تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: فراخوان به بازرسي از نفتكش هاي امارات و عربستان در تنگه هرمز
جمعه، 13 اردیبهشت 1398 - 11:59     کد خبر: 35337

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

فراخوان به بازرسي از نفتكش هاي امارات و عربستان در تنگه هرمز
 

يك كارشناس ايراني مسائل بين الملل ابراز عقيده كرد كه ايران مي‌تواند براساس حقوق بين الملل از نفت كش‌هايي كه نفت كشورهاي متخاصمي چون عربستان و امارات را در تنگه هرمز حمل مي‌كنند، بازرسي كند و بدين وسيله پيامي براي آمريكا و همپيمانان آن ارسال كند.

به گزارش اسپوتنيك ، سيد رضا صدر الحسيني ، در گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرد: با توجه به افزايش فشارها از سوي آمريكايي‌ها، افكار عمومي داخل كشور و دوستداران جمهوري اسلامي ايران منتظر هستند كه ايران اقدامي هوشيارانه و قاطعانه در برابر اين فشارها از خود نشان دهد.
وي با بيان اينكه در راستاي مقابله با تصميم اخير آمريكا مبني بر تروريست اعلام كردن سپاه پاسداران مجلس شوراي اسلامي مصوبه‌اي را تصويب كرد، ادامه داد: بعد از تصويب اين مصوبه، شوراي نگهبان در اقدامي مناسب به صورت سريع اين مصوب را تأييد و رئيس جمهور نيز بلافاصله آن را براي اجرا ابلاغ كرد البته افكار عمومي انتظار دارند كه اقدام جدي تري در برابر اين فشارها صورت بگيرد.
اين كارشناس مسائل بين الملل با بيان اينكه با توجه به اين موضوع، پرسش اساسي اين است كه ايران بايد چه اقدامي در برابر اين فشارها انجام دهد؟ خاطرنشان كرد در اين چارچوب پيشنهاد مي‌شود كه در وهله اول براساس حقوق بين الملل، ايران از نفتكش‌هايي كه نفت كشورهاي متخاصمي چون عربستان و امارات را حمل مي‌كنند بازرسي كند تا بدين وسيله اختلالاتي در بازار نفت ايجاد شود. اين اقدام، آمريكايي‌ها و هم پيمانان آن را متوجه قدرت ايران مي‌كنند و اينكه ايران طي سال‌هاي گذشته چه اقداماتي مناسبي براي حفظ امنيت اين آبراه بين المللي انجام داده است.
وي گفت: علت پيشنهاد مذكور اين است كه كشورهاي امارات و عربستان اعلام كرده‌اند كه جايگزين نفت ايران در بازارانرژي را تأمين خواهند كرد.
صدرالحسيني همچنين با تاكيد بر اينكه بايد توسط قوه قضائيه و وزارت خارجه اقداماتي حقوقي عليه آمريكا در محافل بين المللي صورت بگيرد ، گفت: در اين راستا مناسب است كه يك كارگروه مشترك تشكيل شود تا اين كارگروه اقدامات اخير آمريكا عليه ايران كه موجب ايجاد محدوديت‌هاي شديد براي ورود كالاهاي بشر دوستانه به ايران شده است را در مجامع بين المللي مطرح و در اين ارتباط در راستاي محكوميت آمريكا اقدامات حقوقي جدي انجام دهد.
وي همچنين گفت: مناسب است كه دوستان انقلاب اسلامي در كشورهاي ديگر نيز براي محكوم كردن اقدامات غيرقانوني و ظالمانه آمريكا عليه ايران وارد عرصه شوند و با برگزاري تجمعاتي در برابر دفاتر سياسي اين كشور از اين اقدام ضد انساني آمريكا اعلام انزجار كنند و افكار عمومي كشورها را با خود در اين زمينه همراه كنند.
صدرالحسيني در ادامه پيشنهاد كرد كه قرارگاهي ضد آمريكايي مشابه آن چيزي كه در آمريكا به فرماندهي «برايان هوك» عليه ايران ايجاد شده در كشور تأسيس شود تا اين قرارگاه در راستاي مقابله تهاجمي با اقدامات اخير آمريكا راهكارهاي لازم را از منظر سياسي، اقتصادي و امنيتي تدوين كند.
وي افزود: اين قرارگاه همچنين بايد به صورت مستمر از طريق رسانه‌ها گزارش عملكرد خود را به اطلاع مردم برساند.
دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا درماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. به دنبال آن وي احياي تحريم هاي گذشته و وضع تحريم هاي مكمل عليه ايران را اعلام كرد و افزود كشورهايي كه با ايران به همكاري تجاري ادامه بدهند نيز شامل تحريم خواهند شد. بخشي از تحريم هاي آمريكا عليه ايران 7 اوت سال 2018 اجرايي شد. واشنگتن اعلام كرد قصد دارد صادرات نفت ايران را به صفر برساند و از خريداران نفت ايران خواست از اينكار خودداري ورزند. روز 5 نوامبر تحريم هاي نفتي آمريكا عليه ايران اجرايي شد. واشنگتن ابتدا در خصوص كشورهاي چين،هند،ايتاليا،يونان،ژاپن، كره جنوبي، تايوان و تركيه معافيت هاي موقت از تحريم نفتي اعلام كرد اما از ديروز واردات نفت از ايران بطور كامل ممنوع اعلام شده و معافيت هاي فوق الذكر لغو شد.


برگشت به تلکس خبرها