تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: عزل مديرآموزگار و جابه‌جايي منطقه خدمت در ماجراي تنبيه‌بدني/حمله ۱۲ فرد به مدرسه
سه شنبه، 5 اردیبهشت 1396 - 15:17     کد خبر: 33534

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:

 
تنبيه بدني دانش‌آموزي در جنوب كرمان با خط كش آهني و حمله به يك مدرسه و ضرب و شتم معلم در نقطه‌اي ديگر، هشدارهايي است كه جاي خالي آموزش مهارت كنترل خشم در مدارس را متذكر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، در روزهاي اخير فيلمي از تنبيه بدني «ابوطالب» دانش‌آموز دبستاني در يكي از روستاهاي رودبار جنوب استان كرمان منتشر شد. در اين فيلم، كودك قسمت‌هايي از بدنش را كه بر اثر تنبيه با خط كش دچار جراحت شده است نشان مي‌دهد و دليل آن را بلد نبودن درس رياضي عنوان مي‌كند.

در همين رابطه سيدرحيم ميرشاهولد مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش‌وپرورش به تسنيم گفت: پرونده‌هايي از اين قبيل كه مربوط به تنبيه بدني دانش‌آموزان است خارج از نوبت مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در اين ماجرا نيز موضوع خارج از نوبت رسيدگي شد.

وي افزود: مدير آموزگار اين مدرسه از سمت خود عزل و به منطقه‌اي ديگري فرستاده شد و پرونده وي نيز به هيئت رسيدگي به تخلفات اداري ارجاع شده است.

صرف نظر از ضرورت برخورد آموزش‌وپرورش با اين افراد يا اندك بودن تعداد معلماني كه مرتكب تخلف تنبيه بدني مي‌شوند، بايد به اين مسئله نيز توجه داشت كه تنبيه‌بدني تاثيري مخرب بر سلامت روح و روان دانش‌آموزان دارد و مهمترين عامل دلزدگي از درس و مدرسه خواهد بود.در حقيقت تنبيه بدني به شخصيت دانش‌آموز خدشه وارد كرده و آثار مخرب فراواني دارد،‌ در شرايطي كه شاهد افزايش خشونت در جامعه و بالطبع نفوذ خشونت به مدارس هستيم اين ضرورت احساس مي‌شود كه روش‌هاي كنترل خشم بايد به معلمان و دانش‌آموزان آموزش داده شود.

شرايط امروز جامعه مي‌طلبد كه آموزش و پرورش قبل از بكارگيري مربيان و در حين خدمت آنها، آموزه‌هاي رفتاري مخصوصاً در مورد مديريت كنترل خشم و هيجان‌هاي رفتاري را در اولويت برنامه‌هاي آموزشي قرار دهد. در همين رابطه مسعود شكوهي مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش سال گذشته اعلام كرده بود: آموزش‌ و پرورش موارد حاد را به ما ارجاع مي‌دهد كه اين افراد در مراكز مشاوره مورد بررسي قرار مي‌‌گيرند و براي معلماني كه از طريق آزمون استخدامي و دانشگاه فرهنگيان وارد آموزش‌ و پرورش مي‌شوند نيز تست‌هاي روانشناسي و روان‌سنجي و بررسي‌هاي لازم صورت مي‌گيرد. از امسال نيز برنامه‌اي را براي انجام خدمات مشاوره‌اي به معلمان طراحي كرده‌ايم كه بر مشاوره سازشي براي كنترل خشم متمركز است.

به گزارش تسنيم، به جرأت مي توان مدعي شد كه هيچ دانش‌آموزي با كتك خوردن متوجه اشتباهش نمي‌شود بنابراين ابتدا بايد آموزش‌و پرورش باز تعريفي از اين واژه داشته باشد پس از آن به نيروهاي خود آموزش دهد و حتي از نيروهاي خود تست‌هاي لازم و دوره‌اي براي سنجش وضعيت روان بگيرد.

در همين رابطه عباس فرجي كارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش اين سوال را مطرح مي‌كند كه در سيستم‌هاي استخدامي كشور ابعاد روان‌شناسي فردي كه قرار است استخدام شود كجاي داستان قرار دارد؟  در آموزش وپرورش نيز گزينش فرد به بررسي‌‌هاي عقيدتي و پزشكي متمركز است و موضوع مهم سلامت روان با چند سؤال ساده به پايان مي‌رسد و پس از آن كودك بي گناه ررا به دست چنين فردي مي‌سپاريم.

اگر از زاويه نگاه معلمان نيز بخواهيم به موضوع بنگريم، آنها بر اين باورند كه اداره كردن تعداد زيادي  از دانش آموزان در كلاس درس و از سوي ديگر مشكلات مادي معلمان ممكن است باعث شود هر فرد ديگري به جز معلم نيز كنترل خود را از دست داده، عصباني شده و اقدام به تنبيه‌بدني كند صرف نظر از اين استدلال آنچه در شرايط فعلي از سوي مسئولان آموزش‌وپرورش بايد به صورت جدي پيگيري و وارد فاز عملياتي شود برگزاري مهارت‌هاي مربوط به كنترل خشم، رفتار با دانش‌آموزان ناسازگار و روش‌هاي جايگزين به جاي تنبيه بدني است.

حمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با تسنيم اظهار كرد: در دو روز گذشته شاهد حمله 12  مرد به يكي از مدارس در شهرستان لالي و ضرب و شتم معلم بوديم، چرا چنين مسائلي به لحاظ رسانه‌اي پيگيري نمي‌شود، مي‌پذيريم كه در مدارس تنبيه بدني وجود دارد اما تعداد آن بسيار اندك است و آموزش‌وپرورش با افرادي كه اقدام به تنبيه بدني دانش‌آموزان مي‌كنند، برخورد لازم را دارد.

وي افزود: متاسفانه شاهد خشونت در سطح جامعه هستيم و بدين منظور بايد تلاش كنيم تا به دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان آموزش‌هاي لازم را براي كنترل خشم ارائه كنيم.

از سوي ديگر محمد محسن بيگي مديركل آموزش‌وپرورش استان كرمان با عذرخواهي از حادثه تلخ تنبيه بدني دانش‌آموز در رودبار جنوب اظهار كرد: همه افرادي كه در مدرسه حضور دارند، دستورالعمل ممنوعيت تنبيه بدني را امضا كرده اند اما متاسفانه در برخي موارد شاهد موارد ناگواري هستيم كه اين موضوع براي همه به ويژه فرهنگيان دردناك است اينگونه مسائل اعتبار معلمان را به چالش مي‌كشد و به شدت بر اين موضوع حساس هستيم و چارچوب هاي قانوني را اجرايي مي‌كنيم.

وي افزود: ترويج خشونت و رفتارهاي خشن به ويژه در حوزه تربيتي بايد به سمتي هدايت شود كه مهارت هاي مبتني بر اخلاق را بين معلمان و دانش آموزان شاهد باشيم.  گاهي اوقات همكاران ما نيز مورد آسيب‌ها و لطماتي قرار مي‌گيرند كه اين موارد به دليل مسائل قانوني، رسانه‌اي نمي‌شود.

به گزارش تسنيم، در شرايطي كه وزير آموزش وپرورش بر ضرورت غلبه نگاه‌هاي تربيتي بر مسائل آموزشي در مدارس تاكيد دارد براي تحقق به اهداف تربيتي تعيين شده در سند تحول بنيادين بايد در بحث آموزش‌ معلمان، اوليا و دانش‌آموزان به ويژه در مهارت‌هايي همچون كنترل خشم جدي‌تر وارد شد.


برگشت به تلکس خبرها