تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: شرايط تأمين استاد در دانشگاه فرهنگيان/ سقف واحدهاي درسي دوره‌هاي كارشناسي پيوسته 150 واحد است
چهارشنبه، 31 خرداد 1396 - 14:24     کد خبر: 33966

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


خبرگزاري فارس: شرايط تأمين استاد در دانشگاه فرهنگيان/ سقف واحدهاي درسي دوره‌هاي كارشناسي پيوسته 150 واحد است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، در پي انتشار خبر «دانشگاه فرهنگيان از نبود توجه رنج مي‌برد/ هراس دانشجومعلمان از ورود به مسائل سياسي/ ممنوع‌الورود بودن برخي چهره‌هاي فرهنگي معروف به دانشگاه فرهنگيان» در اين خبرگزاري، دانشگاه فرهنگيان توضيحاتي را ارائه كرده است:

نظر به اينكه دانشجومعلمان پذيرفته شده در دوره كارشناسي پيوسته اين دانشگاه متعهد به خدمت آموزش و پرورش هستند، به لحاظ ادامه تحصيل تابع مقررات مربوط به مستخدمين دولت و قانون متعهدين خدمت سال 69 هستند.

بر اساس قوانين مذكور و به استناد قسمت الف بند 7 بخش چهارم مقررات مربوط به استخدام رسمي ـ قطعي دستورالعمل مربوط به متعهدين خدمت در آموزش و پرورش ابلاغي به شماره 47374 مورخ 1395.3.29 وزير آموزش و پرورش و به استناد نامه 180/25718/22 مورخ 1396.2.23 رئيس مركز برنامه‌ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت، دانشجو معلمان براي ادامه تحصيل بايد بعد از فراغت از تحصيل و صدور حكم رسمي ـ قطعي توسط ادارات آموزش و پرورش محل خدمت، در چارچوب ادامه تحصيل فرهنگيان (رسمي و پيماني) در صورت نياز و اخذ فرم موافقت با ادامه تحصيل فرهنگيان از ادارات كل سهميه محل خدمتي، جهت ادامه تحصيل اقدام نمايند.

با توجه به توضيحات فوق دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاهي مأموريت‌گرا فقط مجري آموزش دانشجومعلمان در طول تحصيل است و مسائلي مانند نحوه ادامه تحصيل، اشتغال و غيره در حيطه اختيارات وزارت آموزش و پرورش است.

دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاهي مأموريت‌گرا از سال 1391 تا كنون اقدام به پذيرش دانشجو در 16 رشته تحصيلي دوره كارشناسي پيوسته نموده است كه دانشجومعلمان هر يك از اين رشته‌ ها بر اساس برنامه درسي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ملزم به گذراندن، تعداد واحدهاي درسي مشخص بوده‌اند.

همچنين به استناد تبصره‌هاي 2 و 3 ماده 23 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان، دانشجومعلمان ملزم به گذراندن 35 واحد دروس «معارف ديني و تعليم و تربيت اسلامي» و حداقل 8 واحد «كارآموزي» در برنامه‌هاي درسي مصوب هستند. دانشگاه طي سه سال گذشته به بازنگري برنامه‌هاي درسي براي عمل به اين ماده اساسنامه اقدام كرده و برنامه‌ها را به تصويب شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي رسانده است.

دانشجومعلمان مي‌توانند با مراجعه به سايت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قسمت دفتر گسترش آموزش عالي، بخش «برنامه‌هاي درسي مصوب» و يا با مراجعه به سايت دانشگاه فرهنگيان، معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي قسمت «رشته‌هاي تحصيلي و برنامه‌هاي درسي دوره كارشناسي پيوسته» از جزئيات تعداد واحدها و سرفصل‌هاي مصوب تمامي رشته‌هاي جديد (بازنگري شده)‌ و مصوب قديم اطلاع يابند.

تأمين استاد در اين دانشگاه به سه طريق صورت مي‌گيرد:

الف ـ بر اساس دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه استخدامي اعضاي هيأت علمي و از طريق فراخوان جذب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، كه متقاضيان پس از قبولي در مراحل مختلف مصاحبه علمي و عمومي و تأييد هيأت مركزي جذب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان عضو هيأت علمي در اين دانشگاه مشغول به تدريس مي‌شوند.

ب ـ از بين دبيران داراي تحصيلات دكتري تخصصي رسمي شاغل در آموزش و پرورش پس از بررسي صلاحيت علمي و عمومي توسط كميته بررسي تعيين صلاحيت، در صورت كسب صلاحيت تدريس در دانشگاه به صورت مأمور آموزشي تمام وقت، به كارگيري مي‌شوند. اين مدرسان علاوه بر توانايي‌هاي علمي، از تجربه بسيار خوب معلمي نيز برخوردار هستند.

ج ـ‌ در صورتي‌كه دانشگاه نتواند در برخي رشته‌هاي خاص كادر آموزشي خود را از دو طريق مذكور تأمين نمايد از بين متقاضيان حق‌التدريس كه عضو هيأت علمي يا بازنشسته هيأت علمي دانشگاه‌هاي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي‌باشند، به صورت پاره‌وقت (حق‌التدريس) دعوت به همكاري مي‌نمايد.

از سال 1392 تا كنون دانشگاه كوشيده است براي به روز رساني برنامه‌هاي درسي به استناد هدف عملياتي 11 «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 1390:38 كه «بازمهندسي سياست‌ها و باز تنظيم اصول حاكم بر برنامه درسي تربيت معلم» با تأكيد بر كارورزي و انطباق سطح شايستگي‌هاي حرفه‌اي معلمان در سطح ملي و جهاني با مقتضيات الگوي برنامه درسي در نظام تعليم و تربيت و طراحي سياست‌هاي مناسب براي ارتقاي شيوه‌هاي جذب، تربيت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش، اقدام كند. بنابر اين طي سه سال گذشته دانشگاه با همكاري گسترده اعضاي هيأت علمي و مدرسان خود و ساير دانشگاه‌هاي كشور موفق شده است تمامي برنامه‌هاي درسي 16 رشته دوره كارشناسي پيوسته را بازنگري كرده و به تصويب شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي رساند.

بر اين اساس، سقف واحدهاي درسي دوره‌هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه بر اساس «معماري كلان برنامه درسي تربيت معلم جمهوري اسلامي ايران»‌ (مصوب جلسه 896 مورخ 1394.9.28 شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ابلاغي طي نامه شماره 2/21/268573 مورخ 1394.12.15 دفتر برنامه‌ريزي آموزش الي وزارت علوم، تحقيقات فناوري) 150 واحد درسي تعيين شده است، كه دانشجومعلمان مي‌توانند با مراجعه به سايت دانشگاه فرهنگيان قسمت معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي بخش «رشته‌هاي تحصيلي و برنامه‌هاي درسي دوره كارشناسي پيوسته» از جزئيات تعداد واحدها و دروس قابل ارائه در طي 8 نيمسال را مشاهده كنند. بنابر اين شايسته است دانشجومعلمان، به عنوان جويندگان علم و دانش و در عصر فناوري اطلاعات پيش از حضور در نشست خبري از طريق مراجعه به سايت‌هاي معتبر وزارت علوم،‌تحقيقات و فناوري يا دانشگاه فرهنگيان، اطلاعات لازم را كسب نمايند.


برگشت به تلکس خبرها