تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: سازمان همكاري‌هاي اسلامي؛ همسويي ايران و عربستان در مخالفت با آمريكا
شنبه، 11 خرداد 1398 - 22:48     کد خبر: 35367

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

سازمان همكاري‌هاي اسلامي؛ همسويي ايران و عربستان در مخالفت با آمريكا
 
نگارش از Euronews

سازمان همكاري‌هاي اسلامي؛ همسويي ايران و عربستان در مخالفت با آمريكا
 

سران ۵۷ كشور حاضر در نشست سازمان همكاري‌هاي اسلامي با صدور قطعنامه‌اي ضمن محكوم كردن انتقال پايتخت اسرائيل به شهر اورشليم (بيت‌المقدس)، نقل مكان سفارتخانه برخي كشورها با اين شهر را اقدامي غيرقانوني و غيرمسئولانه اعلام كردند.

در قطعنامه پاياني نشست سازمان همكاري‌هاي اسلامي كه روز شنبه صادر شد، سران كشورهاي حاضر در اين اجلاس بر حق اساسي مردم فلسطين براي برخورداري از حق حاكميت ملي و برقراري دولتي مستقل تاكيد كردند.

در پايان اين نشست كه در مكه و بدون دعوت از ايران برگزار شد، سران حاضر از كشورهايي كه اقدام به جابجايي سفارتخانه‌هاي خود از تل آويو به اورشليم (بيت‌المقدس) خواستند تا در تصميم خود تجديدنظر كنند.

 

آمريكا اولين كشوري بود كه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ ميلادي اورشليم را به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت شناخت و پايتخت خود را به اين شهر منتقل كرد. گواتمالا و پاراگوئه بلافاصله از اين تصميم ايالات متحده تبعيت كردند و كشورهايي همچون برزيل، كلمبيا و روماني نيز وعده داده‌اند كه به زودي از اقدام آمريكا پيروي خواهند كرد.

در اين قطعنامه همچنين از اسرائيل خواسته شده تا به منظور برقراري صلح و امنيت در خاورميانه از اراضي اشغال شده در سال‌هاي پس از ۱۹۶۷ عقب‌نشيني كند. سران كشورهاي اسلامي حاضر در مكه اقدام آمريكا در به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر بلندي‌هاي جولان را نيز غيرقانوني تعبير كردند.

پيشتر حسن روحاني، رئيس جمهور ايران با وجود عدم دعوت از سوي رياض در پيامي به نشست سران كشورهاي اسلامي در عربستان، انتقال سفارت آمريكا از تل‌آويو به بيت المقدس و به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر بلندي‌هاي جولان از سوي ايالات متحده را محكوم كرده بود.

با وجود اين كه در بيانيه‌هاي پاياني نشست‌هاي اتحاديه كشورهاي عرب و شوراي همكاري‌هاي خليج فارس كه روزهاي گذشته در مكه برگزار شد، بر مساله «تهديد ايران» و اقدام‌هاي اين كشور در «بي‌ثبات كردن خاورميانه» تاكيد شده بود ولي در قطعنامه نهايي نشست سازمان همكاري‌هاي اسلامي اشاره اي به اين موضوع‌ها نشد.


برگشت به تلکس خبرها