تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: هدف سفر نخست وزير ژاپن به تهران
پنجشنبه، 16 خرداد 1398 - 12:46     کد خبر: 35373

فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:

هدف سفر نخست وزير ژاپن به تهران
© Sputnik / Alexei Druzhinin

به گزارش اسپوتنيك به نقل از تسنيم ، دولت ژاپن به صورت رسمي اعلام كرد "شينزو آبه" نخست وزير اين كشور 12 ژوئن (22 خرداد 98) به منظور ديدار و گفت‌و‌گو با مقامات جمهوري اسلامي ايران، به تهران سفر خواهد كرد.
خبرگزاري كيودو روز پنجشنبه گزارش كرد سفر آبه به تهران كه نخستين سفر يك مقام عالي رتبه اين كشور در چهار دهه گذشته است سه روزه است و تا 14 ژوئن (24 خرداد) ادامه دارد.
آبه اظهار اميدواري كرده است بتواند ميان ايران و آمريكا ميانجيگري كند و دو كشور را به منظور كاهش تنش ها به سمت گفت‌وگو تشويق كند.
دولت اين موضوع را امروز پنجشنبه در جلسه اي با حضور اعضاي كميته رهبري قانونگذاران ژاپن طرح كرد. آبه قرار است روز 14 ژوئن (24 خرداد) به ژاپن بازگردد.
گزارش مي افزايد: بعد از انقلاب اسلامي، سفر آبه به ايران نخستين سفر يك نخست وزير ژاپني به تهران است پيش از او "تاكئو فوكودا" در سال 1978 به ايران سفر كرده بود.
در اين سفر كه همزمان با نودمين سالگرد تاسيس روابط ديپلماتيك دو كشور روي مي دهد. آبه با رهبر و رييس جمهوري اسلامي ايران ديدار مي كند.
آبه در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در توكيو با ترامپ در اواخر ماه مه 2019 (اوائل خرداد 1398) اظهار داشت كه او مي خواهد تلاش هايي را براي تسهيل گفت‌و‌گوها ميان واشنگتن و تهران بكار گيرد تا از تنش ها كاسته شود كه با استقبال ترامپ مواجه شد.
دونالد ترامپ بعد از روي كار امدن، از توافق هسته اي ايران موسوم به برجام خارج شد و رييس جمهوري اسلامي ايران نيز 18 ارديبهشت امسال در واكنش به اقدام آمريكا در خروج از توافق هسته اي و بازگرداندن تحريم ها، از توقف فروش اورانيوم غني سازي شده و آب سنگين براي مدت 60 روز خبرداد.
ژاپن همواره از توافق هسته اي ايران با 6 كشور بزرگ جهان كه در سال 2015 امضا شد حمايت كرده است و يكي از خريداران عمده نفت ايران است هر چند در حال حاضر به دليل تحريم هاي آمريكا، واردات نفت از ايران را قطع كرده است.
عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در مورد سفر آبه به تهران به تلويزيون ژاپن گفته بود كه توكيو احتمالا قادر به تفهيم شرايط كنوني به آمريكايي‌ها خواهد بود و اميدواريم سفر آبه به تهران به كاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود.
"ان اچ كي" با اشاره به بخشي از سخنان عراقچي كه گفته بود "ايران پيش تر تمايلي به ورود كشور سوم به ميانجيگري ميان ايران و آمريكا نداشت" خاطر نشان كرد كه سخنان او درباره سفر آبه به تهران نشانه اي از استقبال تهران از ميانجيگري توكيو دارد.
آبه از سال 2013 ميلادي هر سال در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با رئيس جمهوري ايران ديدار داشته است.


برگشت به تلکس خبرها