تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: بزرگترين امواج گرانشي حاصل از برخورد دو سياهچاله كشف شد
سه شنبه، 13 آذر 1397 - 22:58     کد خبر: 35140

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

بزرگترين امواج گرانشي حاصل از برخورد دو سياهچاله كشف شد
 
بوسيله Euronews
•اخترشناسان دريافتند كه دو سياهچاله در فضا با يكديگر برخورد كرده و سياهچاله جديدي را بوجود آوردند كه جرم آن ۸۰ برابر خورشيد است. اين برخورد كه بزرگترين برخورد كشف شده تاكنون است، امواج گرانشي بزرگي ايجاد كرده است و دانشمندان با دريافت آن متوجه اين اتفاق در فضا شدند.

امواج گرانشي ارتعاشاتي در فضا هستند كه در پي حركت اجسام با جرم و سرعت بالا و يا برخورد ميان اجرام ايجاد مي‌شود. اين امواج سبب مي‌شود تا اخترشناسان اتفاقات فضايي را كشف و درك كنند.

شرح اين رويداد به عنوان بخشي از كار رصدخانه تشخيص توسط امواج پرانشي با كمك ليزرهاي پيشرفته (aLIGO) در ايالات متحده و مركز پيشرفته ويگرو (Virgo) در ايتاليا منتشر شده است.

در اين روش دو آشكارسازهاي مخصوص امواج گرانشي را با دقت بالا ثبت مي‌كنند. هر سه آشكارساز پرتوهاي ليزري را به فضا به صورت حركات رفت و آمدي مي‌فرستند تا بتوانند امواج گرانشي را كشف و ثبت كنند.

از سال ۲۰۱۶ ده امواج گرانشي ديگر به دليل ادغام سياهچاله‌ها ايجاد شدند كه يكي از آنها نيز در نتيجه برخورد ستاره‌هاي نوتروني بود.

۲۹ ژوئيه امسال نيز دو برخورد ميان سياهچاله‌ها رخ داد كه سبب پيدايش سه موج گرانشي شد و آنها يك سياهچاله بزرگتر با جرمي معادل ۵۶ تا ۶۶ برابر جرم خورشيد ايجاد كردند.

بررسي امواج گرانشي مي‌تواند به فيزيكدانان اطلاعات ارزشمندي در مورد چگونگي شكل‌گيري سياهچاله‌هاي دوتايي بدهد.

فيزيكدانان هنوز مطمئن نيستند كه چطور چنين سياهچاله‌هاي بزرگي شكل مي‌گيرد يا چگونه با يكديگر جفت مي‌شوند. به عنوان مثال، دانشمندان نمي‌دانند كه آيا آنها جفت ستاره‌هايي هستند كه به سياهچاله‌هاي خود فرو مي‌روند يا هر كدام به عنوان يك سياهچاله مستقل به ديگري متصل مي‌شوند.


برگشت به تلکس خبرها