تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: نخستين نوزادان مقاوم به آچ‌آي‌وي حاصل از مهندسي ژنتيك در چين به دنيا آمدند
سه شنبه، 27 فروردین 1398 - 11:19     کد خبر: 35313

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

چين
نخستين نوزادان مقاوم به آچ‌آي‌وي حاصل از مهندسي ژنتيك در چين به دنيا آمدند
 
بوسيله Euronews

دانشمندان چيني مدعي شدند كه با استفاده از دستكاري و ويرايش ژن‌ها نخستين نوزادان مهندسي شده را خلق كرده‌اند. حاصل اين ابتكار مهندسان چيني، تولد دو نوزاد دختر به نام‌هاي لولو و نانا است.

به گفته دانشمندان چيني اين دو دختر نخستين انسان‌هاي «اصلاح ژنتيكي شده» جهان هستند. براي اينكار دانشمندان از يك قيچي مولكولي بسيار قوي و پيشرفته به نام CRISPR/Cas9 استفاده كردند. آنها با استفاده از ژن CCR5 كه بخشي از ماده ژنتيكي ويروس اچ‌آي‌وي است توانستند نوزاداني را خلق كنند كه نسبت به ويروس اچ‌اي‌وي و بيماري ايدز مقاوم هستند.

جينكوي هي، مدير اين گروه تحقيقاتي از دانشگاه علم و صنعت جنوبي چين اعلام كرده‌ است كه اين كار را به صورت بسيار ايمن انجام داده و نوزادن حاصل از اين مهندسي كاملا سالم هستند.

    موفقيت دانشمندان در «تعمير» ژن، راهگشاي جلوگيري از ناهنجاريهاي ژنتيكي

براي انجام اين پروژه دانشمندان ابتدا تخمك و اسپرم را از والدين دريافت كرده و پس از ايجاد لقاح مصنوعي، عمليات مهندسي ژنتيك را بر روي سلول‌هاي جنيني انجام دادند. سپس اين دو جنين به رحم مادر انتقال داده شدند و مراحل رشد خود را به طور طبيعي در درون بدن مادر گذراندند.

اگر نتايج اين پروژه با موفقيت همواه شود يك موفقيت بزرگ در علم ژنتيك و پزشكي محسوب خواهد شد چرا كه با اين روش مي‌توان در آينده تا حد ممكن از بروز بسياري از بيماري‌هاي ژنتيكي جلوگيري و همينطور انسان‌ها را در برابر بسياري از بيماري‌هاي غيرژنتيكي مصون كرد.

با اين حال اين پروژه هنوز بايد راهي طولاني براي فراگير شدن بيپيمايد. بجز مطالعه مسائل ژنتيكي و بررسي امكان تغييرات در ژنوم انسان، مسائل اخلاقي مربوط به آن نيز بايد مورد بررسي قرار گيرند.


برگشت به تلکس خبرها