تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ممنوعيت ورود هر نوع مؤسسه علمي به مدارس ابتدايي/ دبستاني‌ها را وارد آزمون‌ها و تست‌هاي مؤسسات علمي نكنيم
جمعه، 6 اسفند 1395 - 10:11     کد خبر: 33162

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:


خبرگزاري فارس: ممنوعيت ورود هر نوع مؤسسه علمي به مدارس ابتدايي/ دبستاني‌ها را وارد آزمون‌ها و تست‌هاي مؤسسات علمي نكنيم
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: بايد از ورود هر نوع مؤسسه علمي به مدارس جلوگيري شود و دانش آموزان ابتدايي را وارد آزمون‌ها و تست‌هاي اين مؤسسات نكنيم.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش در گردهمايي يك روزه معاونان آموزش ابتدايي ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور كه در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد با اشاره به رويكرد مدرسه محوري اظهار داشت: اگر در دوره ابتدايي سرمايه گذاري كنيم و اهداف تعليم و تربيت را در اين دوره محقق كنيم، نگراني در دوره هاي ديگر تحصيلي نخواهيم داشت.

وي با اشاره به تأكيد سند تحول بنيادين بر اهميت دوره ابتدايي از تلاش اين وزارتخانه براي اولويت دادن به برنامه هاي آموزش و پرورش در اين دوره تحصيلي نام برد و تصريح كرد: مسئله اصلي  اين نيست كه خواندن و نوشتن را به كودكان آموزش دهيم، بلكه هدف اصلي شكل گرفتن شخصيت انسان ها با كسب  مهارت هاي لازم براي زندگي در جامعه است.

احمدي دانش آشتياني دو موضوع، «تغيير نگرش» و «تأمين نيروي متخصص» را لازمه تحقق اهداف تربيتي در دوره ابتدايي دانست و افزود: در بازديدهاي سرزده اي كه از مدارس داشتم، شاهد حاكميت آموزش ها به صورت حافظه محوري بودم كه البته علت آن شايد عدم فراگيري آموزش هاي لازم توسط معلمان بوده است.

وي تصريح كرد: امروزه در دنيا آموزش ها در مقطع ابتدايي به سمت تلفيقي پيش مي رود، يعني طرح درسي را ارائه مي دهند كه همه درس ها را در خود دارد، بنابراين در عين حالي كه فرمول هاي رياضي آموزش داده مي شود، به هنر و ادبيات نيز مربوط مي شود و در چنين شرايطي، مهارت ها در داخل كلاس درس همراه با خلاقيت معلم شكل مي گيرد.

وزير آموزش و پرورش ، مهم ترين مسئله در سنين كودكي را پرورش تفكر دانست و اضافه كرد: در روش هاي جديد تعليم و تربيت اهداف از قبل تعريف نمي شوند، بلكه در مدرسه بستري فراهم مي شود تا دانش آموزان به قدر توانايي خود مهارت ها را بياموزند و خلاقيت خود را بروز دهند.

وي اظهاركرد: با انجام اردوهاي بيرون از مدرسه، مهارت ها محقق نمي شود، البته اين امر تأثيرگذار هست، اما  براي تحقق مهارت ها بايد موضوعات درسي، ابزار و فراگيري مهارت ها در كلاس جزو اهداف باشد.

وي خاطرنشان كرد: براي تحقق رويكرد جديد تربيتي نياز به افراد متخصص داريم و برگزاري دوره هاي ضمن خدمت براي معلمان به شكل سنتي و معمول نمي تواند اين هدف را محقق سازد، بلكه بهترين راهكار آن است كه اركان و معلمان مدرسه با تشكيل كارگاه هاي آموزشي و با تبادل نظر راه حل هايي براي آموزش مهارت ها به دانش آموزان بيابند.

احمدي دانش آشتياني ادامه داد: بايد متخصص ترين، خلاق ترين و متفكرترين معلمان براي دوره ابتدايي جذب شوند و براي معلمان كنوني نيز كارگاه هاي آموزشي در مدارس برگزار شود.

وي تفويض اختيار به مدارس را يكي از سياست هاي مهم كنوني وزارتخانه دانست و افزود: استان ها و مناطق هم بايد به مدارس تفويض اختيار كنند، سياست ها و اعتبارات مالي را مشخص كنند و سپس برنامه ريزي را برعهده مديران بگذارند و مديران نيز با كمك و مشورت معلمان، مدرسه را اداره كنند.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: بايد از ورود هر نوع مؤسسه علمي به مدارس جلوگيري شود و دانش آموزان ابتدايي را وارد آزمون ها و تست هاي اين مؤسسات نكنيم.

احمدي دانش آشتياني همچنين در ديدار با اعضاي هيأت رئيسه مجلس دانش آموزي كه در سالن جلسات ساختمان شهيد رجايي برگزار شد، اظهار داشت: در بحث هاي تعليم و تربيت بيشتر بر فعاليت هاي دانش آموزي  فراتر از آموزش صرف تأكيد داريم.

وي افزود: دانش ‌آموزان بايد براي زندگي در جامعه آينده تربيت شوند، بنابراين با مسئوليت پذيري در دوران تحصيل مي توانند آمادگي بيشتري براي ورود به جامعه كسب كنند.

وزير آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: دانش آموزان بايد مهارت هاي لازم را كسب كنند تا بتوانند از پتانسيل ها و استعدادهاي خود بيشتر بهره مند شوند.

وي فرآيند انتخاب اعضاي مجلس دانش آموزي را يكي از آزاد ترين انتخابات دانست و افزود: بيش از 13ميليون دانش آموز،  انتخابات شوراهاي دانش آموزي را برگزار مي كنند و از بين شوراهاي دانش آموزي، 150 نماينده به مجلس دانش آموزي راه مي يابند كه از بين آنها اعضاي هيأت رئيسه انتخاب مي شوند كه اين امر  يك پتانسيل و ظرفيت خوبي را  براي آموزش و پرورش ايجاد مي كند.

احمدي دانش آشتياني افزود: براي برآورد ميزان تأثير برنامه هاي آموزش و پرورش در مدارس بايد از نمايندگان مجلس دانش آموزي نظرخواهي كرد و ميزان رضايت مندي آن ها را جويا شد.

وي تصريح كرد: انعكاس فعاليت ها و برنامه هاي آموزش و پرورش توسط شوراهاي دانش آموزي مي تواند ما را در تقويت موارد مثبت و حذف نقاط منفي برنامه ها كمك كند.

وزير آموزش و پرورش يكي از ابعاد مجلس دانش آموزي را بُعد نظارتي دانست و اظهار كرد: از پتانسيل هاي مجلس دانش آموزي بايد بيش از پيش استفاده شود و اين مجلس مي تواند‌ موضوعاتي را براي نظارت در دستور كار خود قرار دهد.

وي افزود: معتقدم در برخي تصميم گيري ها، بهترين كساني كه مي توانند مشاوره بدهند، دانش آموزان هستند، زيرا همه فعاليت هاي  ما براي دانش آموزان است.

احمدي دانش آشتياني از آمادگي خود براي پذيرش پيشنهادهاي دانش آموزان خبر داد واضافه كرد: اعضاي مجلس دانش آموزي بايد ارتباط بيشتري با مديران ستادي داشته باشند و نظرات خود را به آنان ارائه دهند.

وي گفت: تلاش خواهيم كرد تا مجلس دانش آموزي بيش از پيش به جامعه معرفي شود و از فعاليت هاي آنان نيز حمايت مي كنيم.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: اعضاي مجلس دانش آموزي بايد در مسائل مختلف به ويژه مسائلي كه مربوط به جوانان مي شود به ارائه نظر بپردازند تا از اين طريق قدرت تجزيه و تحليل آنها وسيع تر شود.

وي خواستار انعكاس بيشتر فعاليت هاي مجلس دانش آموزي در رسانه ها شد و افزود: از برگزاري جلسات با اعضاي هيأت رئيسه مجلس دانش آموزي استقبال مي كنم.

در اين ديدار كه معاون پرورشي و فرهنگي وزير و نايب رئيس سازمان دانش آموزي نيز حضور داشتند، تبديل دبيرستان ها به مراكز توليد علم، تلاش براي شناساندن جايگاه مجلس دانش آموزي، تشريح نظام 3-3-6 براي جامعه، توجه به امور فرهنگي حاشيه نشينان شهرها، آموزش امور قضايي به دانش آموزان و عضويت رئيس مجلس دانش آموزي در شوراي معاونان وزارتخانه از جمله مطالبي بود كه اعضاي مجلس دانش آموزي با وزير آموزش و پرورش مطرح كردند.

در پايان مراسم، دانش آموزان احكام خود را دريافت كردند.


برگشت به تلکس خبرها