تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: عربستان و امارات از قطر به دليل نقد بيانيه اجلاس مكه درباره ايران انتقاد كردند
سه شنبه، 14 خرداد 1398 - 04:14     کد خبر: 35371

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


نگارش از Euronews
رويترز

عربستان سعودي و امارات متحده عربي روز دوشنبه ۳ ژوئن از موضع قطر در قبال بيانيه پاياني اجلاس مكه انتقاد كردند.

شيخ محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير خارجه قطر، روز يكشنبه در مصاحبه با تلويزيون الجزيره گفته بود اين كشور در جريان بيانيه پاياني اجلاس فوق‌العاده سران كشورهاي عضو اتحاديه عرب كه «در تضاد با سياست خارجي دوحه» بوده است، قرار نگرفته است و در اينباره «ملاحظاتي» دارد. در بيانيه پاياني اين نشست از ايران به دليل مداخلات منطقه‌اي به ويژه در سوريه و يمن به شدت انتقاد شده بود.

آقاي آل ثاني در اين خصوص گفت:«بيانيه ايران را محكوم مي‌كند اما از يك سياست ميانجيگرانه براي گفتگو با تهران سخني به ميان نمي‌آورد.»

عادل الجبير، وزير مشاور سعودي در امور خارجه، در واكنش به اين اظهارات مقام قطري در توييتي نوشت: «كشورها مطابق عرف در جريان اجلاس مواضع و ملاحظاتشان را بيان مي‌كنند، نه بعد از تمام شدن آن‌ها.»

انور قرقاش، وزير مشاور امارات متحده در امور خارجه، نيز با ضعيف خواندن قطر در مواجهه با فشارهاي بيروني نوشت: «به نظرم مي‌رسد كه شركت و توافق در اجلاس‌ها و سپس عقب‌نشيني از تصميمات اتخاذ شده نتيجه ضعف حاكميتي، اعتبار و يا مقاصد اشتباه است. شايد هم همه اين فاكتورها دخيل باشند.»
عادل الجبير، وزير مشاور سعودي در امور خارجه، به اظهارات مقامات قطر واكنش نشان داده است

در جريان اجلاس مكه كه طي روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد عربستان سعودي توانست اجماعي تقريبا يكپارچه را بر ضد ايران شكل دهد.

سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان روز پنجشنبه در نشست سران عرب از «موشك‌هاي بالستيك» ايران و برنامه هسته‌اي اين كشور به عنوان تهديدي عليه امنيت جهاني ياد كرد و هشدار داد «حملات تروريستي» در منطقه ميتوانند نقل و انتقال نفت در جهان را به خطر بياندازند.

تنش ديپلماتيك ميان قطر از سويي و عربستان، امارات متحده عربي، بحرين و مصر از سوي ديگر از ژوئن سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

اين ۴ كشوردوحه را به حمايت از گروههاي افراطي اسلامي و عدم فاصله‌گيري از ايران متهم مي‌كنند.

قطر اين اتهامات را رد مي‌كند.


برگشت به تلکس خبرها