تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: حزب موئلفه اسلامي براي تربيت كادر مدرسه تاسيس مي كند/ مدارس موتلفه محلي براي تحصيل چهره‎هاي تندرو يا معتدل؟
سه شنبه، 18 مهر 1396 - 12:15     کد خبر: 34301

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

«حزب موتلفه اسلامي، مدارسي را در راستاي كادر سازي و تربيت نيرو در سطوح متوسطه و دبيرستان داير كرده و اميدوار است با تامين منابع مالي به سطوح بالاتر هم ارتقا يابد».مدارسي كه زيرنظر آموزش و پرورشند و مي‎خواهند در آينده وارد فاز كادرسازي سياسي شوند
حزب موئلفه اسلامي براي تربيت كادر مدرسه تاسيس مي كند/ مدارس موتلفه محلي براي تحصيل چهره‎هاي تندرو يا معتدل؟

ديده بان ايران: اين خبري بود كه به نقل از حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه در فضاي رسانه‎اي پيچيد؛ حال آنكه هنوز شوراي مركزي حزب موتلفه مصوبه‎اي دال بر تاسيس چنين مدارسي براي كادرسازي سياسي و حزبي ندارد.

«علوي»، «نيكان»، «مفيد» از جمله مدارسي هستند كه برنامه تربيتي فرهنگي مجزا و خاص خود را در برنامه آموزشي‌شان دارند و به نظر مي‎رسد كه حزب موتلفه نيز به عنوان يك تشكل سياسي قصد دارد در آينده‎ از همين منظر به دنبال كادر سازي سياسي برود.

البته مدارسي با عنوان "شهداي موتلفه" همزمان با شكل گيري مدرسه "رفاه" از سال 57 در ايران تشكيل شدند و تا به امروز با حمايت‌هاي مالي و معنوي حزب در حال فعاليت هستند. مدارسي در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان كه زير نظر سازمان آموزش‌وپرورش فعاليت مي‌كنند و تنها تفاوتشان در دروس ديني، مذهبي و اخلاقي است. هدف اين مدارس به گفته اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي تربيت نيرو و كادرسازي سياسي نيست بلكه هدف تربيت فرهنگي متفاوت با ديگر مدارس است؛ البته بعد از دوره‌اي كه فرد دبيرستان را تمام ‌كرد اگر مستعد شناخته شود و به امور سياسي، اجتماعي و فرهنگي علاقه‌مند باشد، مي‎تواند عضو حزب ‌شود.

مدارس شهداي موتلفه در تهران چندين شعبه دارد كه اكثرا در محدوده 17 شهريور، دروازه شميران و منطقه 12 تهران قرار دارند. اين مدارس در ديگر شهرها از جمله مشهد نيز شعباتي دارد كه توسط عده‌اي از «متدينين»، تحت عنوان‌هايي چون حسنيه، سجاديه، نقويه، عسگريه و ... از قبل از انقلاب فعاليت دارند. مدارسي كه مي‎كوشند «معتدل» باشند و از دل آنها حقاني‎ها يا پايداري‌ها بيرون نيامده و به سمت افراط‌وتفريط نروند؛ هرچند كه هنوز وارد فاز كادرسازي نشده‎اند.

مدرسه يا موسسه فرهنگي؟

حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي درباره سابقه مدارس شهداي موتلفه به «خبر آنلاين» مي‌گويد: «قبل از انقلاب بعضي از اعضاي شوراي مركزي حزب با تشكيل يك موسسه فرهنگي اقدام به ايجاد اين مدارس در تهران كردند. برنامه آن‌ها عمدتاً حول محور تقويت مباحث ديني و اخلاقي در كنار آموزش مسائل عمومي ديگر مدارس كشور بود كه اين روند در طي سال‌ها استمرار پيدا كرد و اين مدارس به‌عنوان يك موسسه فرهنگي وابسته به حزب موتلفه اسلامي تلقي شدند، علي رغم اينكه اين مدارس كاملاً مستقل از حزب فعاليت خودشان را انجام مي‌داده و مي‌دهند.» به گفته او اين مدارس زير نظر اعضاي شوراي مركزي هستند و از آن‌ها حمايت مالي مي‌شود.

مدارسي براي تربيت نيروهاي انقلابي

هدف افرادي كه اين مدارس را پايه‌گذاري كرده و از آن‌ها حمايت مالي و معنوي مي‎كردند، تربيت نيروهاي انقلابي بود. نيروهايي كه بعدها بتوانند سكان اداره كشور را در دست بگيرند. ترقي اين موضوع را تأييد مي‌كند و به خبرآنلاين مي‌گويد: «خيلي از نيروهاي انقلاب سال 57 ما در همان مدارس تربيت شدند. آن‌ها در آن مدارس هم آموزش علوم روز را فرا گرفتند و هم آموزش امور ديني و مذهبي را.» بعد از انقلاب در مشهد و ديگر نقاط تهران خانواده‌هايي بودند كه همچنان به سيستم آموزش‌ و پرورش اعتماد نداشتند و معتقد بودند كه نظام فكري و ديني در سيستم جديد همچنان مانند گذشته است، پس بازهم جاي كار براي مدارسي كه تحت حمايت مالي و معنوي موتلفه بودند، وجود داشت. پايه‌گذاران اين مدارس وقتي ديدند گرايش به اين مدارس كه غيردولتي خوانده مي‌شدند همچنان وجود دارد آن‌ها را حفظ كردند و از حضور بچه‌هاي خانواده‌هاي متدين در اين مدارس استقبال كردند. ترقي در اين‌باره مي‌گويد: «خانواده‌ها خاطرشان جمع بود كه بچه‌هايشان در يك محيط ديني تحصيل مي‌كنند و از نظر تربيت اخلاقي و مذهبي در درجه عالي قرار دارند.»

به گفته وي، هدف اصلي از ايجاد اين مدارس تربيت نيرو براي انقلاب، جذب عناصر مؤمن، صادق و نخبه براي حزب بوده است، نه كادرسازي. او در واكنش به ادعاهايي نظير تربيت دانش‎آموزان در قالب فكري بسته‎اي در اين مدارس، تاكيد كرد كه محيط اين مدارس كاملاً آزاد است و هيچ غالب بندي براي مسائل فكري و اعتقادي وجود ندارد. تنها كار مدارس شهداي موتلفه اين است كه دانش‌آموزانش را از آسيب‌پذيري آنچه كه او فرهنگ غربي خواند، مصون نگه دارد. او حزب موتلفه اسلامي را حزبي معتدل در كشور خواند كه تندرو نيست و نبايد اينطور فكر شود كه از دل اين مدارس يا كادرسازي ها ممكن است حقاني‎ها يا پايداري‌ها پيدا شوند و به‌هيچ‌وجه در اين مراكز به سمت افراط‌وتفريط نمي‌رويم.

علي‎رغم اين سخنان ترقي، حسين انواري ديگر عضو حزب موتلفه اسلامي درباره اينكه مدارس شهداي موتلفه را وابسته به حزب موتلفه اسلامي مي‌دانند، به خبرآنلاين گفت: درگذشته چنين شبهه اي ايجادشده بود كه اين مدارس حزبي هستند، درصورتي‌كه چنين چيزي نيست و تنها اسم آن‌ها شهداي موتلفه است و هيچ ارتباطي با حزب ندارند. او اين مدارس را مدارسي مي‌داند كه غيردولتي هستند و طبق قوانين جاري كشور فعاليت مي‌كنند. انواري البته بيان كرد كه حزب موتلفه مركز آموزشي براي اعضا و كادر سازي دارد. او از واحدي اسم برد به نام معاونت آموزش و سازمان‌دهي اعضا كه وظيفه آن آموزش اعضاي داخل حزب و افرادي است كه مي‌خواهند به عضويت حزب درآيند، اما تأكيد كرد كه اين موضوع اصلاً شبيه به مدرسه نيست بلكه كار درون‌حزبي است.

الگو برداري از چين

ارتباط حزب موتلفه اسلامي با حزب كمونيست چين، موضوع پنهاني نيست؛ سال‎هاست كه اعضاي اين دو حزب با سفر به پكن و تهران با يكديگر مراوده داشته و زمينه‌هاي تقويت روابط دوستانه و مناسبات ميان دو حزب را بررسي مي‎كنند. كما اينكه هياتي از موتلفه اسفندماه گذشته به دعوت اين حزب، به چين رفت. سفري كه ايده تشكيل مدارس كادرساز موتلفه را در ذهن ترقي شكوفا كرد. به گفته او در اين كشور حتي دانشگاه حزب هم وجود دارد، چرا كه در چين هيچ مديري بدون طي آموزش‌هاي ايدئولوژيك و حزبي امكان ندارد كه در جايگاه مديريت قرار بگيرد. او كه كادرسازي حزب حاكم چين را ايده‌ال مي‏‎خواند، گفت: اين نوع كادرسازي براي دولت و كشور ما كه مي‌خواهد در نظام حزبي پيشرفت كند، مفيد است.

ترقي البته يكي ديگر از دلايل اينكه چنين ايده‌اي را مطرح كرده، تأكيدات مقام معظم رهبري دانست كه توقعشان از حزب جمهوري اسلامي كادر سازي بوده و حالا حزب موتلفه هم مي‌خواهد كادرسازي كند. چرا كه حزبي مي‌تواند مدعي اداره كشور باشد كه از كادر و نيروي مناسب و هم‌تراز انقلاب اسلامي براي رده‌هاي مديريتي خود برخوردار باشد. مضاف بر اينكه احزاب بايد نيروهاي اعتقادي، ديني، مذهبي و سياسي تربيت كنند تا با حضور در مصادر مختلف مسئوليتشان را به نحو احسنت انجام دهند.

از حياط مدرسه تا ميز شوراي مركزي

عضوگيري در حزب موتلفه طرق مختلفي دارد. يا افراد دانشگاه رفته براي همسو شدن با مباني فكري، اعتقادي و سياسي خود با حزب، آموزش مي‎بينند يا اينكه به گفته ترقي، پس از تقويت مباني فكري‎شان در دبيرستان‎هاي شهداي موتلفه در صورت تمايل به جلسات حزب دعوت مي‌شوند. كما اينكه بسياري از جوانان حزب موتلفه اسلامي كه امروزه مسئوليت‌هاي اجرايي را در اين حزب عهده‌دار هستند از همان بچه‌هاي دبيرستان شهداي موتلفه هستند كه جذب حزب شده‌اند. آنها عمدتاً از اعضاي خانواده‌هاي عضو حزب موتلفه اسلامي هستند.

مدارس موتلفه كاركرد كادرسازي مي‎يابند؟

آنچنانكه گفته شد، مدارس شهداي موتلفه صرفا جنبه تربيت فرهنگي و ارزشي دارند و هنوز كاركرد كادرسازي منطبق با آنچه كه ترقي انتظارش را دارد و در چين ديده است، نيافته‎اند. به گفته ترقي ايده كادرسازي و ايجاد مدارس مختص به اين كار چندين بار در شوراي مركزي حزب مطرح‌شده و مورد تأكيد ديگر اعضاي شوراي مركزي هم بوده اما هنوز اجرايي نشده است. اما با توجه به اينكه در مرامنامه حزب، هدف اصلي مؤتلفه، "ساختن جامعه‌اي اسلامي از اعضاء‌ و طرفداران در درون تشكل است كه نمونه باشد" عنوان شده؛ ناگزير به اين سو خواهند رفت. البته او بعيد مي‌داند كه بتوانند چنين ايده اي را به اين زودي‌ها و قبل از انتخابات 1400 عملياتي كنند چراكه اين موضوع نياز به بودجه دارد و تا به امروز اين بودجه تأمين نشده است.

اگرچه ترقي تاكيد دارد كه ايده تشكيل مدارس كادرساز از سوي موتلفه مورد تاييد ديگر هم حزبي‎هايش نيز هست، اما دو تن از اعضاي شوراي مركزي اين حزب، چندان در جريان اين ماجرا نيستند. كما اينكه لاله افتخاري عضو شوراي مركزي اين حزب از چند و چون اين ماجرا بي‌خبر است و به «خبرآنلاين» مي‎گويد: «صحبت آقاي ترقي كه در رسانه‌ها درباره ايجاد مدارس موتلفه مطرح شد از مصوبه‌هاي حزب نيست و شايد حزب در آينده در پي تربيت نيروي سياسي باشد اما فعلاً دستور كار مشخصي براي آن تعريف نشده است.» حسين انواري ديگر حزب موتلفه اسلامي هم تاييد كرد كه اين حزب مصوبه‌اي براي ايجاد مدارس جديد و كادر سازي سياسي در قالب آنها نداشته‌ است.

منبع: خبرآنلاين


برگشت به تلکس خبرها