تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: ابرانسان‌ها، هوش مصنوعي و آينده زمين در پيش‌بيني‌هاي استيون هاوكينگ
چهارشنبه، 25 مهر 1397 - 04:00     کد خبر: 35091

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

ابرانسان‌ها، هوش مصنوعي و آينده زمين در پيش‌بيني‌هاي استيون هاوكينگ
بوسيله Euronews
استيون هاوكينگ، فيزيكدان و كيهان‌شناس برجسته بريتانيايي در واپسين نوشته‌هاي خود پيش‌بيني‌هايي شگفت‌انگيزي كرده است.

تازه‌ترين كتاب از گفته‌هاي وي به نام «پاسخ‌هايي كوتاه به پرسش‌هاي بزرگ» بناست روز سه شنبه ۱۶ اكتبر (۲۴ مهر) منتشر شود. اما اشارات اين دانشمند بزرگ در چكيده‌اي كه از اين كتاب انتشار يافته همچنان جالب و خواندني است.

چالشهاي هوش مصنوعي

استوين هاوكينگ درباره اهميت كنترل هوش مصنوعي جدا هشدار مي‌دهد و مي‌افزايد:‌ «هوش مصنوعي مي‌تواند در آينده اراده‌ خود را گسترش بدهد، اراده‌اي كه با خواست ما در تضاد باشد.»

او مي‌نويسد ظهور هوش‌مصنوعي فراگير يا بهترين رويداد براي بشر خواهد بود يا بدترين. هاوكينگ معتقد است خطر واقعي نه در جنبه بد هوش مصنوعي بلكه رقابت تسليحاتي احتمالي است كه با توسعه آن به وجود مي‌آيد.
ربات انسان‌نماي سوفيا در نشست خبري در كي‌يف. عكس از رويترز
آينده تاريك زمين، دستكاري ژنتيكي و ابرانسان‌ها

بنا به نظر اين كيهان‌شناس برجسته تا ۱۰۰۰ سال بعد اتفاقي نظير جنگ هسته‌اي يا فاجعه زيست‌محيطي «زمين را فلج» خواهد كرد. اما نسل هوشمند انسان خواهد توانست پيش از فاجعه زمين را ترك كند و باقي موجودات احتمالا تلف خواهند شد.

اما انسان‌هايي كه از زمين خارج مي‌شوند آدمهايي عادي نخواهند بود. آنها ابرانسان‌هايي هستند كه از فناوري اصلاح ژن بهره برده‌اند تا بر هم‌نوعان خود پيشي بگيرند.

استيون هاوكينگ معتقد بوده است اين ابرانسان‌ها با عبور از قواعد مهندسي ژنتيك حافظه، مقاومت در برابر بيماري و اميد به زندگي را در خود تقويت خواهند كرد. او مي‌نويسد: «ديگر وقت نيست كه منتظر بمانيم تا با تكامل دارويني ما را هوشمندتر و ذاتا بهتر كند.»

وي مي‌افزايد‌: «وقتي سر و كله چنين ابرانسان‌هايي پيدا شود چالش‌هاي سياسي جدي با انسان‌هاي بهبودنيافته پيش خواهد آمد، يعني كساني كه توان رقابت ندارند. آنها احتمالا با مرگ و مير از دور خارج شده و اهميت خود را از دست مي‌دهند. اما در عوض نسلي از انسان‌ها پديد مي‌آيد كه خودشان خودشان را طراحي مي‌كنند. شمار اين انسان‌ها احتمالا زياد شده و در سيارات ديگر ساكن مي‌شوند.»
اشكال هوشمند حيات در فضا و خطر براي زمين

استيون هاويكينگ معتقد بوده است كه دلايل زيادي براي پيدا نشدن اشكال هوشمند حيات در فضا وجود دارد. او پيش بيني عجيبي در اين زمينه ندارد.
پرواز فضانوردان آمريكايي و روس به سوي ايستگاه فضايي بين‌المللي. عكس از رويترز

بزرگترين خطر براي زمين از نظر هاوكينگ برخورد با يك شهاب‌سنگ عظيم است،‌ شبيه شهاب‌سنگي كه سبب انقراض دايناسورها شد. او مي‌نويسد: «ما در برابر چنين پديده‌اي دفاعي نداريم».

وي البته بلافاصله به سراغ تغييرات ناگهاني آب و هوا مي‌رود و اشاره مي‌كند كه ذوب شدن يخهاي قطبي به آزاد شدن مقادير عظيمي از دي‌اكسيد كربن مي‌انجامد و اين دو رويداد مي‌تواند «آب و هواي زمين را شبيه سياره زهره كند با دمايي نزديك به ۲۵۰ درجه سانتي‌گراد.»
بهترين ايده‌اي كه نوع بشر مي‌تواند اجرا كند

استيون هاوكينگ اميد بشر را در استفاده از انرژي حاصل از هم‌جوشي هسته‌اي مي‌بيند و ياد آور مي‌شود كه اين نوع انرژي پاك خواهد بود و هيچگونه تأثير آلاينده و منفي زيست‌محيطي نيز به جا نخواهد گذاشت.

همجوشي فرآيندي است كه هم‌اكنون در خورشيد توليد انرژي تابشي و حرارتي مي‌كند و بشر هنوز به فنآوري ايجاد آن دست نيافته است.


برگشت به تلکس خبرها