تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: نيازي به تماس با مدرسه نيست؛ همه دانش‌آموزان فردا به مدرسه بروند/ بازگشايي مدارس مغاير با مصوبات ستاد ملي كرونا نيست
جمعه، 14 شهریور 1399 - 21:55     کد خبر: 35685

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)�'�http://www.shoghl.org/:

نيازي به تماس با مدرسه نيست؛ همه دانش‌آموزان فردا به مدرسه بروند/ بازگشايي مدارس مغاير با مصوبات ستاد ملي كرونا نيست

    وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه نيازي نيست خانواده‌ها تماس با مدرسه بگيرند، گفت: همه دانش‌آموزان بايد صبح فردا در مدارس حاضر شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، محسن حاجي ميرزايي وزير آموزش و پرورش درباره آغاز فعاليت مدارس در روز شنبه و بلاتكليفي برخي خانواده‌ها براي حضور دانش آموزان در مدارس و اظهارنظر برخي مسئولان مبني بر اينكه خانواده‌ها با مدارس تماس بگيرند و ببينند مدارس باز هستند يا خير، اظهار كرد: اين حرف دقيق منتقل نشد و تصور شد كه خانواده‌ها بايد با مدارس تماس بگيرند تا بدانند حضوري هستند يا خير، قطعاً همه جا مدارس حضوري است و همه دانش‌آموزان بايد روز شنبه در مدارس حضور داشته باشند.
وي افزود:تصميمات از دو ماه قبل گرفته شد و معلوم بود كه مدارس از 15 شهريور داير هستند.وضعيت‌هاي متفاوت را اعلام كرده بوديم كه قرار بود به اشكال مختلف عمل شود اما در جلسه با وزارت بهداشت اعتقاد بر اين بود اگر مناطق را به قرمز، زرد و سفيد تقسيم كنيم فاصله بين اين وضعيت‌ها زياد نيست و حتي در مناطق سفيد عدم رعايت پروتكل‌ها باعث شيوع بيماري مي‌شود بنابراين در تمام كشور يك پروتكل اعمال خواهد شد، تجربه برگزاري مراسم دهه اول محرم نيز مزيد بر علت شد تا در  تمام مناطق كشور يك پروتكل سختگيرانه را اعمال كنيم.
اگر پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت شود كلاس‌ درس مي‌تواند حضوري باشد
وزير آموزش و پرورش گفت: مسئولان وزارت بهداشت پروتكل‌ها را تدوين و در اختيار وزارت آموزش و پرورش گذاشتند كه اگر رعايت شود برگزاري حضوري كلاس‌هاي درس اشكال ندارد. اين پروتكل را به مدارس ابلاغ كرديم كه بر اساس آن فاصله بين دانش‌آموزان بايد يك متر باشد، زمان هر كلاس حداكثر 35 دقيقه باشد و دانش‌آموزان در ساعات مختلف در مدرسه حضور يابند تا شاهد اجتماع آنها نباشيم، تهويه مناسب در كلاس‌هاي درس انجام و پنجره‌ها باز باشد همچنين سرويس‌هاي بهداشتي مدارس نيز آماده باشند.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: دو روز گذشته با 1500 نفر از مسئولان مناطق آموزش و پرورش جلساتي داشتيم و تمام موضوعات را گفتگو كرديم هم اكنون با دو ضرورت جدي مواجه هستيم. نخست، بحث آموزش است و نمي‌توان آن را تعطيل كرد، آموزش حضوري در اولويت قرار دارد مگر اينكه پروتكل‌ها اجازه ندهند و وقتي پروتكل‌ها اجازه مي‌دهند آموزش حضوري برگزار خواهد شد. اصل دوم نيز اين است كه كلاسهاي درس حضوري است و اگر جمعيت دانش‌آموزان زياد باشد بايد آنها را تقسيم كنيم. نگراني خانواده‌ها طبيعي است اما آنها مي‌توانند به مدارس بيايند و رعايت پروتكل‌ها را نظارت كنند.

شرط برگزاري كلاس‌هاي درس حضوري رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه پروتكل‌ها به ما اجازه مي‌دهد تا با رعايت اصول بهداشتي، آموزش حضوري داشته باشيم، گفت: از 15 شهريور قرار بود سال تحصيلي شروع شود و معلمان خانواده‌ها بايد آماده مي‌بودند و به معلمان گفته بوديم از 15 شهريور در مدرسه حضور داشته باشند. درباره دانش‌آموزان چون تصور اين بود در شرايط قرمز پروتكل‌ها اجازه حضور نمي‌دهند، گفته بوديم آموزش مجازي است اما پروتكل‌ها را كه ابلاغ كردند اعلام شد برگزاري حضوري كلاس‌هاي درس مسير است.
وي ادامه داد: شرايط قرمز، زرد و سفيد دائم در نوسان است و خانواده‌ها مجبور مي‌شدند دائم بپرسند مدرسه تعطيل است يا خير. اما هم اكنون قطعي است كه در همه جا اصل بر حضور دانش‌آموزان است.

وزير بهداشت هم با بازگشايي حضوري مدارس موافق است
حاجي ميرزايي با تاكيد بر اينكه وزير بهداشت هم موافق برگزاري كلاس‌هاي درس حضوري است و تصميم در چارچوب ستاد ملي كرونا انجام شد، افزود: در جامعه افراد مختلف نفرات متفاوت دارند و ما موظف هستيم به نظرات ستادهاي رسمي يعني ستاد ملي كرونا و وزارت بهداشت توجه كنيم و رئيس تعداد كروناي استان تهران هم در جلسات تصميم‌گيري حضور داشت كه با تصميمات موافق بود.
چرا نماز جمعه تعطيل است اما مدارس باز مي‌شوند؟
وي در پاسخ به اين پرسش كه ستاد كرونا نماز جمعه را برگزار نمي‌كند اما مدارس را كه كنترل دانش‌آموزان دشوار است به به صورت حضوري برگزار مي‌كند، عنوان كرد: كلاس 10 نفره با اجتماعي كه هزاران نفر در آن حضور دارند متفاوت است الان برخي مناطق قرمز هستند آيا در آنجا زندگي تعطيل است و خانواده‌ها به مسافرت نمي روند؟ تمام امور با رعايت پروتكل‌ها در جريان است، مدرسه هم همين گونه است.
وزير آموزش و پرورش درباره رعايت نكات بهداشتي به ويژه در سرويس بهداشتي مدارس متذكر شد: تابستان فرصت داشتيم سرويس‌هاي بهداشتي را تعمير و تجهيز كنيم و 130 ميليارد تومان به استان‌ها ابلاغ و در اختيار مدارس قرار گرفت تا براي تجهيز سرويس بهداشتي اقدامات لازم را انجام دهند.

خانواده ها هفته اول فرصت دارند شرايط مدارس را بررسي كنند
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه فاصله طولاني دانش‌آموز با مدرسه مي‌تواند باعث فشار روحي و عصبي شود و سلامت جسمي او را تهديد مي‌كند، بيان كرد: دائم رصد مي‌كنيم تا اگر با شرايطي مواجه شديم كه بايد در تصميمات تجديد نظر شود آن را انجام دهيم. هفته اول به خانواده ها فرصت مي‌دهيم تا شرايط را بررسي كنند و به مدارس تاكيد كرديم برنامه‌ريزي‌ها با مشاركت خانواده‌ها باشد ما بايد ياد بگيريم چگونه مي‌توانيم آموزش را ارائه داده و از دانش‌آموزان نيز محافظت كنيم.
وي درپاسخ به اين پرسش كه دانشجوها آموزش را به صورت مجازي دريافت  پس چرا مدارس به شكل حضوري برگزار مي‌شوند، گفت: برخي دانشجويان در خوابگاه ساكن هستند كه مخاطراتي دارد به همين دليل آموزش‌ها مجازي است اما اصرار ما اين است كه پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنيم  و آموزش را به شكل حضوري عرضه كنيم.

هفته اول با خانواده‌ها مدارا مي‌كنيم
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه 130 ميليارد تومان سرانه بين مدارس توزيع شده است و هر چقدر لازم باشد دوباره تخصيص مي‌يابد، عنوان كرد: اعلام كرديم مدرسه آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان است حالا اگر خانواده‌ها نگران بودند به مدارس بيايند و اوضاع را ببينند تا نگراني رفع شود در هفته اول با مدارا رفتار مي‌كنيم تا به جمع‌بندي مشترك با خانواده‌ها برسيم.

حضور دانش‌آموزان مصوبه ستاد كرونا نيست اما مغاير آن هم نيست
حاجي ميرزايي ادامه داد: به تجربه همه كشورها توجه مي‌كنيم اما متناسب با وضعيت كشور خود تصميم مي‌گيريم در ساير كشورها هم آموزش حضوري در اولويت است و اين كه از آموزش تلويزيوني استفاده مي‌كنند هم وجود دارد. 15 شهريور آغاز فعاليت مدرسه است و پروتكل‌ها وقتي اجازه بدهد آموزش حضوري داشته باشيم به سمت آن مي‌رويم، حضور مصوبه ستاد ملي كرونا نيست اما مغاير آن هم نيست در جلسه با وزير بهداشت و معاونان او، رئيس ستاد كروناي استان تهران هم با اين تصميم موافق بود.

دريافت رضايتنامه از خانواده‌ها براي حضور فيزيكي دانش‌آموزان تخلف است
وي درباره اقدام برخي مدارس براي دريافت رضايت‌نامه به منظور حضور دانش‌آموزان در مدارس گفت: اين فضاسازي رسانه‌اي است و كارهاي جعلي در فضاي مجازي انجام مي‌شود مثلاً گفتند بچه‌ها حتماً با خانواده‌ها بيايند يا تضمين بدهند كه اين موارد واقعي نيست از سوي ديگر اگر مدرسه‌اي اقدام به دريافت رضايت نامه كند قطعاً خطا است و برخورد مي‌كنيم ما چنين چيزي را ابلاغ نكرديم.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي براي مدير مدرسه الزامي است و آن را اعمال مي‌كنند، گفت: برخي مي‌خواهند مدارس برگزار نشود و فضاسازي مي‌كنند. هر جا بگويند، حضور دانش‌آموزان به صورت محدود نگران‌كننده و خطرناك است، آن را تعطيل مي‌كنيم مدارس بايد در چارچوب پروتكل‌ها كارها را انجام دهند و و نگراني خانواده‌ها را براي ارائه آموزش كم كنند.

بازگشايي مدارس نمادين نيست
حاجي ميرزايي ادامه داد: اگر بچه‌ها علائم سرماخوردگي داشتند از حضور در مدرسه ممانعت كنند همچنين تصميم نداريم بازگشايي مدارس نمادين باشد و بعد به شكل غير حضوري تبديل شود، خدمات آموزشي را از طريق حضوري ارائه مي‌كنيم و اگر فردي نگران است از روش‌هاي ديگر استفاده كند.
وي گفت: ضدعفوني مدارس بايد توسط مدرسه انجام شود اما دانش‌آموزان از خانه كه مي‌آيند ماسك به همراه داشته باشند و در برخي مناطق گروه‌هاي جهادي فعال شدند و ماسك به صورت رايگان در اختيار دانش‌آموزان محروم قرار مي‌گيرد. بايد تلاش كنيم به تدريج اوضاع را سامان دهيم و در يك يا دو هفته پس از بازگشايي مدارس همه چيز سامان يافته و خانواده‌ها نيز نگراني‌شان كاهش مي‌يابد. دو هفته اول نيازمند مراقبت بيشتر هستيم تا مطمئن شويم همه كارها درست انجام مي‌شود.

تعداد قابل توجهي از دانش آموزان به شاد دسترسي ندارند
وزير آموزش و پرورش درباره دسترسي دانش آموزان به شبكه شاد مطرح كرد: تعداد قابل توجهي بيش از سه ميليون نفر به شاد دسترسي ندارند و امكان اينكه در فرصت كوتاه تبلت تامين كنيم موجود نيست و نمي‌خواهيم به خانواده‌ها فشار وارد كنيم بنابراين آموزش آنها به صورت حضوري و تلويزيوني ادامه خواهد داشت حتي اگر لازم باشد مراجعه تك به تك داشته باشيم آنها را آموزش ميدهيم.

ساعت كار مدارس از 8 تا 10 صبح
وي گفت:بوفه مدارس تعطيل است، ساعت مدرسه خيلي كوتاه شده است و زنگ 75 دقيقه‌اي به 35 دقيقه كاهش يافته و زمان حضور دانش‌آموزان از ساعت 8 تا 10 است. 62 درصد مدارس زير 100 دانش‌آموز دارند و مدارس دوشيفته تعدادشان اندك است اگر لازم باشد مدارس را سه نوبت مي‌كنيم مثلاً كلاسي كه بيش از 35 دانش‌آموز دارد مي‌تواند در سه نوبت آنها را توزيع كند.
وزير آموزش و پرورش عنوان كرد :به خانواده‌ها توصيه مي‌كنيم خودشان در منزل دانش‌آموز را آموزش ندهند مدرسه جامعه پذيري را تقويت مي‌كند به نگراني خانواده‌ها حق مي‌دهم به مدرسه رفته و برنامه را ببينند و اگر اطمينان كردند همه چيز درست است بچه‌ها را به مدرسه بفرستند در غير اين صورت از ساير گزينه‌ها استفاده كنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اجباري نيست كه دانش‌آموزان به مدرسه بيايند، متذكر شد: توصيه ما اين است كه اين كار را نكنند
معلمان غربالگري مجزا نمي‌شوند اما گفتيم اگر مبتلا به كرونا هستند به مدرسه نيايند تا سلامتي كامل را كسب كنند.a

 


برگشت به تلکس خبرها