تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: معلمان جديد نبايد مشكل قد، وزن، بينايي، شنوايي و ۱۹ نوع بيماري داشته باشند
چهارشنبه، 31 خرداد 1396 - 12:25     کد خبر: 33967

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


خبرگزاري فارس: معلمان جديد نبايد مشكل قد، وزن، بينايي، شنوايي و ۱۹ نوع بيماري داشته باشند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، معلمي يكي از شغل‌هاي بسيار سخت اما باارزش در جامعه محسوب مي‌شود و به همين دليل بسياري از جوانان علاقه‌مند ورود به اين كسوت ارزشمند هستند.

در سال‌هاي اخير سوال بسياري از جوانان و خانواده‌ها از معلمان اين است كه فرزندشان چطور مي‌تواند وارد شغل معلمي شود.

پس از تصويب و اجرايي شدن سند تحول نظام آموزشي كشور، شرايط، پذيرش و استخدام معلمان در آموزش و پرورش فقط از دو طريق امكان پذير شده است كه نخست از طريق كنكور سراسري و دانشگاه فرهنگيان است و ديگري از طريق آزمون‌هاي استخدامي است كه در كشور برگزار مي‌شود.

در حال حاضر ثبت نام در چهارمين آزمون استخدامي متمركز دستگا‌ه‌هاي اجرايي كشور آغاز شده است و يك قسمت پذيرش اين نيروها مربوط به آموزش و پرورش است؛ اما نكته جالب توجه اينكه براي نخستين بار شرايط و ضوابط احراز شغل معلمي براي داوطلبان به صورت كامل و جامع مطرح شده است.

به زبان ساده‌تر، هر فردي كه علاقه‌مند به شغل معلمي باشد و از طريق آزمون استخدامي بخواهد جذب آموزش و پرورش شود، بايد يك سري شرايط و ضوابطي همچون قد و وزن مناسب، نداشتن مشكلات در بينايي و شنوايي و بسياري بيماري‌ها نداشته باشد.

به نظر مي‌رسد كه اين رويه براي پذيرش معلم در آموزش و پرورش در تمامي آزمون‌هاي بعدي و مجاري ورود به دستگاه تعليم و تربيت كشور اجرايي خواهد شد تا بتوانند پس از يك پالايش بسيار سخت و دشوار، افرادي را وارد آموزش و پرورش كنند كه به صورت يك دست و داراي سلامت جسم و روان باشند.

**نويد ادهم: معلمان بايد استانداردهايي را بر مبناي  تأييد پزشك معتمد آموزش و پرورش داشته باشند

مهدي نويد ادهم دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در 21 دي ماه 1394 در خصوص طرح نظام سنجش سلامت حرفه‌اي معلمان، به فارس گفت: اكنون اين طرح شامل تمامي افرادي مي‌شود كه از طريق دانشگاه فرهنگيان وارد آموزش و پرورش مي‌شوند و شامل معلمان قديمي نمي‌شود اما براي معلمان قديمي هم يك طرح كلي را طراحي مي‌كنيم.

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش به شاخص‌ها و استانداردهاي معلمي اشاره و گفت: طرحي در گذشته به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است كه معلمان بايد استانداردهايي را بر مبناي تأييد پزشك معتمد آموزش و پرورش داشته باشند.

وي افزود: در اين طرح معلمان نبايد نقص عضو داشته باشند، قد آنها از يك حدي كمتر نباشد، معلم عادي نبايد نقص عضو داشته باشد، معلم عادي نبايد 6 انگشتي باشد، لكنت زبان نداشته باشد، عيب و نقصي در چهره نداشته باشد، اعتياد نداشته باشد و داراي چهره خوب و توانايي تكلم باشد.

نويد ادهم ادامه داد: البته جانبازان و معلولان در اين خصوص مستثني هستند و موضوع تدريس آنها در مدارس استثنايي با اين موضوع متفاوت است اما معلمان عادي نبايد مشكلات مطرح شده را داشته باشند.

به گزارش فارس، تمامي داوطلباني كه از طريق آزمون‌هاي استخدامي وارد آموزش و پرورش مي‌شوند، بايد يكسال دوره‌هاي آموزشي معلمي را در دانشگاه فرهنگيان سپري كنند.

**افرادي كه مي‌خواهند معلم شوند، نبايد مشكلات زير را داشته باشند

اكنون، شرايط اختصاصي پذيرش داوطلبان شغل معلمي در چهارمين آزمون استخدامي متمركز دستگا‌ه‌هاي اجرايي كشور كه در شهريورماه سال جاري برگزاري خواهد شد، اعلام شده است.

قد و وزن:

با توجه به مقتضيات هر استان و متناسب با وظايف شغل معلمي به تشخيص اداره كل آموزش و پرورش استان مربوط طبق ضوابط و مقررات كه در مرحله مصاحبه استخدامي وانجام معاينات پزشكي مورد سنجش قرار مي‌گيرد.

بيماري‌هاي چشم:

- نداشتن ديد كمتر از 10/10 در يك چشم، پس از اصلاح با عينك و نداشتن ديد كمتر از 10 + 10/16 در دو چشم، پس از اصلاح با عينك

- هر نوع نقص ميدان بينايي در يك يا هر دو چشم

- دوربيني غير قابل درمان و نيستاگموس شديد هر دو چشم

- ضايعات وسيع، شديد و غير قابل درمان در هر دو قرنيه

- كوررنگي (براي رشته‌هاي آموزش ابتدايي و رشته‌هاي هنر و رشته‌هايي كه شناخت رنگ و طيف نوري در آنها ضروري مي‌باشد، ممنوع است و در بقيه رشته‌ها بلامانع است)

- نابينايي در يك چشم

ساير موارد:

- بيماري هاي پوست و مو

- بيماري هاي سرو صورت (گوش، گلو، بيني، فك و دندانها)

- بيماري‌هاي ريه‌ها و قفسه سينه

- بيماري‌هاي قلب و عروق

- بيماري‌هاي سيستم ادراري، كليه و تناسلي

- بيماري‌هاي مغز و اعصاب

- بيماري‌هاي اعصاب و روان

- بيماري‌هاي اندام، استخوان و مفاصل

- بيماري‌هاي غدد و هورمون‌ها و متابوليك

- بيماري‌هاي خون و غدد لنفاوي و بدخيمي‌هاي آنها

- بيماري‌هاي دستگاه گوارش و جراحي عمومي

- بيماري‌هاي عفوني

- بيماري‌هاي زنان

- كليه ناهنجاري‌هاي ژنتيكي و مادرزادي كه منجر به اختلال عملكرد عادي فرد شود.

قدرت شنوايي:

- كمي شنوايي داوطلب نبايد بيش از 40 دسي‌بل باشد و داوطلب بايد صداي نجوا را از فاصله 6 متري به خوبي بشنود.

به گزارش فارس، وزارت آموزش و پرورش با توجه به مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در استخدام و جذب معلمان با دقت بيشتري سعي دارد تا در چند سال آينده تعداد معلماني كه وارد آموزش و پرورش مي‌شوند، از استانداردهاي شغل معلمي در جسم و روان برخوردار باشند.


برگشت به تلکس خبرها