تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ايران شانزدهمين كشور با نرخ بالاي بيكاري در جهان
سه شنبه، 5 اردیبهشت 1396 - 13:13     کد خبر: 33531

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:

ايران شانزدهمين كشور با نرخ بالاي بيكاري در جهان

بنابر گزارش «صندوق بين‌المللي پول» درباره ميزان بيكاري در كشورهاي جهان در سال ۲۰۱۶بيكاري در ايران نسبت به سال پيش افزايش يافته و در سال (۱۳۹۵) ۲۰۱۶ به لحاظ نرخ بيكاري در رده شانزدهم جهان قرار داشته حال آن كه سال  ۹۲ در رده ۲۹ قرار داشت. در  سال ۲۰۱۶ تنها در پانزده كشور جهان نرخ بيكاري بالاتر از ايران بوده است.
بدتر شدن  موقعيت ايران به نسبت ساير كشورها در جدول نرخ بيكاري جهاني، هم مي‌تواند ناشي از كاهش بيكاري و در نتيجه پائين‌آمدن نرخ آن در ساير كشورها باشد و هم نتيجه افزايش بيكاران و نرخ بيكاري در ايران. گزارش درباره ساير كشورها مطلبي عنوان نكرده اما در رابطه با ايران نوشته است نرخ بيكاري ايران از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۲,۴۵ درصد در سال ۲۰۱۶ افزايش يافته است.

صندوق بين‌المللي پول بطور معمول گزارشات خود را بر مبناي آمار رسمي ارائه شده توسط دولت‌ها تنظيم مي‌كند. افزايش نرخ بيكاري در ايران كه گزارش به آن اشاره كرده با گزارش‌هاي رسمي مركز آمار ايران همخواني دارد. مركز آمار ايران در اسفند سال ۹۵ گزارش داد نرخ بيكاري طي يك سال از ۱۱ درصد به ۱۲.۴ درصد رسيده است.
صندوق بين‌المللي پول در گزارش خود پيش‌بيني كرده كه نرخ بيكاري در ايران باز هم افزايش بيابد و به ۱۲,۵۲ درصد برسد.

برآورد مي‌شود كه نرخ واقعي بيكاري بالاتر از نرخ رسمي باشد. با اين حال آمار رسمي نيز حاكي است در برخي از استان‌ها بيكاري بالاي ۲۰ درصد است.


برگشت به تلکس خبرها