تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: موضع تركيه نسبت به هشدارهاي ايران
چهارشنبه، 25 اسفند 1395 - 13:06     کد خبر: 33344

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:



سفير تركيه در تهران در رابطه با هشدارهاي داده شده از سوي وزارت امور خارجه ايران براي سفر به تركيه گفت كه اين امر كاملا طبيعي است.

رضا هاكان تكين سفير تركيه در تهران در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با هشدارهاي داده شده از سوي وزارت امور خارجه ايران براي سفر به تركيه خاطرنشان كرد: اين امر كاملا طبيعي بوده؛ زيرا احتياط لازم است و ما انتقادي در خصوص آن نداريم.  متاسفانه ما درجهاني زندگي مي‌كنيم امكان دارد در هر نقطه از دنيا حتي در يك روستاي كوچك حمله تروريستي رخ بدهد.

وي افزود: ما چه در شهرهاي محل اقامت خود و چه در مناطقي كه مي‌رويم بايد مراقبت بيشتري از گذشته داشته باشيم و صحبت‌هاي وزارت خارجه در اين مورد بسيار نرم‌تر از باقي اظهار نظرهايي بود كه تعجب ما را برانگيخت؛ اما صحبت‌هاي رييس سازمان گردشگري و يا سركنسول ايران در استانبول و همين‌طور سخنان برخي از نمايندگان مجلس ايران كه در رسانه ها منتشر شد بسيار متفاوت هستند.آن‌ها خيلي رك گفته‌اند كه به تركيه نرويد و بجاي آن به كشورهاي ديگر سفر كنيد. بخصوص در چندروز گذشته و با توجه به تعطيلات نوروز و بحث سفرهاي نوروزي ديدگاه‌هايي مطرح شده كه من مي‌خواهم نظرات خودمان را در رابطه با آن‌ها مطرح كنم.

رفت و آمد گردشگران دو كشور به گسترش روابط مي‌انجامد
سفير تركيه با بيان اين‌كه « روابط ايران و تركيه به عنوان همسايه بسيار نزديك بوده و ما تمايل داريم روابط خود را در تمام زمينه‌ها گسترش بدهيم و پايه اصلي اين روند هم تامين منافع مشترك هردو كشور است و همين موضوع در حوزه گردشگري هم صادق است.» ادامه داد: ما از روند افزايش گردشگراني كه به تركيه مي‌آيند خوشحال هستيم، تركيه به حضور گردشگران صرفا به عنوان منبع اقتصادي و درآمدزايي نگاه نمي‌كند؛ چرا كه باور داريم با افزايش روابط مردم دو كشور روابط ايران و تركيه هم مستحكم‌تر از گذشته خواهد شد.

 اين ديپلمات تركيه تاكيد كرد: رفت و آمد گردشگران دو كشور به گسترش روابط مي‌انجامد؛ در حالي كه در زمان تعطيلات نوروز كه اوج مسافرت‌هاي شهروندان ايراني به تركيه است، شاهد هستيم كه در ماه گذشته برخي از مسئولان ايراني تلاش مي‌كنند ميزان سفر ايرانيان به تركيه را محدودتر كنند؛ يكي از اين اقدامات عدم صدور اجازه پروازهاي اضافي چارتر است و فقط براي پروازهاي تركيه چنين محدوديتي اعمال شده است و پس از تلاش هاي بسيار، چند هفته پيش توانستيم اين ممنوعيت را براي پروازهاي چارتر تركيه لغو كنيم و طبيعتاً اين امر باعث شد بسياري از شهروندان ايراني كه قصد داشتند براي تعطيلات عيد نوروز به تركيه سفر كنند مقصد گردشگري خود را تغيير دهند.

همواره در جهت گسترش روابط دو كشور تلاش كرده‌ام
هاكان تكين ادامه داد: پس از اين اتفاق شاهد صحبت‌هاي برخي از مسئولان ايراني در بعضي رسانه‌ها بوديم. آن‌ها عنوان كردند تركيه امنيت ندارد، در اين كشور با مسافران ايراني رفتار خوبي نمي‌شود و در واقع آن‌ها جريان منفي عليه سفر به تركيه ايجاد و تاكيد كردند كه ايراني‌ها براي گردش نبايد به تركيه سفر كنند؛ اين در حالي است كه معاون وزير فرهنگ و گردشگري تركيه چندي پيش به تهران سفر كرده بود و در ديدار با همتاي ايراني خود تفاهم كرده بودند كه همكاري‌ها در حوزه گردشگري دو كشور افزايش يابد.

وي يادآور شد: رئيس سازمان گردشگري ايران به عنوان بالاترين مقام در اين حوزه شهروندان ايراني را از رفتن به تركيه منع مي كند و اين موضوع براي ما جاي تعجب دارد و بعد از آن هم وزارت امور خارجه ايران در بيانيه‌اي توصيه‌اي منتشر كرد و در آن گفت كه در شرايط غير ضروري شهروندان ايراني از سفر به تركيه خودداري كنند. پس از آن سركنسول ايران در استانبول مصاحبه‌اي با يك رسانه انجام داد و در خصوص ناامني در تركيه و حضور داعش در اين كشور گفت و تاكيد كرد كه ايراني‌ها نبايد به اين كشور سفر كنند.

سفير تركيه در تهران خاطرنشان كرد: در شرايطي كه ما در ميدان مبارزه با داعش هستيم و در اين راه شهيد مي‌دهيم يك مسئول كه براي انجام وظيفه مقيم كشور ما است چنين اظهاراتي را بيان مي‌كند كه اين موضوع براي ما غير قابل قبول است. البته او بعدا اين مصاحبه را تكذيب كرد ولي رسانه مذكور فايل صوتي اين مصاحبه را منتشر كرد. پس از آن هم سر كنسول ايران ادعا كرد كه مصاحبه بدون اجازه او ضبط و منتشر شد، بعد صوت مصاحبه كه نشان مي‌داد از ظبط صدا اطلاع دارد منتشر شد. از نظر من موضع گيري سركنسول بسيار مهم است؛ چراكه اصلي‌ترين وظيفه يك ديپلمات اين است كه تلاش كند در كشور محل ماموريت خود روابط را بين كشور خود و محل ماموريت اش گسترش دهد.

وي ادامه داد: من بيش از 2 سال است كه در ايران انجام وظيفه مي‌كنم و با وجود شرايط و سختي‌هايي كه وجود دارد هيچ‌گاه صحبتي نكردم كه اثر منفي در روابط ايران و تركيه داشته باشد؛ بلكه همواره در جهت گسترش روابط دو كشور تلاش كردم و از مسئولان ايراني مقيم تركيه درخواست مي‌كنم گزارش‌هاي عيني‌تر و واقعي‌تري را از تركيه ارائه كنند.

تركيه در راس هشدارهاي وزارت خارجه ايران قرار دارد
هاكان تكين با بيان اين‌كه «اين‌كه مقام‌هاي ايراني براي امنيت شهروندانشان در سفر به تركيه و يا هر كشور ديگري اهميت قائل هستند را به ديده تقدير نگاه مي كنيم» در عين حال ادامه داد: اما باور داريم گام‌هايي كه در جهت حفظ امنيت شهروندانمان برداشته مي‌شود نبايد بيشتر از حد لازم باشد. در همين راستا بايد بگويم وقتي به هشدارها و توصيه‌هاي وزارت خارجه ايران براي سفر شهروندانش به كشورهاي مختلف نگاه مي‌كنيم مي بينيم كه تركيه در راس آن‌ها قرار دارد. در حالي كه دو كشوري كه در چند سال گذشته درگير جنگ داخلي هستند مقصد زيارت ايراني‌هاي بوده و افردا زيادي به سوريه سفر مي‌كنند و تابه حال هيچ هشداري در اين زمينه داده نشده است. يا كشورهاي اروپايي مثل فرانسه،‌آلمان و...كه در آن‌ها هم اقدامات تروريستي انجام شده است ولي وزارت خارجه ايران براي سفر شهروندانش به اين كشورها هشدار مشابهي نداده است.

با افزايش متقابل گردشگران پل‌هاي دوستي و همكاري تقويت مي‌شود
اين ديپلمات تركيه‌ در بخش ديگر مصاحبه با ايسنا گفت: فرقي نمي‌كند كه گردشگران ايراني باشند يا شهروندان تركيه، هرگاه مشكلي براي آن‌ها پيش بيايد ما تمام تلاش خود را براي رفع آن انجام خواهيم داد و ترجيح مي دهيم براي حل مسائل گفت‌وگو داشته باشيم .ما هرگاه با مقام‌هاي ايراني صحبت مي‌كنيم با اين رويكرد مواجه مي‌شويم كه بايد تعداد گردشگران تركيه هم اندازه گردشگران ايراني باشد كه به اين كشور سفر مي‌كنند ما هم موافق به تعادل رسيدن ميزان گردشگران ايراني و ترك هستيم. ولي مسئولان ايراني هم بايد وظايفي كه به عهده آن‌ها هست را انجام بدهند. آن‌ها بايد تلاش كنند ايران را بيشتر و بهتر براي گردشگران تركيه معرفي و سعي كنند زيرساخت‌هاي گردشگري در كشورشان را توسعه بدهند. فرض كنيد يك ميليون گردشگر تركيه به ايران سفر كنند. آيا هتل‌هاي ايران آماده پذيرايي از اين تعداد گردشگر هستند؟

وي هم‌چنين با اشاره به اظهارات مقامات ايراني در روزهاي اخير و ذكر ملاحظاتي در سفر به تركيه ادامه داد: من مي‌خواهم به ايرانيان عزيز بگويم با افزايش متقابل گردشگران كه به كشورهاي ديگر سفر مي كنند در واقع پل‌هاي دوستي و همكاري ما تقويت و زمينه‌هايي براي گسترش همكاري‌ها در تمام بخش‌ها فراهم مي‌شود.

آسيب‌ديدگان از كودتاي نافرجام تركيه، درخواست خسارت كنند
 هاكان تكين در ادامه و درپاسخ به اين سئوال كه چرا غرامت رانندگان كاميون ايراني و افرادي كه در شب كودتاي نافرجام در تركيه متحمل خسارت شدند پرداخت نشده است؟ گفت: در صورت اثبات حرف آن‌ها غرامت پرداخت مي شود و در صورتي كه دادگاه برگزار نشود ما خود وارد عمل مي شويم؛ اما تا امروز هيچ شكايتي دريافت نكرديم .البته اين مسائل در ايران هم پيش مي‌آيد و ما هم گزارش‌هايي از رفتارهاي نامناسبي كه با راننده هاي ترك مي‌شود داريم و همين حرف را هم  به آن‌ها مي‌زنيم كه بايد از طريق قانوني وارد شده، شكايت كرده و درخواست خسارت كنند.

وي در رابطه با بحث پرداخت خسارت به شركت‌هاي گردشگري كه در زمان كودتاي نافرجام ادعاي ضرر كرده‌اند نيز توضيح داد: ما بارها به گفته‌ايم كه اسم مسافراني كه دچار ضرر شده‌اند و مشخصات كامل آن‌ها را به همراه اسناد و مدارك و ميزان خسارت وارده براي ما ارسال كنند. در ماه جولاي كودتاي نافرجام اتفاق افتاد و الان تقريبا هشت ماه از اين واقعه گذشته و در طول اين هشت ماه مرتب خواستيم اعداد و ارقام و مشخصات كامل همراه با اسم شركت براي ما ارسال شود. تاكنون چيزي دريافت نكرده‌ايم.

اين ديپلمات تركيه هم‌چنين با اشاره به آخرين آمار حضور گردشگران در تركيه و تعداد ايرانيان در اين آمار مدعي شد: در واقع سهم گردشگران ايراني 5% بوده است. ما با حسن نيت برخورد كرده و گفته ايم ضررها و زيان خود را به ما منتقل كنند.

وي در رابطه با انتقادها از برخي برخوردهاي نامناسب كاركنان تركيش اير با اتباع ايراني، گفت: در رابطه با ادعاي برخورد نامناسب تركيش‌اير بايد بگويم اين موضوع در ديدارهاي مختلف بارها مطرح شده و ما هم خواسته‌ايم كه مشخصا به ما گزارش شود كه در چه تاريخي چه برخوردي شده تا مسئله را پيگيري كنيم تا اگر جرمي اتفاق افتاد آن را پيگيري و مجازات آن اعمال شود؛ اما گزارش چنداني دريافت نكرديم. مثلا چندي پيش ويديويي در فضاي مجازي منتشر شد كه ماموري را در حال برخورد بد با شهروندان ايراني نشان مي‌داد. در رابطه با آن مامور بلافاصله اقدام و او را  از خدمت خلع و برايش پرونده قضايي تشكيل شد. چنين موضوعي براي ما غير قابل قبول است. چه برخورد با شهروند ايراني چه ترك باشد و يا هر كشور ديگري. در چنين مواردي اول خود ما ضربه مي‌خوريم.

سفير تركيه خاطرنشان كرد: به صورت موردي اتفاقاتي رخ مي‌دهد و خطاهايي اتفاق مي‌افتد ولي بايد ببينيد در كليت موضوع چه نوع رفتارهايي انجام مي‌شود. اگر كساني در مورد اتفاقاتي شكايت دارند بايد آن را مستند كنند. همين مسئله در رابطه با تركيش اير لاين هم صدق مي كند. خطوط هوايي تركيه از طرف سازمان بين المللي مستقل به عنوان يكي از چند شركت هواپيمايي كه خدمات خوبي ارائه مي‌دهند فعاليت مي‌كند و در حال حاضر به 6 شهر ايران پرواز دارند؛ بنابراين به اين خاطر كه در برخي پروازها تاخير ايجاد شود و يا يكي دو جا برخورد نابجا شود نمي‌توان كليه خدمات اين كشور را زير سئوال برد؛ اين برخورد با حسن نيت نيست اما اگر شكايتي هم در خصوص هواپيمايي تركيه وجود دارد من شخصاً با مسئول اين شركت در تهران در ميان خواهم گذاشت.

اي كاش مي‌توانستيم تعداد گردشگر بيشتري از ايران داشته باشيم
وي در پاسخ به اين‌كه برخي گردشگران ايراني با توجه به هواپيماهايي كه در اختيار آن‌ها مي‌گذارند، برخوردهايي كه مي‌بينند و هتل‌هاي با كيفيت پايين كه براي‌شان قرار داده مي‌شود اين حس را دارند كه گردشگران ايراني براي تركيه در درجاتي بعد از روسيه و آلمان قرار دارند، نظر شما در اين زمينه چيست؟ گفت: من با اين مسئله موافق نيستم كه با ايراني ها به عنوان گردشگر درجه دو رفتار مي‌شود من دوستان زيادي دارم كه در زمينه گردشگري فعال هستند و آن‌ها مرتب مي‌گويند گردشگران ايراني بسيار خوب هستند. مشكلي به وجود نمي‌آورند و اي كاش مي‌توانستيم تعداد گردشگر بيشتري از ايران داشته باشيم . به خاطر همين تلاش مي‌كنيم گردشگر ايراني بيشتري را جذب كنيم و درخواست‌هايي از طرف تركيش، ايرلاين و شركت‌هاي هواپيمايي ديگر براي افزايش پروازها به ايران داشته‌ايم كه متاسفانه با اين درخواست‌ها موافقت نشده است.

هاكان تكين در ادامه در رابطه با افزايش قيمت‌هاي تركيش‌اير در حالي كه رقباي اروپايي اين شركت پس از تحريم‌ها به ايران آمدند، گفت: بليط هاي شركت هواپيمايي تركيه در قياس با ساير شركت ها كمي بالاتر است. اما سطح خدمات و سرويس‌هايي كه در قياس با پروازهاي ايراني ارائه مي‌شود هم يك حقيقت است كه بايد به آن توجه كرد. شركت‌هاي اروپايي بسياري مثل لوفت هانزا شركت هاي هواييK.L.Mبعد از تحريم ها به ايران آمدند و اگر با ورود اين شركت ها به ايران تركيش اير قيمت هاي خود را افزايش دهد در واقع تيشه به ريشه خود زده است و همچين چيزي امكان پذير نيست. اين موضوع تابع قوانين بازار آزاد بوده و اگر تركيش اير بر اين اساس اقدام نكند ضرر خواهد كرد.

ديدار روساي جمهور ايران و تركيه مثبت بود
سفير تركيه همچنين در رابطه با ديدار اردغان و روحاني در حاشيه اجلاس اكو و اين كه وزارت خارجه ايران اين ديدار را كاملا مثبت ارزيابي كرده است، گفت: من هم كاملا با اين نظر موافق هستم. اين ديدار درفضايي كاملا مثبت و سازنده اتفاق افتاد. چندي پيش از آن با برخي از اظهارنظرها فضايي منفي بين دو كشور ايجاد شده بود اما در اين ديدار روساي دو كشور اراده خود را براي گسترش روابط در همه حوزه‌ها بار ديگر مورد تاكيد قرار دادند .دو طرف بر اين موضوع تاكيد كردند كه در خصوص موضوعات مختلف مي‌توانند ديدگاه‌هاي متفاوتي داشته باشند و مي‌توانند با صداقت و دوستي اين اختلافات را با يكديگر در ميان بگذارند و در اين ديدار هم دو طرف به اين توافق رسيدند كه در خصوص مسائلي كه با يكديگر اختلاف نظر دارند مذاكره كنند. همچنين در اين اين ديدار تصميم گرفته شد در رابطه با مسائل منطقه به خصوص سوريه كه در روند مذاكرات آستانه را هم در پيش داريم دو كشور همكاري هاي خود را گسترش دهند.

وي همچنين در مورد دور جديد مذاكرات آستانه افزود:در ديدار روساي جمهور دو كشور تاكيد شد كه بايد تصميمات خود را براي برگزاري هر چه سريعتر برقراري صلح در سوريه انجام دهند.

اين ديپلمات تركيه‌ گفت:يكي از ابعاد ديگر روابط دو كشور موافقت نامه تجارت ترجيحي، همچنين بحث استفاده از واحد پول ملي در معاملات و روابط اداري دو كشور هم مطرح شدكه قرار است در اين رابطه اقدامات لازم انجام شود. همچنين شوراي عالي همكاري دو كشور تاكنون سه بار نشست برگزار كردند و ديدارهاي بين روساي جمهور دو كشور انجام شد كه در آخرين آن قرار شد در سال جديد شمسي شورايعالي همكاري دو كشور براي تشكيل اجلاس همكاري‌هاي دو كشور اقدام كند كه موكول مي‌شود به بعد از رفراندوم تركيه و انتخابات رياست جمهوري ايران.

هاكان تكين در بخش ديگري از اين گفت‌وگو  با اشاره به برگزاري رفراندوم در تركيه، در رابطه با آينده اين رفراندوم گفت: من در اين زمينه نمي‌توانم هيچ پيش‌گويي داشته باشم. رفراندوم در 58 كشور ديگر و در نمايندگي‌هاي تركيه برگزار مي‌شود. در ايران هم اين رفرادوم در سفارت تركيه در تهران و سركنسولگري اين كشور در اروميه و تبريز برگزار مي‌شود. در هر كدام از اين نمايندگي ها در تاريخ نهم آوريل يعني يك هفته پيش از رفراندوم تركيه يك صندوق قرار گذاشته خواهد شد.

 


برگشت به تلکس خبرها