تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: تشريح جزئيات هدايت تحصيلي/ تاثير نمرات دانش آموزان
سه شنبه، 5 اردیبهشت 1396 - 14:42     کد خبر: 33540

فرهنگيان نيوز - تدبير https://telegram.me/edufarhangian:


در گفتگو با مهر عنوان شد؛
تشريح جزئيات هدايت تحصيلي/ تاثير نمرات دانش آموزان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، جزئيات هدايت تحصيلي دانش آموزان را تشريح كرد.

علي زرافشان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره هدايت تحصيلي، گفت: امسال يك شيوه نامه ارسال شد كه رويكرد تحصيلي دارد.

وي افزود: ايجاد حداكثر ظرفيت و پاسخ به تقاضاي دانش آموزان در اين شيوه نامه هدايت تحصيلي تاكيد شده است تا دانش آموزان بتوانند رشته تحصيلي مورد علاقه خود را انتخاب كنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: با فرهنگ سازي كه  رسانه ها با معرفي شاخه ها و رشته ها و آگاهي بخشي آنان رشته هاي فني و حرفه اي معرفي مي شوند. در تلويزيون برنامه هاي خوبي مانند برنامه «فرصت برابر» پخش مي شود كه در زمينه هدايت تحصيلي دانش آموزان اطلاع رساني مي كند.

وي بيان كرد: نكته دومي كه در اين دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته ۱۲ اولويتي است كه بر اساس ۱۰۰ امتيازي كه شوراي عالي تعيين كرده است. البته اين ۱۲ اولويت جنبه تجويزي ندارد بلكه جنبه توصيه اي دارد، به اين معنا كه به دانش آموزش مي گويند كه آزمون هاي مشاوره اي شما از نظر اوليا، خود و عملكرد تحصيلي او چگونه است كه اولويت تحصيلي اينگونه شده است و دانش آموزش خودش انتخاب مي كند.

زرافشان درباره تاثير نمرات بر روي انتخاب رشته، افزود: دانش آموز بر اساس نمره اي كه كسب كرده براي انتخاب واحد اولويت پيدا مي كند، پنج اولويت بندي وجود دارد كساني كه اولويت اول هستند اول ثبت نام مي شوند و بعد گروه دوم ورود پيدا خواهند كرد. اين تغيير ديگري است كه ايجاد شده و مجموعا سياستي كه حاكم است بر روي دستور العمل، پاسخ گويي به حداكثر انتخاب دانش آموزان است.

وي همچنين درباره كساني كه موفق به ثبت نام در رشته مورد نظر نشده اند، گفت: يك انعطافي ايجاد شده و آن اين است كه براي نمونه اگر من از ۱۰۰ امتياز ۸۰ امتياز را آورده ام و در منطقه الف هستم و در منطقه الف تا ۸۵ امتياز افراد موفق شده اند در رشته مورد نظر ثبت نام بكنند ما حتي كساني كه ۷۵ امتياز داشته اند را نيز ثبت نام كرده ايم البته اگر آن منطقه ظرفيت كافي داشته باشد. اين انعطاف همان انعطاف سياست پاسخ گويي به انتخاب حداكثر دانش آموزان هست.

زرافشان درباره ظرفيت هاي مختلف مناطق نيز اظهارداشت: چون ظرفيت هاي مناطق مختلف است عملكرد تحصيلي هم متفاوت است. شايد يك دانش آموز در يك منطقه امتيازش بالا باشد اما ظرفيت آنجا ديگر پاسخ ندهد, مي تواند به يك منطقه ديگر برود و ثبت نام كند. مشابه همان چيزي كه قبلا در پيش دانشگاهي بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش يادآور شد: در پيش دانشگاهي ما يك معدل داشتيم و آن معدل در مناطق مختلف متفاوت بود مثلا يك دانش اموز كه معدلش براي منطقه خودش مناسب نيست و نمي تواند ثبت نام كند مي تواند در يك منطقه ديگر ثبت نام كند.

 


برگشت به تلکس خبرها