تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ⚖️فرد بازداشتي چه حقوقي دارد؟ نكاتي به قلم بهمن كشاورز حقوقدان
سه شنبه، 19 دی 1396 - 22:57     کد خبر: 34487

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

⚖️فرد بازداشتي چه حقوقي دارد؟ نكاتي به قلم بهمن كشاورز حقوقدان 
بهمن كشاورز از حقوقدان هاي برجسته در ايران در يادداشتي براي روزنامه شرق درباره حقوق افراد بازداشت شده نوشته است.

از متن:

🔺ضابطان دادگستري حق ندارند از متهم تأمين بگيرند.

🔺متهم بايد بلافاصله و به‌طور كتبي از موضوع اتهام و ادله آن مطلع شود و ضابطان بايد فوري موضوع را براي اتخاذ تصميم قانوني به اطلاع دادستان برسانند و درهرحال نمي‌توانند متهم را بيش از ۲۴ ساعت تحت نظر قرار دهند.

🔺اگر فردي خارج از وقت اداري تحت‌نظر قرار گيرد، حداكثر ظرف يك ساعت بايد مراتب به دادستان يا قاضي كشيك اعلام شود و اين مقامات بايد بلافاصله اقدام لازمِ قانوني را به‌عمل آورند.

🔺متهمي كه تحت‌نظر قرار مي‌گيرد مي‌تواند تقاضاي حضور وكيل كند.

🔺حداكثر ظرف يك ساعت پس از تحت‌نظر قرارگرفتن متهم بايد مشخصات سجلي، شغل، نشاني و علت تحت‌نظر قرارگرفتن او به دادستان محل اعلام شود.

🔺شخص بازداشت‌شده يا تحت‌نظر مي‌تواند به‌وسيله تلفن يا هر وسيله ممكن، افراد خانواده يا آشنايان خود را از تحت‌نظربودن آگاه كند.

🔺شخص تحت‌نظر يا يكي از بستگان نزديك او مي‌تواند درخواست كند كه بلافاصله اين فرد به وسيله يكي از پزشكان تعيين‌شده به وسيله دادستان سرتاپا معاينه شود و گواهي پزشك در پرونده ثبت و ضبط گردد. اين تدبير براي رفع شبهه وقوع شكنجه بسيار مفيد است.

🔺به‌محض اينكه متهمي بازداشت مي‌شود و تحت‌نظر قرار مي‌گيرد، ضابطان دادگستري مكلف‌اند حقوق مندرج در اين قانون را- كه پيش از اين تعدادي از آنها را برشمرديم- به صورت مكتوب به متهم تفهيم كنند و در اختيار او قرار دهند و رسيد دريافت و ضميمه پرونده كنند.


برگشت به تلکس خبرها