تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: توقف همكاري‌هاي پزشكي عربستان و كانادا؛ درخواست كمك اتاوا از متحدان
چهارشنبه، 17 مرداد 1397 - 03:43     کد خبر: 34997

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

توقف همكاري‌هاي پزشكي عربستان و كانادا؛ درخواست كمك اتاوا از متحدان
بوسيله Euronews
با افزايش تنش‌هاي ديپلماتيك ميان رياض و اتاوا، عربستان سعودي اعلام كرد كه همۀ برنامه‌هاي درماني خود را در كانادا متوقف خواهد كرد.

بنا بر اعلام دكتر فهد بن ابراهيم التميمي، وابستۀ بهداشتي عربستان سعودي در كانادا و ايالات متحده آمريكا قرار است همۀ بيماران سعوديِ بستري در بيمارستان‌هاي كانادا به بيمارستانهايي در ديگر كشورها منتقل شوند.

قطع همكاري‌هاي پزشكي و درماني، گامي ديگر از سوي رياض براي اعلام خشم خود نسبت به درخواست دستگاه ديپلماسي كانادا مبني بر آزادي فعالان مدنيِ زنداني در عربستان است.

عربستان پيش از اين سفير كانادا را از رياض اخراج كرده و همكاري‌هاي جديد بازرگاني و سرمايه گذاري خود با اوتاوا را نيز متوقف كرده است. ارزش داد و ستدهاي دوجانبۀ رياض و اوتاوا، سالانه ۴ ميليارد دلار است و كانادا يكي از فروشندگان اصلي غلاتي همچون گندم و جو به عربستان محسوب مي‌شود.

رياض همچنين دستور داده است كه ۱۵ هزار دانشجوي سعودي كه در كانادا مشغول تحصيل هستند، خاك اين كشور را ترك كنند. پروازهاي مستقيم عربستان به برخي شهرهاي كانادا هم معلق شده است.
تقاضاي كانادا از متحدان براي ميانجي‌گري

همزمان با تشديد اقدامات اعتراضي عربستان، برخي منابع از تلاش كانادا براي حل و فصل اين بحران خبر مي‌دهند.

گفته مي‌شود كه كانادا از متحدان خود خواسته است براي حل اين اختلاف وارد عمل شوند. اين در حالي است كه ايالات متحده آمريكا، متحد نزديك هر دو كشور پيش از اين اعلام بي‌طرفي كرده و سخنگوي وزارت خارجه آمريكا رسما اعلام كرده است كه آمريكا نمي‌تواند در اين‌باره كاري انجام دهد.

بنا بر ادعاي دو منبع نزديك به دستگاه اجرايي كانادا، مقامات اين كشور قصد دارند از امارات متحده عربي و بريتانيا در اين رابطه درخواست كمك كنند؛ بريتانيا پيش از اين دو كشور را به خويشتن‌داري فرا خوانده بود.

به گفته يكي از اين دو منبع، دولت ليبرال جاستين ترودو قصد آغاز گفتگوها با امارات را دارد زيرا «كليد حل اين مشكل، كار با دوستان و متحدان منطقه‌اي است.»

اعلام همبستگي مصر با عربستان سعودي

در ادامه اعلام همبستگي برخي كشورهاي عربي با عربستان، مصر متحد نزديك رياض نيز پس از امارات و بحرين از همراهي خود در اين بحران با عربستان سعودي خبر داد.

وزارت خارجه مصر روز سه‌شنبه در صفحه فيسبوك خود نسبت به افزايش تنش‌ها ميان كانادا و عربستان ابراز نگراني كرد؛ با اين وجود افزود كه اين تنش نتيجه اقدامات منفي برخي بازيگران بين‌المللي و دخالت آنها در امور داخلي كشورهاي منطقه است.


برگشت به تلکس خبرها