تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: سرانجام سياسي‌ كاري با مطالبات فرهنگيان
جمعه، 6 اسفند 1395 - 12:11     کد خبر: 33161

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:


سيدكاظم اكرمي-وزير پيشين آموزش‌وپرورش در روزنامه شرق نوشت: فرهنگيان جامعه ما مطالبات برحقي دارند كه بايد به آنها پاسخ داده شود. اهميت معلمان در مقام معماران نسل آينده‌ ما، ايجاب مي‌كند فضايي فراهم شود كه خردمندترين و كاردان‌ترين افراد جامعه در اين شغل، احساس رضايت و خوش‌بيني داشته باشند.

سيدكاظم اكرمي-وزير پيشين آموزش‌وپرورش در روزنامه شرق نوشت: فرهنگيان جامعه ما مطالبات برحقي دارند كه بايد به آنها پاسخ داده شود. اهميت معلمان در مقام معماران نسل آينده‌ ما، ايجاب مي‌كند فضايي فراهم شود كه خردمندترين و كاردان‌ترين افراد جامعه در اين شغل، احساس رضايت و خوش‌بيني داشته باشند.
 
نبايد فضاي شغلي فرهنگيان و جايگاه اجتماعي آنها به سمت‌وسويي برود كه نخبگان علمي، اشتياقي به پذيرش اين مسئوليت نداشته باشند. در شرايط فعلي، فرهنگيان پيگير مطالبات خود فقط از جانب دولت هستند و اين راه درستي نيست. مجلس نيز سهم بالايي در مسائل كشور دارد و بالاخره اين نمايندگان مجلس هم با رأي فرهنگيان و مردم انتخاب مي‌شوند و نسبت به اين رأي‌ها مسئوليت دارند. حتي نمايندگاني كه در حوزه آموزش‌وپرورش سياسي‌كاري مي‌كنند بايد پاسخ‌گوي رأي معلمان به خود نيز باشند.
 
بااين‌حال و در همين راستا نمايندگان مجلس نيز موظف هستند به‌عنوان نمايندگان مردم كه فرهنگيان بخشي از آن هستند، در راستاي برآورده‌شدن مطالبات فرهنگيان اقدام كنند. نمايندگان اكنون مشغول بررسي و تدوين بودجه دستگاه‌هاي مختلف هستند اگر به اين نكته توجه داشته باشند كه آموزش‌وپرورش در ميان مؤسسات فرهنگي بسياري كه در كشور وجود دارند و بودجه‌هاي كلاني دريافت مي‌كنند، ركن اصلي و اساسي توسعه فرهنگي و اجتماعي كشور است، اولويت اول و بودجه اساسي را به آموزش‌وپرورش اختصاص مي‌دهند.
 
فعاليت بسياري از نهادهاي فرهنگي كشور براي رده سني بزرگسالان تعريف شده است و طبيعي است كه تغيير در جامعه‌پذيري و رفتارهاي افراد بزرگ‌سال به ‌زمان بيشتري نياز دارد و حتي ممكن است تغييرناپذير باشند. درحالي‌كه كودكان و دانش‌آموزان قابل‌انعطاف و تغيير هستند و بايد سرمايه‌گذاري اصلي فرهنگي، در اين بخش صورت گيرد و نمايندگان بايد تمامي انرژي خود را صرف كنند تا بتوانند بودجه بيشتري را براي وزارتخانه آموزش‌وپرورش در نظر بگيرند. در اين صورت مطالبات فرهنگيان برآورده خواهد شد و از سويي سرمايه‌گذاري فرهنگي مناسبي در جامعه انجام شده است. فرهنگيان جامعه نيز نقشي اساسي در اين موضوع دارند. در اين ميان بايد از طريق انجمن‌ها و نهادهاي مدني و سياسي خود از جمله انجمن اسلامي معلمان، كانون فرهنگيان و كانون‌هاي مختلف با نمايندگان صحبت كنند.

بايد از آنها بخواهند كه در بخش بودجه و ديگر مطالبات، فرهنگيان را در اولويت قرار دهند. اكنون برخي از نمايندگان مجلس كه با رأي مردم و فرهنگيان انتخاب شده‌اند با سياسي‌كاري زمينه‌هاي عدم تحقق وعده‌هاي فرهنگيان را ايجاد مي‌كنند. استيضاح دانش‌آشتياني، وزير فعلي آموزش‌وپرورش، از جمله اين سياسي‌كاري‌هاست. درباره وزيري كه هنوز در چندماه اوليه كار خود است و به‌اصطلاح امضاي حكم او هنوز خشك نشده نمي‌توان قضاوت كرد و معياري براي محك‌زدن او وجود ندارد.
 
اين پرسش ايجاد مي‌شود كه چرا نمايندگان استيضاح را مطرح مي‌كنند؟ اگر مشكلات و معضلاتي در وزارت آموزش‌وپرورش وجود دارد كه نمي‌توان منكر آنها شد، بايد با مذاكره و رايزني آنها را حل كرد. همچنين اگر اشتباهاتي در امور متفاوت رخ داده بايد در پي اصلاح آن برآمد. بسياري از نمايندگان با عملكرد خود در چندوقت اخير نشان داده‌اند كه همكاري مناسبي با دولت دارند و همين نمايندگان بايد در راستاي افزايش همكاري و همياري با وزارت آموزش‌وپرورش گام بردارند؛ نه‌آنكه با سياسي‌كاري به به‌وجودآمدن و حل‌نشدن مشكلات دامن بزنند.

 


برگشت به تلکس خبرها