تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ادامه رويكرد ستيزه جويانه ترامپ؛ آمريكا با جي ۷ هم همراه نشد
یکشنبه، 20 خرداد 1397 - 07:19     کد خبر: 34856

ترامپ حاضر به امضاي بيانيه نهايي گره هفت نشد
فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

ادامه رويكرد ستيزه جويانه ترامپ؛ آمريكا با جي ۷ هم همراه نشد
ترامپ حاضر به امضاي بيانيه نهايي گره هفت نشد

همانطور كه انتظار مي رفت در پايان نشست هفت كشور صنعتي و ثروتمند جهان در كانادا زخم ها دوباره سرباز زد و اختلافات آمريكا با متحدانش بيش از پيش بالاگرفت. دونالد ترامپ كه اين نشست را زودتر از ديگر شركت كنندگان ترك كرده بود در هواپيما، هنگام عزيمت به سنگاپور با انتشار توئيتي تاكيد كرد كه كشورش با مواضع گروه هفت همراه نيست و بيانيه پاياني اين نشست را امضاء نمي كند.

بدين ترتيب سرنوشت بيانيه پاياني «جي ۷» هم به توافقنامه آب و هوايي پاريس، توافق هسته اي با ايران و قرارداد تجارت آزاد گره خورد تا جدايي طلبي و شاخ و شانه كشي رئيس جمهوري آمريكا براي دوستان سابق كاخ سفيد وارد مرحله تازه اي شود.

اين كنش و رفتار «غير متمدنانه» ترامپ كه به دور از عرف دنياي سياست و ديپلماسي ارزيابي مي شود حالا ديگر كمتر با پذيرش مصلحت آميز و مسامحه گرانه متحدان همراه است. رئيس جمهوري آمريكا البته تنها طرف اين تعامل چند گانه است كه هيچ تغييري در رويكرد خود ايجاد نكرده است. او از نخستين روزهاي «كاخ سفيد نشيني» نشان داد با پيمان هاي چند جانبه مشكل دارد و «سياست حمايت گرانه» از اقتصاد كشورش براي او از هر تعهد و پيوندي مهمتر است.

دونالد ترامپ پس از بدست گرفتن قدرت اجرايي در كشور داراي قوي ترين اقتصاد جهان تنها به يك فرصت چند روزه نياز داشت تا از همكاري با يازده كشور ديگر در حوزه اقيانوس آرام خارج شود و با اين تهديد كه قرارداد نفتا را مورد بازنگري قرار مي دهد مشاركت تجاري و سرمايه گذاري در سراسر آتلانتيك را با چالش مواجه كند.

او در پاريس برغم اصرار و تاكيد همه كشورهاي جهان، با تاكيد بر اينكه توافقنامه آب و هوايي «قلابي» است از آن خارج شد و اعلام كرد موافقت با اين پيمان يعني چشم پوشي از سه تريليون دلار توليد ناخالص ملي در آمريكا و از دست رفتن بيش از شش و نيم ميليون شغل در كشورش.

در باره توافق هسته اي با ايران نيز كه ديگر همه چيز كاملا روشن شده است. رئيس جمهوري آمريكا تنها كم مانده است كه به زبان اقرار كند به اين دليل از برجام خارج شده كه اوباما آنرا امضاء كرده بود. او بدون دادن توضيحات منطقي و ارائه مستندات لازم مي گويد اين توافقنامه كه كل جامعه بين الملل آنرا بهترين راه براي مهار برنامه هسته اي نظامي در ايران مي دانند «بدترين توافق» است و من حاضرم اگر ايران بخواهد براي توافقي جديد (كه بعيد است به استحكام توافق موجود باشد) با ايران وارد مذاكره شوم.

    ترامپ پيش از ترك اجلاس گروه ۷: تجارت با آمريكا عادلانه‌تر شود

گروه هفت با بيانيه اي شش امضايي

اما در كانادا همه چيز با سخنان نماينده كشور ميزبان آغاز شد. جو آرام و نوستاژيك شروع مذاكرات كه با «فوتوكال» غيرسينمايي، فشردن دست ها و ملاقات هاي گرم دوجانبه همراه بود در انتها جاي خود را به تهديد و شاخ و شانه كشي داد. جاستين ترودو كه چند ساعت پيشتر با نشان دادن عكس هتل پدربزرگ ترامپ در كانادا حس نوستالژيك وي را برانگيخته بود در پايان با سخناني انتقام جويانه طوفان را جانشين آرامش در اين نشست كرد.

نخست وزير كانادا در پايان نشست گروه هفت تاكيد كرد از ابتداي ماه ژوئيه واردات محصولات آمريكايي در كشورش مشمول تعرفه هاي جديد خواهند شد. آقاي ترودو نگاه يكجانبه به درون و انگشت گذاشتن بر سياست حمايت گرانه داخلي بدون توجه به منافع ديگر طرف را غير قابل قبول خواند و تصريح كرد رواج اين نوع سياست كه افزايش تعرفه ها بر واردات فولاد و آلومينيوم تنها يكي از نتايج آن است نوعي اهانت به ديگر كشورها قلمداد مي شود. نخست وزير كانادا همچنين اين برداشت را كه فعاليت اقتصادي كانادا تهديد براي امنيت ملي آمريكا محسوب مي شود، «اهانت آميز» توصيف كرد.

ترامپ كه براي شركت در نشست با رهبر كره شمالي عازم سنگاپور بود با مطلع شدن از اين سخنان در هواپيما دست به توييت شد و تهديد كرد كه آمريكا از بيانيه مشترك نشست خارج مي شود. رئيس جمهوري آمريكا اظهارات نخست وزير كانادا را «غير صادقانه» و «توهين آميز» خواند و تاكيد كرد واردات محصولات آمريكايي به اين كشور كه وي آنرا «قلكي چاق» ناميده، همراه با تعرفه هاي بسيار كلان صورت مي گيرد. آقاي ترامپ با اين استدلال سخنان نخست وزيركانادا را غير واقعي دانست و براي توصيف وي از صفاتي مانند «غير صادق» و «ضعيف» استفاده كرد.

 

    ترامپ خواستار پيوستن دوباره روسيه به گروه ۷ شد

پايان ملاحظه كاري و افتادن پرده‌ها

رئيس جمهوري آمريكا علاوه بر واكنش تهاجمي به اظهارات نخست وزير كانادا پا را از اين هم فراتر گذاشت و براي اروپا و به خصوص آلمان، رقيب نه چندان خوش روي خود در قاره سبز نيز خط و نشان كشيد. به گفته دونالد ترامپ، كاخ سفيد به زودي طرح افزايش تعرفه واردات خودرو از اروپا را مورد بررسي قرار خواهد داد. اين درحاليست كه آنگلا مركل، صدراعظم آلمان پيشتر از توافق جمعي سران هفت كشور حاضر در مذاكرات خبر داده و از پيشرفت گفتگوها ابراز رضايت كرده بود.

با آنچه در كانادا روي داد مي توان ديگر به جرات پيش بيني كرد كه آتش جنگ تجاري ميان آمريكا و متحدانش روز به روز در حال شعله ور‌تر شدن است. حالا ديگر «پرده ها» افتاده و براي طرف هاي معامله با كاخ سفيد ملاحظه طرف آمريكايي و دلجويي كردن مثل گذشته جايگاه ندارد. نشانه بارز آن بيانيه دفتر نخست وزيري كانادا است كه پس از توييت هاي تهديد آميز و انتقادي رئيس جمهوري آمريكا منتشر شده است. در اين بيانيه تاكيد شده كه نخست وزير مطالبي فراتر از آنچه در ملاقات هاي خصوصي و در جمع هاي عمومي گفته بود مطرح نكرده و شركت كنندگان در نشست گروه هفت از اين پس بر آنچه توافق شده متمركز خواهند بود.

 

 


برگشت به تلکس خبرها