تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: كمپين ايرانيان كانادا براي برخورد دولت اتاوا با خاوري و شيخ‌الاسلامي
چهارشنبه، 22 اسفند 1397 - 10:36     کد خبر: 35273

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

كمپين ايرانيان كانادا براي برخورد دولت اتاوا با خاوري و شيخ‌الاسلامي
 Euronews
 

اعضاي كنگره ايرانيان كانادا در نامه‌اي خطاب به سه وزير دولت اتاوا از آن‌ها خواسته‌اند كه دولت كانادا تا دير نشده با محمودرضا خاوري و مرجان شيخ‌الاسلامي آل آقا برخورد قانوني داشته باشد. كنگره ايرانيان مقيم كانادا به عنوان يك نهاد مدني طومار آنلايني راه انداخته و از شهروندان خواسته‌ است امضاي خود را پاي نامه بگذارند. سقف امضاها ۸ هزار نفر تعيين شده و تا حالا بيش از ۷ هزار نفر آن را امضا كرده‌اند.

محمودرضا خاوري و مرجان شيخ‌الاسلامي هر دو از جمله افرادي هستند كه از يكسو نام شان در پرونده فساد مالي در ايران باز است و در عين حال در كشور كانادا مشغول سرمايه‌گذاري هستند.

در دومين جلسه دادگاه متهمان بررسي فساد در پتروشيمي كه روز شنبه برگزار شد، نماينده دادستان درباره ميزان تخلف مالي مرجان شيخ الاسلامي آل آقا كه شريك متهم اصلي اين پرونده است به «مبلغ هفت ميليون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ يورو و هشت ميليون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار تحصيل مال غير مشروع» اشاره كرد و گفت: «او اكنون خارج از كشور متواري است.» نام محمودرضا خاوري، مدير عامل سابق بانك ملي ايران نيز در اختلاس ۳ هزار ميليارد توماني بر سر زبان‌ها افتاد. هر دو اين نفر تابعيت كانادايي دارند.
از قوانين ضدپولشويي براي رسيدگي به پرونده اين دو نفر استفاده كنيد

كنگره ايرانيان كانادا در متن نامه‌اي كه خطاب به دولت و سه وزير كابينه كنوني كانادا نوشته از آنها خواسته تا هرچه سريعتر تحقيقات در مورد پرونده خاوري و شيخ‌الاسلامي را آغاز كرده و با قدرت از قوانين ضدپولشويي براي رسيدگي به اين پرونده استفاده كنند. آنها تاكيد كرده‌اند: «دولت و سازمان‌هاي اجراي قانون كانادا نبايد اجازه دهند تا اين كشور بهشت و پناهگاهي براي پول فاسد شود. اين مساله به ايران محدود نمي‌شود و دولت بايد به سرعت نسبت به آن واكنش نشان دهد.»

وزارت دادگستري كانادا، وزارت امنيت عمومي و وزارت درآمد ملي در اين نامه مورد خطاب ايرانيان مقيم كانادا قرار گرفته اند.
پرونده فساد ۲.۶ ميليارد دلاري خاوري

در اين نامه به شكل مشخص به نام محمودرضا خاوري، مديرعامل سابق بانك ملي ايران اشاره شده و آمده «او سال ۲۰۱۱ و پس از آنكه پرونده فساد مالي ۲.۶ ميليارد دلاري در ايران خبري شد به كانادا فرار كرد. سال ۲۰۱۷ محمودرضا خاوري به ۳۰ سال زندان محكوم شد و اينترپل نيز براي او حكمي صادر كرد.»

در متن نامه به دولت و سه وزير كانادايي همچنين آمده «ما ايرانيان ساكن كانادا و به طور ويژه كنگره ايرانيان كانادا بارها نسبت به مورد خاوري مواردي را به دولت پيشين و كنوني متذكر شده ايم. با اين حال جامعه ايرانيان مقيم كانادا تا به امروز پاسخ مشخصي از اين مساله نگرفته و دولت نيز هيچ گام مشخصي در اين زمينه برنداشته است.»
تخلف در ايران، سرمايه‌گذاري در كانادا

در ادامه اين نامه تاكيد شده است: «در مورد اخير نيز بنا بر گزارش‌ها مرجان شيخ‌الاسلامي آل آقا كه در پرونده فساد ۱۰ ميليارد دلاري در ايران متهم شده، به كانادا آمده و مشغول سرمايه گذاري و كسب و كارها شده است.»

كنگره ايرانيان كانادا همچنين دولت اين كشور را مورد خطاب قرار داده و به مشكلات پيش روي ايرانيان در صف مهاجرت به ويژه در امور بانكي و مشكلات دانشجويان ايراني در كانادا از جمله بسته شدن حساب‌هاي بانكي آنها اشاره كرده است.

كنگره ايرانيان كانادا سازماني غيرانتفاعي، غير مذهبي و غير حزبي است كه با تلاش جمعي از فعالان اجتماعي از سال ۲۰۰۷ تاسيس شده است. هدف اصلي بانيان آن، ايجاد ساختاري براي هماهنگ‌سازي صداي همه ايرانيان مهاجر در پيگيري حقوق و منافعشان از طريق ارتباط موثر با سياست گذاران كانادا در سطوح ملي و استاني بوده است.


برگشت به تلکس خبرها