تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: سخن همكار: كسر بيمه اجباري آتش سوزي ازحقوق معلمان
چهارشنبه، 27 دی 1396 - 11:10     کد خبر: 34508

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


 
كسر اجباري بيمه آتش سوزي از حقوق معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش ؛ چرا ؟
اگر همكاران فرهنگي فيش حقوقي ديماه خويش را ملاحظه نمايند با كسر مبلغ 2.000 تومان در ماه تحت عنوان بيمه آتش سوزي مواجه مي شوند كه قرار است در اقساط 12 ماهه و مجموعا به مبلغ 240.000 ريال از هر همكار كسر گردد و البته مبلغي نيز طبق اظهارات معاونت پشتيباني مورد تعهد وزارت است كه بايد پرداخت گردد .
يقينا سرمايه گذاري در بخش بيمه آن هم در كشور حادثه خيزي مثل ايران هم منطقي و هم الزاميست و معاونت محترم پشتيباني وزارت به صورت كلي اشاراتي به سقف تعهدات داشته اند و البته تلويحا نگراني خويش از نگهداري اموال و دارايي فرهنگيان را نتوانسته كتمان نمايد كه البته قابل تحسين است ؛ اما اي كاش همين نگراني و دغدغه در خصوص اوضاع رفاهي و معيشتي فرهنگيان در صندوق ذخيره فرهنگيان و نيز انتخاب بيمه اي كار آمد و داراي پشتوانه كافي در امور درماني فرهنگيان مورد دقت مسئولان قرار مي گرفت كه عملا و بنابر شواهد و نارضايتي غير قابل كتمان فرهنگيان اين گونه نبوده است ،چرا كه با عنايت به عدم شفاف سازي و نيز سوء استفاده هاي انجام گرفته در صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه كه اعتماد فرهنگيان را به يغما برده است بايد به اين قشر شريف حق داد نگران باشند كه هزينه بيمه آتش سوزي يك ميليون فرهنگي كه با يك حساب سر انگشتي قريب 36 ميليارد تومان عايد ذي نفعان مي نمايد چگونه و به چه شيوه اي مصرف خواهد شد !
در خصوص كسر بيمه مزبور از حقوق تمامي پرسنل آموزش و پرورش سراسر كشور، آن هم بدون اطلاع و تمايل فرهنگيان مورد اعتراض مي باشد ،چرا كه احساس مي شود فرهنگيان اين روزها، كلا ديده نمي شوند نمونه نديده شدن معلمان در تصميم گيري هاي كلان كه اتفاقا از شاهكارها و اقدامات محير العقولي است كه توسط معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت در حال انجام است .مي توان به انتخاب بيمه بسيار ناكارآمد و كمتر از مس آتيه سازان تحت عنوان بيمه طلايي با افزايش هزينه پرداختي توسط همكاران به صورت سرسام آور بدون افزايش سقف تعهدات قابل قبول و نيز ابلاغ كسر مبلغ 5/0 پنج درصد از حقوق فرهنگيان تحت عنوان سهم الشركه صندوق ذخيره فرهنگياني كه ديگر مورد اعتماد هيچ معلمي نيست ،با ذكر اين قيد كه در صورت پذيرش اين سهم همكار مشمول دريافت مشاركت دولت مي گردد و...
به هرحال ،تداوم چنين اقداماتي بدون تمايل و رضايت همكاران به نوعي رواج بي قانوني در آموزش و پرورش تلقي مي گردد كه شايسته است تدبيري براي آن انديشيده شود .
صرف نظر از ايرادات ذكر شده در بيمه اجباري آتش سوزي توسط وزارت كه احتمالا با هدف نجات يكي از بيمه هاي درجه چندمي از ورشكستگي است بايد پاسخ سئوالات زير نيز روشن و شفاف داده شود .
1- اولا بيمه گزار مشخص نشده است ،طرف قرارداد كدام بيمه است؟
ثانيا بيمه يك توافق دوطرفه است كه بايد با حضور طرفين مورد مذاكره و سپس توافق قرار گيرد نه به طور كلي و يك جانبه . در اين شيوه يك جانبه به سبب كلي توافق به صورتي كلي، احتمال فرار از دين توسط بيمه گر وجود دارد چرا كه قاعدتا بيمه‏ گردر جداولي مبلغ بيمه، نرخ حق‏ بيمه و حق‏ بيمه مربوط به هر يك از اموال ،منقول و غير منقول،با ذكر جزئيات و ارزش تقريبي كالاهاي مورد بيمه و...را درج مى‏ كنند و بر همان اساس سقف تعهدات مورد توافق طرفين قرار مي گيرد كه اين شيوه نامه فاقد شرايط فوق است
2- تكليف معلمان فاقد مسكن كه مستاجر مي باشند ،چيست و در صورت بروز آتش سوزي آيا هزينه به صاحب ملك پرداخت مي گردد ،يا تدابيري براي استفاده همكار فرهنگي كه حق بيمه پرداخت مي كند و مستاجر است، انديشيده شده است؟
3- در برخي خانواده ها ،بعضا پدر،مادر و فرزند فرهنگي هستند و در زير يك سقف زندگي مي كنندكه از همگي آنان هزينه بيمه آتش سوزي كسر مي گردد ؛ در صورت وقوع حادثه ، تكليف چنين افرادي چيست ؟
آيا سه نوع غرامت مي توانند اخذ كنند؟
- اگر همكاري تمايلي به بيمه نداشته باشد يا شخصا مبادرت به بيمه نمودن محل سكونت خود نموده باشد ،تكليفش چيست ؟
موارد فوق و دهها مورد ديگر از جمله ايرادات وارده بر تصميم گيري هاي خلق الساعه در آموزش و پرورش است كه از منظر همكاران بدون پاسخ مانده است .
انتظار مي رود در صورت ضروري دانستن تسري موضوعي به كل جامعه فرهنگي ،لااقل در قالب يك فرا خوان يا نظر سنجي عمومي موضوع در معرض ديد و قضاوت قرار گيرد ؛ آنگاه تصميم گيري شود،نه اين كه قيم مآبانه اقدام و بعدا مجبور به پاسخگويي در مقابل افكار عمومي و رسانه ها شوند
امير اسماعيلي - فعال فرهنگي ورسانه اي .


برگشت به تلکس خبرها