تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: دانشمندان پاسخ مي‌دهند: آيا سفر در زمان امكان پذير است؟
سه شنبه، 13 آذر 1397 - 22:57     کد خبر: 35139

بيگ‌بنگ كه حدود ۱۴ ميليارد سال پيش رخ داده است
فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

دانشمندان پاسخ مي‌دهند: آيا سفر در زمان امكان پذير است؟

بوسيله Euronews
 

فيزيكدانان در آخرين كشفيات خود دريافته‌اند كه هسته برخي از اتم‌ها متقارن نيست. كشف هسته‌هاي نامتقارن گلابي شكل مساله به سفر در زمان را به چالش مي‌كشد.

امكان سفر در زمان يكي از دغدغه‌هاي بشر از زمان‌هاي قديم بوده و اكنون يكي از سوالات مهم در علم فيزيك است كه كشف آن مي‌تواند به بسياري از ديگر سوالات در زمينه حيات پاسخ دهد. يكي از سوالات بي‌پاسخ اين است كه جهان چگونه ايجاد شده و حيات چگونه بر كره زمين شكل گرفته است.

اگر به بيگ‌بنگ كه حدود ۱۴ ميليارد سال پيش رخ داده است بازگرديم شايد بتوانيم اين مسائل را توضيح دهيم. بيگ‌بنگ يك تئوري و مدل كيهان شناسي است كه بر اين پايه بنا شده كه جهان در ابتدا به صورت يك جسم بسيار متراكم بوده كه در گذر زمان انبساط يافته و جهان از مقادير مساوي ماده و انرژي تشكيل شده است. تئوري بيگ‌بنگ ممكن است اين اشتباه را در اذهان ايجاد كند كه اگر اجسام از بين بروند به انرژي تبديل مي‌شوند. با اين حال با دقت به محيط اطراف درمي‌يابيم كه چنين اتفاقي رخ نداده است.

اغلب تئوري‌هاي فيزيك براساس تقارن شكل گرفته است. هسته اتم‌ها در سه شكل هستند: كروي، ديسكي يا بيضي‌گون؛ اما دكتر ماركوس شِك، محقق دانشگاه غرب اسكاتلند (UWS) و پتر باتلر از دانشگاه ليورپول انگليس شكل چهارمي از هسته اتم‌ها را كشف كرده‌اند كه كاملا نامتقارن است.

هسته گلابي شكل

نخستين هسته گلابي شكل كشف شده متعلق به هسته راديوم ۲۲۴ را كشف كردند. اين كشف با همكاري محققان از ديگر كشورهاي جهان از جمله ايالات متحده، فرانسه، آلمان، بلژيك، فنلاند، سوئيس، اسپانيا، لهستان و سوئد تحقق پيدا كرده است. باريم ۱۴۴ نيز دومين اتمي بود كه مشخص شد داراي هسته گلابي شكل است.

براساس تئوري‌هاي پذيرفته شده در فيزيك چنين هسته‌هايي نبايد وجود خارجي داشته باشند، اما كشف جديد نشان مي‌هد كه هسته‌هاي نامتقارن وجود دارند. شكل گلابي اين هسته‌ها به دليل توزيع نامتقارن بار الكتريكي درون آنهاست. كشف چنين هسته‌هايي برخلاف تئوري‌هاي قبلي براساس توزيع مساوي ماده و انرژي در جهان است.

اين هسته‌ها به سمت يك مسير در فضا كشيده شده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه زمان جهت دار است و ما به يك سمت اين جهت يعني از كذشته به سمت آينده در حال حركت هستيم.

اكنون دانشمندان به دنبال اين مساله هستند كه با توليد ايزوتوپ باريم ۱۴۴ در مقادير بالا به بررسي بيشتر جهت در زمان بپردازند.


برگشت به تلکس خبرها