تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: آيا تغيير عنوان دستگاه آموزش و پرورش تعليم وتربيت را از بن بست نجات ميدهد ؟
یکشنبه، 24 دی 1396 - 09:11     کد خبر: 34495

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

آيا تغيير عنوان دستگاه آموزش و پرورش تعليم وتربيت را از بن بست نجات ميدهد ؟
گويا پس از پنجاه و چهارسالي كه اينجانب با تلاش مستمر از مقطع ابتدايي تا فعاليت در حوزه ستادي دغدغه آموزش و پرورش را داشتم ودرهردوره چهار يا حداكثر هشت ساله بنا بر سليقه اي آموزش وپرورش را بجاي اينكه موجد تغيير باشد دنباله رو حتي نه تغيير بلكه تغيير مديريت ميديدم چاره اي ديگر انديشيده شده و اين است كه اگر عنوان وزارت آموزش و پرورش را عوض كنيم وبجاي آن وزارت تربيت رسمي و عمومي بگذاريم جاي هيچ دغدغه اي باقي نمي ماند . در دوره اي پيشنهاد شد دومعاونت آموزشي و پرورشي درهم ادغام گردد غوغايي از جانب مخالفان كه دليلي بر مدعاي خود نداشتند برپاشد درحاليكه آموزش و پرورش دوبال پرواز به سوي ارزشها تلقي ميشود . جداگانه نميتوان تصميم گرفت ، معلم را به آموزش صِرف ومحض وبه دور از مباني تربيتي مشغول نمود و وظيفه تربيت را به مربي پرورشي واگذار كرد كه درهفته حتي چند دقيقه فرصتي پيش نمي آيد كه با دانش آموزان روبرو يا هم صحبت شوند ..درحاليكه هرمعلم بايد مربي پرورشي در هر درسي كه تدريس ميكند باشد . حال به نظر شخص حقير كه پنجاه وچهارسال است خاك صحنه آموزش و پرورش را خورده و ودرحسرت آموزش وپرورش معني دار باقي مانده ام عجيب مي آيد كه عنواني پيشنهاد ميشود كه تنها به تربيت تاگيد دارد، آنهم تربيتي بدون آموزش .
درحاليكه با سند تحول آموزش و پرورش اميد ميرفت بجاي تغيير هراز چند مدت در جزئي ار يك يا دو زير سيستم كه كل سيستم آموزش وپرورش را از هدف كلي واصولي به دور ميكرد ، تحولي در راستاي ارزشها صورت بگيرد . متاسفانه تجربه نشان داده است كه در هردوره گويا قرار براين بوده كه مسئولين اين نهاده پيشنهاد يا طرحي براي خود داشته باشند كه كاري كارستان جلوه دهد . ده ها وده ها بار گفتيم و گفتند كه وزارت آموزش و پرورش در مجموعه دستگاهها وسازمانها به تنهايي متكفل نظام تعليم وتربيت كشور نيست ونبايد چنين داعيه اي داشته باشد . بدون اهتمام ومشاركت دستگاهها وسازمانهاي متعدد و متنوع ارشادي وفرهنگي ارشاد ، رسانه هاي گروهي بويژه صدا وسيما كه دانشگاهي است با مخاطباني درحد كل جمعيت كشور، آموزش وتربيت همگاني براي خانواده ها ، نوجوانان وجوانان صورت نخواهد گرفت . بدون آموزش همگاني وزارت آموزش وپرورش قادر به تربيت وحتي آموزش رسمي قابل ملاحظه نخواهد بود . معلمان با فرزندان طلاق ، فرزندان خانواده هاي معتاد ، فرزندان خانواده هاي به اصطلاح بي درد ، فرزندان خانواده هاي فقير ، فرزندان خانواده هاي مرفه ، فرزندان خانواده هاي مومن و با ايمان ، فرزندان خانواده هاي آسيب پذير آنهم با تفاوتهاي فردي ديگر از نظر هوش واستعداد دريك كلاس چه ميتوانند بكنند ؟ وزارت آموزش وپرورش چه اختيار و قدرتي در جهت جذب نخبگان به حرفه معلمي وتامين معيشتشان را داشته ودارد كه بتواند اندك توقعي از آنان داشته باشد . تعيين خط ومشي كلي نظام آموزشي و تربيتي برعهده وزارت آموزش وپرورش نيست اين دستگاه ، مجري بخشي از نظام آموزش وپرورش دربعد رسمي آن است زمينه هاي لازم براي آموزش رسمي نوجوانان وجوانان را نه تنها تمامي دستگاههاي اجرايي اعم از تامين معيشت ، بهداشت وسلامت ، امنيت شغلي ، آموزش همگاني خانواده ها و .... بلكه هر سه قوه كه در راس آن مجلس قرار دارد بايد فراهم نمايند .. وبه تبع آنها سازمانهاي ذيربط والي ماشاالله تريبونهاي متعدد ومتنوع ارشادي . رسانه ها هستند كه بايد بگونه غير رسمي آموزش وپرورش عمومي را برعهده بگيرند تا ازچنين رهگذري كه متاسفانه بايد گفت ، آرماني به نظر ميرسد وزارت آموزش وپرورش با هر عنواني بتواند ّبه آموزشهاي رسمي آنهم در راستاي آرزشها و آموزشهاي همگاني بپردازد . درفرهنگ عاميانه ما مصطلح است كه قورمه سبزي بايد خاصيت اصلي خود را داشته باشد چه با قاف بنويسيم چه با غين . درحاليكه با پبشنهاد چنين عنواني به نظر ميرسد آموزش وپرورش نه تنها نسبت به آموزش در راستاي ارزشها دور خواهد شدا هداف تربيتي را نيزنخواهد توانست دنبال نمايد .. لازم به نظر ميرسد سند تحول آموزش وپرورش را مبنا قرار دهيم پيگيري در خصوص مهارتهاي غيرحرفه اي كه هدف اخلاق حرفه اي را دنبال مينمايد خواهد توانست وزارت آموزش وپرورش را در صورت مشاركت ومساعدت ساير دستگاهها وسازمانها درجهت آموزش وپرورش رسمي در چهارچوب وظايف مطرح شده كمك كند .كه تنها با تغيير عناوين والقاب ، مرادي حاصل نخواهد شد .
سيد محمود مشايخي بازنشسته حوزه ستادي آموزش وپرورش


برگشت به تلکس خبرها