره گشته ، راست و دروغ درهم ، راست جاي دروغ و دروغ جاي راست .
مادر دانش آموز از پسر در كاريكاتور تصوير شده در رسانه سئوال مي كند پسرم ، برگشتي ! مدرسه چطور بود ؟ پسر مي گويد هنوز زنده ام !
آقاي مزه پران كاريكاتوريست نما ، اگر مدرسه پر از خشونت است پس چرا دوازده ميليون دسته گل ها را به آنجا تحويل مي دهند ؟
اگرمدرسه درتصويرذهني شما نمايي از خشونت است آيا اعتماد به اين نهاد درست است ؟
مدرسه اي كه در آن كارد برشكم بچه فرو مي كنند و دست و پاي قلم و گوش را بريده ، اين مكان چه فرقي با سلاخ خانه دارد ؟!
اگر كاريكاتوريست بچه اش را به اينچنين مركزي براي پرورش واگذار مي كند قطعا كار احمقانه اي را مرتكب شده است !
اگر فرزند ايشان كاريكاتور توليدي ذهن آنارشيستي اش پدرش را به معلم و به ديگر دوستانش نشان بدهد و به اين حربه در تهديد ، مانع تربيت و ارتقاي آموزشي شود چه كسي ضرر خواهد كرد؟
مي دانيد دركشورهاي پيشرفته فيلم هايي را برمبناي آگاه سازي و آموزش براي والدين در ساعات معين از تلويزيون پخش مي كنند كه در آنجا بر مدرسه ، معلم ، پدر و مادر نقد وايراد مي گيرند و راه هاي هماهنگي و شيوه هاي درست ارتباط خانه و مدرسه را آموزش مي دهند ، اولا پخش اين فيلم بايد به تاييد كارشناسان عالي تعليم و تربيت رسيده باشد و دوما بيننده اين فيلم بر اساس سن و سالي كه روي صفحه رسانه حك شده است درمنزل مجاز به مشاهده آن مي باشد !
آيا كاريكاتورپس از درج در روزنامه به رفع و چرايي ماجراي ناهنجار كمك كرده است يا درراه شلوغ كاري متربي ، ناهنجاري هاي تربيتي را مضاعف نموده است ؟ قطعا كاريكاتوريست با اثرش ، كج انديشي دوگانه ، عصبيت و بي پردگي دانش آموز در برابر معلم ، اين پيام را علني كرد كه كوچكترين خطايش را به روزنامه خواهد داد ، به يقين اين تهديد سلب مرجعيت و اقتدار مدرسه را رقم خواهد زد . هرگاه مرجعيت معلم را از متربيان برداريم اتفاقات خشونت آميز در سراسر جامعه به وفور پراكنده خواهد شد كه يكي از آن مراكز مدرسه خواهد بود.
كاريكاتوريست چه عمدي جز تخريب مرجعيت كل معلمان داشت ، آيا اونمي داند كاريكاتوري كه براي مدرسه كشيده است با جنگ خياباني ودعواي ديگر مراكز و جايگاه ها حتي دعواي مجلس كه در راس امور است فرق دارد ؟ كج فهمي او آنقدر عميق است كه نمي داند خدشه برروند تربيت كه امري چند بعدي است و با عوامل مرتبط با خانواده ، عوامل مسير و جوار مدرسه ، همكلاسي ها ، فشارروحي ديدن فيلم هاي خشن ، عوامل مادي دانش آموزان در گذران پرطمطراق و خوشگذراني همراه خانواده و يا وضعيت فلاكت بار و بي پولي والدين ، درگيري مساِئل اخلاقي بين دو و يا چند همكلاسي و سِوء استفاده پنهان جنسي طرفيني ، افت تحصيلي به علل مختلف ، طلاق در خانواده ، عصبيت پدر بخاطر داشتن فرزند معلول و تاثير روحي آن برفرزند ديگر، فشارهاي روحي و رواني غيرمتعادل پدر و يا مادر در شيوهاي ناهمگون نسبت به تربيت بچه ها كه دوره بلوغ را طي مي كنند و بازخورد آن در مدرسه و كلاس و صدها موردي كه بردانش آموز، معلم و مدرسه حادث مي شود تا در بين صدها دانش آموز يك مورد نادر تنبيه اتفاق بيافتد كه قطعا نبايد بيافتد ارتباط دارد ، حال تعميم دادن و جابجايي معلول به جاي علت از هرزه پراني و نافهمي يك هنرمند است كه در فضاي مطبوعات كه خود از دست معلمان مهربان و فرهيخته درس و هنر آموخته جاي تاسف دارد.
امروزه هيچ كاري سخت و پيچيده تراز حرفه معلمان نيست كه رسانه ملي ، رسانه مكتوب و مجازي سعي دارند با نشر و بزرگنمايي پوپوليستي حادثه اي نادر يك ميليون در هزار، بر پيچيدگي آن اضافه نمايند.
بيائيم در حرفه معلم كه چند بعدي و چند وجهي است چوب لاي چرخ تعليم و تربيت فرو نكنيم و معلمان را در نزد متربيان ، والا و ياري دهنده معرفي نمائيم تا شايد بتوانيم كشتي طوفاني تعليم و تربيت را به سلامت از گردنه هاي خطرناك عبور دهيم .
تصميم كبري ، پروازلاك پشت ها ، پطروس ، ريزعلي وحتي چوپان درغگوهمه و همه به معلم كمك مي كردند تا مكر، ريا و دروغ كاري ، هماره در مسير بچه ها جا باز نكنند و روزنه انحراف با شيطنت هاي بچه گانه ي بچه ها خو نگيرد تا مسير آرام پرورش ، متلاطم و گل آلود نشود ، كه چرخ توسعه انساني و تربيت فردا پردازان درمدارس به درستي بچرخد ، بياييد كمك كنيم تا اين چرخش متعالي به زيبايي به چرخد تا چرخ كشورهماره به درستي در چرخش و رونق و آباداني باشد.
محمد رضا خورشيدي پاجي / فعال فرهنگي


برگشت به تلکس خبرها