تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: چين در آستانه سفر بن‌سلمان خواستار روابط بيشتر با ايران شد
سه شنبه، 30 بهمن 1397 - 13:56     کد خبر: 35233

«من در تلويزيون ديدم شما چگونه در كنفرانس امنيتي مونيخ به شكلي رسا و روشن از حقوق ايران دفاع كرديد. فكر مي‌كنم صدها ميليون مخاطب چيني هم شنيدند كه شما چه گفتيد و اكنون شما شخص بسيار معروفي شده‌ايد.»
فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

چين در آستانه سفر بن‌سلمان خواستار روابط بيشتر با ايران شد
 

در آستانه سفر محمد بن‌سلمان، وليعهد عربستان به چين، دولت پكن خواستار «تعميق اعتماد راهبردي» با ايران شد.

وانگ يي، مشاور دولت چين روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن در ديدار با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در پكن گفت: «مايلم از اين فرصت استفاده كرده و با دوست قديمي‌ام بر تعميق روابط و تقويت اعتماد راهبردي ميان كشورهايمان تأكيد كنم و اطمينان بدهم كه پيشرفت تازه‌اي در همكاري متقابل، جامع و راهبردي ما به دست آمده است.»

اين ديپلمات بلندپايه چيني لحظاتي پيش از اين اظهارات با يادآوري سخنان آقاي ظريف در كنفرانس امنيتي مونيخ گفت: «من در تلويزيون ديدم شما چگونه در كنفرانس امنيتي مونيخ به شكلي رسا و روشن از حقوق ايران دفاع كرديد. فكر مي‌كنم صدها ميليون مخاطب چيني هم شنيدند كه شما چه گفتيد و اكنون شما شخص بسيار معروفي شده‌ايد.»

 

اشاره وانگ يي به سخنان جنجال‌برانگيز اخير محمد جواد ظريف در مونيخ بود كه واكنش‌هاي زيادي را به ويژه در ايران برانگيخت.

محمد جواد ظريف به همراه علي لاريجاني، رئيس مجلس و بيژن زنگنه، وزير نفت ايران براي ديدار از چين به پكن سفر كرده‌اند. ايران در سال گذشته چهارمين صادركننده نفت به چين بوده است. وزير خارجه ايران درباره ديدار هيئت ايراني از چين گفت: «روابط با چين براي ما بسيار ارزشمند است. ما به همكاري راهبردي و جامع ميان دو كشور باور داريم زيرا اين يكي از مهم‌ترين روابط [خارجي] ماست.»

چين به طور سنتي حضوري جدي در تحولات و درگيري‌هاي خاورميانه ندارد، اما با ايران هم‌پيمان است. دولت كمونيستي پكن با اين حال به دليل وابستگي به نفت خاورميانه تلاش مي‌كند تا با كشورهاي خاورميانه به طريقي متوازن برخورد كند. چين اخيرا تلاش كرده است تا چهره مثبتي از خود در كشورهاي عربي نشان دهد.

اكنون چيني‌ها پس از ملاقات با مقام‌هاي جمهوري اسلامي بايد خود را براي پذيرايي از وليعهد عربستان سعودي، رقيب منطقه‌اي ايران آماده كنند. محمد بن سلمان كه در سفر آسيايي به سر مي‌برد، اواخر همين هفته به پكن سفر خواهد كرد. اين نخستين سفر بن‌سلمان به چين است، اما پيش از او ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي در سال ۲۰۱۷ ميلادي از اين كشور ديدار كرده بود.


برگشت به تلکس خبرها