تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: اجراي سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است
سه شنبه، 5 اردیبهشت 1396 - 14:16     کد خبر: 33532

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:

اجراي سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است
فخر الدين دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش گفت: تقويت دانشگاه فرهنگيان، اهداف تعليم و تربيت را محقق مي‌كند.

به گزارش ايسنا، فخرالدين دانش آشتياني در بازديد سرزده از پرديس دخترانه شهيد باهنر اظهار كرد: همه مسئولين آموزش و پرورش بايد در شناساندن جايگاه واقعي آموزش و پرورش در جامعه تلاش كنند، زيرا اگر جايگاه و شأن واقعي آموزش و پرورش در جامعه مشخص شود همه حاكميت در رفع مشكلات آن تلاش خواهند كرد.

 

وي افزود: كمبود منابع دولتي باعث شده اهداف و برنامه‌ها به صورت استاندارد اجرا نشود وعدم اختصاص بودجه عمراني به دانشگاه فرهنگيان، نگهداري و توسعه فضاهاي آموزشي اين دانشگاه را با مشكل مواجه كرده است.

دانش آشتياني از ايجاد ستاد بودجه‌اي در سال ۹۶ خبر داد و تصريح كرد: بودجه دانشگاه فرهنگيان در مقايسه با ساير دانشگاه‌ها پائين‌تر است، بنابراين سعي مي‌كنيم طرحي را براي اختصاص اعتبارات عمراني به اين دانشگاه در بودجه ۹۷ ارائه دهيم.

وزير آموزش و پرورش گفت: اين نگرش صحيح نيست كه معلم در كلاس درس تنها به آموزش بپردازد و معتقد باشد تربيت خارج از كلاس محقق مي‌شود، زيرا فرآيند تربيت بايد در كلاس‌هاي درس صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: دانشجويان دانشگاه فرهنگيان بايد متفاوت از ساير دانشجويان باشد، در رفتارخود الگويي مناسب براي ديگران باشد بنابراين اگر دانشجو معلمي، مهارت هاي لازم را در دانشگاه فرهنگيان كسب نكند، درتربيت دانش آموزان موفق نخواهد بود.

وي اظهار كرد: نوع تدريس در دانشگاه فرهنگيان بايد متفاوت از ديگردانشگاه ها باشد، بنابراين ‌نبايد فرآيند آموزش به شكل خطابه صورت گيرد، بلكه دانشجومعلمان بايد دركلاس فعال باشند و از روش هاي پژوهشي استفاده كنند تا اين نوع آموزش به مدارس منتقل شود.

دانش آشتياني با اشاره به استفاده از واژه مربي به جاي معلم در سند تحول بنيادين آموزش وپرورش تصريح كرد: همه معلمان بايد مربياني باشند كه روش ها را آموزش مي دهند ودانشگاه فرهنگيان مهم ترين مركزي است كه معلم تربيت مي كند، بنابراين بايد اين دانشگاه به گونه اي تقويت شود كه بتواند، اهداف تعليم و تربيت را محقق سازد.

وزير آموزش وپرورش افزود: دربرنامه ششم توسعه، حكمي را آورده ايم كه  نظام حقوقي معلمين را از سيستم كارمندي مُنفك مي سازد، البته طرحي را براي اين موضوع آماده كرديم تا به دولت ارائه دهيم و در صورت تصويب  توسط مجلس شوراي اسلامي، نظام معلمان از سيستم كارمندي جدا مي شود‌، بنابراين براي تثبيت شأن و مقام معلم درجامعه، نظام پرداختي آن ها بايد از سايركارمندان جدا شود.

بر اساس اين گزارش، وزير آموزش و پرورش همچنين اجراي سند ۲۰۳۰ را در قالب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش قلمداد كرد.

دانش آشتياني گفت: سند ۲۰۳۰ توصيه‌اي است كه توسط سازمان يونسكو با هدف توسعه پايدار در كشورها تدوين شده است و در آن ۲ مقوله،  سلامت و آموزش مورد تأكيد قرار گرفته است.

وي افزود: در اين سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تأكيد قرار گرفته است و كشورها در جلسات سالانه، گزارشي از روند آموزشي خود به يونسكو ارائه مي دهند.

وزير آموزش و پرورش گفت: اجراي سند۲۰۳۰ ، توصيه‌اي است و هيچ كشوري متعهد به اجراي مفاد آن نيست چنانكه در قسمتي از اين سندآمده است، ‌مواردي كه با عرف و اعتقادات يك كشور مغايرت داشته باشد، اجرايي كردن آن توصيه نمي شود.

دانش آشتياني تصريح كرد: اجراي سند ۲۰۳۰ در كشور ما در قالب سند تحول است و چيزي خارج از سند اجرا نمي شود، در اين سند مواردي است كه از نظر شرعي و عرفي، داراي اشكال است و البته كه اجرا نخواهد شد.

وي افزود: ممكن است، اين سؤال در ذهن افراد متبادر شود،‌ اگر مفاد سند۲۰۳۰ همان مواردي است كه درسند تحول وجود دارد، ‌پس چه لزومي براجراي مفادآن مي باشدكه پاسخ بايدگفت: براي ارائه گزارش به جهانيان درخصوص وضعيت آموزشي درايران و دستاوردهايي كه جمهوري اسلامي در زمينه آموزش به دست آورده است و هم چنين تعامل با سايركشورها، اجراي اين سند ۲۰۳۰ مؤثر است.

وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: سند ۲۰۳۰ هيچ تعهدي براي جمهوري اسلامي ايجاد نمي كند، زيرا اگر سندي تعهدآور باشد، قبل از اجرا بايد در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود، بنابراين سند ۲۰۳۰ تفاهم نامه اي است كه اغلب مفاد آن در سند تحول بنيادين وجود دارد.

وي مطالبي كه برخي افراد در باره سند ۲۰۳۰ مطرح كرده اند را ناقص توصيف كرد و افزود: اينكه مي گويند،‌ وزراي آموزش وپرورش اين سند را امضا كرده اند،كذب محض است، زيرا اين تنها يك تفاهم نامه است كه كشورها به بهانه آن، در يونسكو گردهم مي آيند و عملكرد همديگر را مورد بررسي قرار مي دهند، بنابراين از آنجا كه ايران در بحث آموزش و سلامت، شاخص هاي خوبي دارد، اين مسأله براي كشور ما بسيار با اهميت است و از تصورات غلط و برداشت هاي سوء جلوگيري مي كند.


برگشت به تلکس خبرها