تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: سيسي به كوشنر: سينا هرگز بخشي از معامله قرن نخواهد بود
پنجشنبه، 10 مرداد 1398 - 23:26     کد خبر: 35417

در طرح معامله قرن آمريكا، ايجاد دولت و كشور فلسطين منتفي خواهد شد و ميليون‌ها پناهنده و آواره فلسطيني به جاي بازگشت به سرزمين‌هاي خود در وطني جايگزين اسكان داده خواهند شد.
فرهنگيان نيوز -تدبير تلگرام 👈 https://telegram.me/edufarhangian:


سيسي به كوشنر: سينا هرگز بخشي از معامله قرن نخواهد بود
گروه جهان الف،

رئيس جمهوري مصر در ديدار داماد ترامپ با وي گفته است كه قاهره راهكار دو دولتي را براي منازعه فلسطين مناسب مي‌بيند و اجازه نمي‌دهد «سينا» بخشي از معامله قرن باشد.

به گزارش فارس، رئيس جمهوري مصر مي‌گويد اين كشور اجازه نخواهد داد منطقه شبه جزيره سينا (در نزديكي مرزهاي فلسطين اشغالي) جزئي از طرح صلح ادعايي آمريكا موسوم به «معامله قرن» باشد.

شبكه سعودي «العربيه» به نقل از مسئولي در دولت مصر مدعي شد كه «عبدالفتاح السيسي» رئيس‌جمهور اين كشور امروز (پنجشنبه) به هنگام استقبال از «جرد كوشنر»، داماد و مشاور رئيس جمهوي آمريكا در قاهره به او گفته است كه مصر به دنبال تحقق صلح در فلسطين است، ولي «سينا به هيچ وجه بخشي از معامله قرن» نخواهد بود.

كوشنر به همراه هيأتي در دومين روز از سفر دوره‌اي خود به منطقه، بعد از ظهر امروز وارد قاهره شد. او ديروز در بدو اين سفر وارد اردن شد و بعد از ديدار با پادشاه اين كشور راهي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين شد و با مقامات صهيونيست ديدار و گفت‌وگو كرد.

روزنامه «اليوم السابع» مصر به نقل از  «بسام راضي»، سخنگوي رسمي رياست جمهوري اين كشور در اين ارتباط گفت كه عبدالفتاح السيسي طي اين ديدار گفته است كه قاهره «از تلاش‌ها براي رسيدن به راه حل عادلانه و فراگير براي مسئله فلسطين و پيشبرد تلاش‌ها جهت احياء روند سازش بين فلسطينيان و اسرائيلي‌ها، آن هم بر اساس مراجع بين‌المللي و راهكار دو دولتي و ايجاد دولت فلسطين به پايتختي قدس شرقي» استقبال و حمايت مي‌كند.

داماد ترامپ نيز در اين ديدار ضمن تقدير از نقش و تلاش‌هاي مصر براي تحقق «صلح و ثبات در منطقه»، تماس‌هاي آمريكا با طرف‌هاي مختلف در منطقه به منظور پيشبرد تلاش‌ها جهت پيگيري مجمدد مذاكرات بين طرف فلسطيني و طرف صهيونيستي را با السيسي بررسي كرد.

قرار است جرد كوشنر كه «جيسون گرينبلات»، مشاور ترامپ در گفت‌وگوهاي بين‌المللي و برخي از مقامات آمريكايي را نيز در اين سفر منطقه‌اي‌ به همراه دارد، به قطر، عربستان سعودي، امارات و مغرب نيز سفر كند.

ناظران و تحليلگران مسائل منطقه و فلسطين اين سفر كوشنر را به تلاش آمريكا براي اجراي معامله قرن كه به دنبال حذف همه پيشنهادها و توافق‌هاي بين‌الملي براي پايان دادن به منازعه فلسطين از جمله «راهكار دو دولتي» و «طرح صلح عربي» است، بي‌ربط نمي‌دانند.

راهكار دو دولتي كه مورد توافق بيشتر كشورها و سازمان ملل است، به دنبال ايجاد دو دولت در سرزمين‌هاي فلسطينِ تاريخي (دولت فلسطين به پايتخت قدس شرقي و دولت اسرائيل) است و طرح صلح عربي هم كه به ابتكار پادشاه سابق سعودي مطرح شده، به‌رسميت شناختن «موجوديت اسرائيل» از سوي كشورهاي عربي  و برقراري روابط بين طرفين را منوط به تشكيل كشور فلسطين مي‌داند.

با اين حال، بنا به اظهارات مقامات آمريكايي و صهيونيستي، در طرح معامله قرن آمريكا، ايجاد دولت و كشور فلسطين منتفي خواهد شد و ميليون‌ها پناهنده و آواره فلسطيني به جاي بازگشت به سرزمين‌هاي خود در وطني جايگزين اسكان داده خواهند شد.

 


برگشت به تلکس خبرها