تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: سكوت آموزش و پرورش براي تعيين تكليف دوره‌هاي مهارت آموزي/بلاتكليفي پذيرفته شدگان آزمون استخدامي تا كي ادامه دارد؟
سه شنبه، 30 خرداد 1396 - 19:44     کد خبر: 33960

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


آزمون استخدامي آموزش و پرورش در سال ۹۵ و روشن نبودن وضعيت پذيرفته شدگان براي ورود به كار منجر به اعتراض اين گروه و بلاتكليفي شرايط آن‌ها شده است.

سكوت آموزش و پرورش براي تعيين تكليف دوره‌هاي مهارت آموزي/ سرنوشت پذيرفته شدگان آزمون استخدامي چه خواهد شد؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ارديبهشت ماه سال 95 صحبت برگزاري آزمون استخدامي با اظهارات علي اصغر فاني وزير وقت آموزش و پرورش كليد خورد و تا شهريورماه گمانه زني هاي بسياري براي اين آزمون انجام شد تا اينكه بالاخر از 18 مهرماه 95 ثبت نام براي اين آزمون آغاز شد.


آبان ماه سال 95 آزمون استخدامي آموزش و پرورش براي بيش از ۲۳۳ هزار داوطلب ورود به حرفه معلمي و بعد از چندين ماه انتظار براي برگزاري اين آزمون در سراسر كشور با يكديگر رقابت كردند و با توجه به شرايط ذكر شده در اين آزمون كه در دفترچه استخدامي نيز به آن اشاره شده شرايط مناسبي براي پذيرفته شدگان درنظر گرفته شده بود و اين مساله موجب شد تا شركت كنندگان در آزمون با چنين ادعايي انگيزه بالايي در قبولي داشته و منتظر ورود به آموزش و پرورش از سال 96 باشند.


روايت هاي چندگانه مسئولان براي زمان برگزاري دوره هاي مهارت آموزي
سرانجام در تاريخ 6 دي 95 نتايج اين آزمون جذب 10 هزار نيروي انساني اعلام شد كه با توجه به ضوابط موجود براي پذيرش تعدادي از ظرفيت ها خالي ماند و در اين زمينه سيدحسن حسيني مديركل امور و اداري و تشكيلاتي گفته بود كه زمان دوره‌هاي مهارت آموزي گفت: پس از تعيين تكليف اولويت‌ها اعلام نتايج انجام مي‌شود و انشگاه فرهنگيان و آموزش و پرورش آمادگي كامل براي برگزاري دوره‌هاي مهارت آموزي را داشته و ارديبهشت ماه زمان قطعي براي آغاز اجراي اين دوره است.

هرچند زمان برگزاري دوره هاي مهارت آموزي و نحوه ارائه خدمات در اين دوره ها براي آزمون پيشين نيز دچار مشكلاتي بود و اعتراض مهارت آموزان را در پي داشت البته محمود مهرمحمدي در 17 مهرماه سال 95 براي برگزاري دوره هاي مهارت آموزي از احتمال برگزاري دوره‌هاي مهارت آموزي از دي ماه خبر داد و اين موضوع تحقق نيافت تا اينكه مديركل امور اداري ارديبهشت ماه را زمان قطعي برگزاري دوره ها دانست.

در نهايت و پس از روايت هاي چندگانه مسئولان آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگيان براي برگزاري دوره هاي مهارت آموزي نه تنها اميدي براي بهبود شرايط وجود نداشت تا شايد مشكلات سال گذشته اين دوره ها رفع شود بلكه اصل زمان برگزاري دوره براي پذيرفته شدگان و ورود آنها از مهر سال 96 خود را براي ورود به حرفه معلمي با اما و اگرهاي بسياري همراه شد كه نشان داد وجود هميشگي وعده هاي بي پشتوانه در مسائل استخدامي انكار ناپذير است.


توپ آموزش و پرورش در زمين دانشگاه فرهنگيان
علي رغم اظهارات مسئولان امر در برگزاري دوره هاي مهارت آموزي در ارديبهشت ماه و عدم برگزاري در زمن مقرر اسفنديار چهاربند رييس مركز منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نهم ارديبشهت ماه عنوان كرد: زمان دقيق برگزاري دوره‌ها مشخص نيست و با توجه به برنامه‌ريزي دانشگاه فرهنگيان اين كار انجام خواهد شد.

اين مساله در حالي مطرح شد كه محمود مهرمحمدي سرپرست دانشگاه فرهنگيان شانزدهم ارديبهشت ماه درمورد زمان برگزاري دوره هاي مهارت آموزي گفت: با توجه به زمان برگزاري مناسب دوره ها، مردادماه يا حداكثر مهرماه كلاس‌هاي مهارت آموزان آغاز به كار مي‌كند و مهارت آموزان براي دوره‌اي يكساله مشغول به تحصيل مي‌شوند.
اين گفته ها كه نشان از دقيق نبودن زمان برگزاري دوره ها داشت موجب نگراني پذيرفته شدگان شده بود و پيگيري اين گروه و رسانه ها موجب شد تا بيشتر به اين موضوع پرداخته شود اما مسئولان ذيربط در آموزش وپرورش سكوت و عدم پاسخگويي براي شفاف سازي اين مساله را در برنامه هاي خود قرار دادند.

وعده هاي آزمون استخدامي درست از آب در نيامد
در دفترچه آزمون استخدامي آموزش و پرورش در مهرماه سال 95 در اختيار متقاضيان گرفته بوده در بخش شرايط و ضوابط دوره يكساله مهارت آموزي آمده است كه " در صورت موفقيت در دوره يكساله مهارت آموزي و ارائه اصل گواهي مربوط و اشتغال به كار، احكام كارگزيني با رعايت ساير ضوابط و مقررات مربوط از جمله تاييد گزينش از تاريخ 1/7/1396 به بعد صادر خواهد شد."


اين مساله موجب شده بود تا متقاضيان جوياي كار اميد به اشتغال هرچه سريعتر داشته باشند و بنا به اظهارات برخي پذيرفته شدگان از شركت و تلاش براي ورود به شغل ديگر به اميد ورود به حرفه معلمي از سال 96 اجتناب كردند كه در اين باره نعمت اله موسي پور معاون آموزشي دانشگاه فرهنگيان دهم خردادماه بيان كرد: براي اين گروه از مهارت‌آموزان دوره يك ساله به منزله كار‌آموزي محسوب شده و حكم استخدامي صادر نمي‌شود و از مهر ۹۷ مي‌توانند به عنوان معلم در كلاس‌هاي درس حضور پيدا كنند.

بلاتكليفي پذيرفته شدگان تا كي ادامه دارد؟
اظهارات متعدد براي شرايط برگزاري دوره هاي مهارت آموزي و شفاف نشدن اين موضوع براي پذيرفته شدگان موجب بلاتكليفي پذيرفته شدگان و اعتراض آنها به اين شرايط شده كه گويا تاكنون اين مساله براي آموزش و پرورشي ها احساس تكليفي نكرده كه پاسخگوي اين وضعيت باشندو همچنان سكوت را بهترين چاره ديدند.

ميرحمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش وتحقيقات مجلس براي پيگيري اين موضوع اظهار كرد: پذيرفته شدگان براي پيگيري وضعيت به ما نيز مراجعه مي كنند كه البته مجلس نهادي قانونگذار بوده و بر حسن اجراي قانون نظارت مي كند و اين مساله درحوزه اجرايي رخ داده و آموزش و پرورش بايد پاسخگو باشد.

وي افزود: بايد اين موضوع به درستي به مسئولان امر منعكس شود تا راهكاراجرايي براي آن درنظر بگيرند از طرفي به عنوان نماينده مردم پيگير اين مساله هستم تا اگر نياز باشد در كميسيون آموزش اين مساله مورد بررسي قرار گيرد البته بايد ابتدا شرايط آموزش و پرورش و مهارت آموزان هر دو درنظر گرفته شود.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس عنوان كرد: آموزش و پرورش با مسائل گوناگوني روبه رو است و بايد براي رفع همه اين مسائل تلاش كند و نمي توان اين تاخير را نشانه بي نظمي اين نهاد دانست و سعي مي كنيم تا با توافق آموزش و پرورش اين دوره ها در زمان باقي مانده برگزار شود البته نبايد فراموش كرد كه پذيرفته شدگان براي حرفه معلمي بايد اين دوره ها را بدون شتابزدگي و كامل بگذرانند.


شرايط موجود و پيگيري ها براي تعيين تكليف وضعيت پذيرفته شدگان نتيجه اي نداشت و پاسخي از سوي وزارتخانه متولي اين امر ، آموزش و پرورش دريافت نمي شود و حتي فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش 20 خردادماه خبر از جذب هشت هزار نيروي جديد در قالب آزمون استخدامي داد و اين صحبت در حالي مطرح شده كه هنوز وضعيت پذيرفته شدگان سال 95 مشخص نيست .


اميد كه براي هر آزمون زير ساخت ها و برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلندمدت لازم انجام مي شد تا اين چنين بلاتكليفي هايي براي قشر جوياي كار ايجاد نشود و شاهد اينگونه بي اعتنايي مسئولان امر به دنبال چنين مسائلي نباشيم.

گزارش از آتوسا دولتياري


برگشت به تلکس خبرها