تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: گزارش// چرا ورق به نفع "بازگشايي حضوري مدارس" به يك‌باره برگشت؟!
شنبه، 15 شهریور 1399 - 17:59     کد خبر: 35687

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)�'�http://www.shoghl.org/:

گزارش// چرا ورق به نفع "بازگشايي حضوري مدارس" به يك‌باره برگشت؟!

 

گزارش// چرا ورق به نفع "بازگشايي حضوري مدارس" به يك‌باره برگشت؟!

تغيير تصميم ناگهاني وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملي مقابله با كرونا براي بازگشايي حضوري مدارس، علاوه بر ايجاد سردرگمي‌‌هاي بسيار براي والدين و دانش‌‌آموزان، ممكن است تبعات بسيار منفي بر آمار كرونا بگذارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري تسنيم ؛ سال تحصيلي جديد، امسال بر خلاف سال‌‌هاي گذشته از امروز پانزدهم شهريور ماه آغاز شد و بحث بازگشايي مدارس، اين روزها دغدغه جدي بسياري از خانواده‌‌‌ها شده و بسياري از والدين در شبكه‌‌هاي اجتماعي نسبت به سردرگمي خانواده‌‌ها درباره بازگشايي مدارس واكنش منفي نشان داده‌‌اند.

در حالي كه در دهم شهريور وزير آموزش و پرورش گفته بود تصميم بر آن است كه بازگشايي مدارس به جز در مناطق قرمز كرونا، به‌صورت حضوري باشد، روز گذشته اعلام كرد كه همه دانش‌آموزان بايد روز شنبه در مدارس حضور داشته باشند.

وي در توجيه اين تغيير تصميم ناگهاني گفته است كه در جلسه با وزارت بهداشت اعتقاد بر اين بود اگر مناطق را به قرمز، زرد و سفيد تقسيم كنيم فاصله بين اين وضعيت‌ها زياد نيست و حتي در مناطق سفيد، عدم رعايت پروتكل‌ها باعث شيوع بيماري مي‌شود بنابراين در تمام كشور يك پروتكل اعمال خواهد شد!

در اين مدت، اظهارنظرهاي بسيار ضد و نقيضي ديگري نيز انجام شد، از جمله اين‌‌كه علي باقرزاده، رئيس مركز هماهنگي حوزه وزارتي آموزش و پرورش گفته بود: والدين براي اطلاع از وضعيت حضور دانش‌آموزان در مدارس تا روز شنبه، با مديران مدارس در تماس باشند اما روز 15 شهريور تمام مدارس كشور باز است!

روز بعد، حاجي ميرزايي، وزير آموزش و پرورش به طور قطعي اعلام كرد نيازي نيست خانواده‌ها با مدرسه تماس بگيرند و همه دانش‌آموزان بايد صبح فردا در مدارس حاضر شوند!

باقرزاده همچنين اعلام كرده بود كه حدود 35 درصد مدارس كشور جمعيت اندكي دارند و فاصله‌گذاري در آنها رعايت مي‌شود، حدود 43 درصد مدارس زير 50 نفر جمعيت دارند و تعداد مدارس كم‌جمعيت بسيار زياد است يعني حدود 62 درصد مدارس كشور زير 100 نفر دانش‌آموز دارند و در تمام اين­ها امكان رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و تدريس حضوري وجود دارد.

ارائه اين اطلاعات با چنين قطعيتي نيز جاي تعجب دارد زيرا الگوي مشخصي براي نظارت بر رعايت پروتكل‌‌ها در مدارس وجود ندارد و وزير آموزش و پرورش عنوان كرده كه ما به همه سطوح آموزش و پرورش مسئوليت اين نظارت را ابلاغ كرده‌‌ايم و اوليا، معلمان و مديران مدارس مسئول نظارت بر رعايت شيوه‌‌نامه‌‌هاي بهداشتي هستند.

مدرسه , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

مسئولان وزارت آموزش و پرورش، در حالي مي‌‌گويند اصل بر آموزش حضوري است و تصميم بر بازگشايي مدارس در تفاهم با وزارت بهداشت گرفته شده است كه در نهم فروردين ماه سال جاري، علي‌اكبر حقدوست، رئيس كميته اپيدميولوژي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره شرايط لازم براي بازگشايي مدارس گفته بود: از نظر علمي احساس مي‌كنيم زماني مي‌توان اقدام به بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها كرد كه در منطقه موردنظر حداقل 10 روز شاهد روند كاهنده ويروس باشيم.

وي همچنين عنوان كرده بود كه زماني مي‌‌توان درباره بازگشايي مدارس صحبت كرد كه در آن زمان R0 زير يك باشد يعني ميزان سرايت بيماري در منطقه از فردي به فرد ديگر به زير يك كاهش يافته باشد.

حال بازگشايي مدارس در اكثر نقاط كشور در حالي اتفاق افتاده است كه نه ميزان سرايت بيماري در سراسر كشور از فردي به فرد ديگر به زير يك رسيده و نه در دوره‌‌هاي 10 روزه شاهد روند كاهشي ويروس در تمام نقاط كشور بوده‌‌ايم و از سوي ديگر، روند بستري و فوتي‌‌هاي كرونا در 10 روز اخير، حالت سينوسي داشته است.

اين تغيير تصميم ناگهاني وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملي مقابله با كرونا براي بازگشايي مدارس، علاوه بر ايجاد سردرگمي‌‌هاي بسيار براي والدين و دانش‌‌آموزان، ممكن است تبعات بسيار منفي بر آمار كرونا بگذارد.

بر اساس اظهارات وزير آموزش و پرورش، تفاهم اين وزارتخانه با وزارت بهداشت بر سر بازگشايي حضوري مدارس در حالي صورت گرفته است كه در چند روز گذشته، سعيد نمكي، وزير بهداشت، نسبت به موج جديد كرونا و افزايش فشار و خستگي بر كادر درمان هشدار داده بود!

اين هشدارها تنها به اظهارات وزير بهداشت ختم نمي‌‌شود؛ رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي نيز طي نامه‌‌اي از ستاد ملي مقابله با كرونا خواسته بود از جان ميليون‌ها دانش‌آموز دفاع كند؛ وي نسبت به بروز يك فاجعه انساني در پي اين اقدام، ابراز نگراني كرده است.

رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي نيز هشدار داده است كه ستاد كرونا بايد مسئوليت باز كردن مدارس را رسماً به‌عهده بگيرد تا اگر فردا مشكلي پيش آمد نگويند "ما نبوديم ديگري تصميم گرفت!"

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به اين تصميم ستاد ملي كرونا و وزارت آموزش و پرورش مبني بر بازگشايي حضوري مدارس، رعايت پروتكل‌‌هاي بهداشتي توسط دانش‌‌آموزان دبستاني در مدرسه را يك "شوخي" خوانده و نسبت به وضعيت سلامت دانش‌‌آموزان ابراز نگراني كرده است.

اما علي‌‌رغم اين ابراز نگراني‌‌ها توسط كارشناسان، سال تحصيلي جديد از امروز آغاز شده و اكثر دانش‌‌آموزان به‌صورت حضوري به مدرسه رفته‌اند.

مدرسه , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

بايد توجه داشت كه اولاً وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، حتي الگوي متقني براي نظارت بر رعايت پروتكل‌‌هاي بهداشتي در مدارس ندارند؛ ثانياً در صورت افزايش نظارت بر رعايت پروتكل‌‌ها در مدارس، بايد توجه داشت كه تجمع دانش‌‌آموزان تنها محدود به محوطه مدرسه نمي‌‌شود كه بتوان بر آن نظارت كرد بلكه اين امر باعث افزايش بار ناوگان حمل و نقل عمومي نيز خواهد شد كه به اذعان خود مسئولان، دچار ضعف‌‌هاي جدي براي اجراي فاصله‌‌گذاري اجتماعي است.

از سوي ديگر به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌‌هاي مجازي مناسب يا عدم تمكن مالي برخي خانواده‌‌ها در مناطق محروم كشور براي خريد تبلت و تلفن همراه هوشمند، امكان آموزش مجازي براي همه دانش‌‌آموزان در سراسر كشور نيز فراهم نيست بنابراين شايد يكي از راهكارهاي مناسب، اختياري شدن حضور دانش‌‌آموزان در مدارس و يا موكول كردن بازگشايي مدارس به اول مهر باشد، تا در اين فرصت پانزده روزه باقيمانده، مدارس بتوانند زيرساخت‌‌هاي بهداشتي لازم را به خوبي فراهم كنند، كارشناسان نظارت‌‌هاي مجدد و كافي را بر مدارس و نحوه بازگشايي آن داشته باشند و والدين نيز بتوانند با ارائه آموزش‌‌هاي مناسب به فرزندان‌شان در زمينه رعايت پروتكل‌‌هاي بهداشتي، اندكي از نگراني‌‌ها براي آينده فرزندان‌‌ اين مرز و بوم بكاهند.

بر اساس اظهارات عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با كرونا دركلانشهر تهران، دانش‌‌آموزان مي‌‌توانند تا سه هفته، ناقلين كم‌‌علامت يا بي‌‌علامت ويروس كرونا باشند! اين مسئله بايد مورد توجه جدي ستاد ملي مقابله با كرونا قرار بگيرد زيرا دانش‌‌آموزان در صورت ابتلا به كرونا و نداشتن علائم بيماري، مي‌‌توانند آن را به افراد مسن در خانه‌‌ها منتقل كنند و همپوشاني عدم اعمال محدوديت براي سفر در ايام تعطيلات گذشته و با بازگشايي مدارس، مي‌‌تواند با افزايش آمار ابتلا به كرونا در هفته‌‌هاي آتي، علاوه بر اشغال تخت‌‌هاي بيمارستاني و افزايش فرسودگي و خستگي كادر بهداشتي و درماني، يك فاجعه انساني رقم بزند.


برگشت به تلکس خبرها