تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور: مشكل اصلي صنعت فاوا، مهاجرت نخبگان است نه كمبود منابع مالي
دوشنبه، 24 آبان 1400 - 11:50     کد خبر: 35999

فقط در دهه 90، بيش از 1200دانش‌آموز داراي مدال طلا، نقره و برنز المپيادها از كشور مهاجرت كرده‌اند
ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:
2YXYtNmD2YQg2KfYtdmE2Yog2LXZhti52Kog2YHYp9mI2KfYjCDZhdmH2KfYrNix2Kog2YbYrtio2q/Yp9mGINin2LPYqiDZhtmHINmD2YXYqNmI2K8g2YXZhtin2KjYuSDZhdin2YTZig==

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور:

مشكل اصلي صنعت فاوا، مهاجرت نخبگان است نه كمبود منابع مالي

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور، مهم‌ترين مشكل موجود بر سر راه توسعه صنعت فاوا و شبكه ملي اطلاعات را مهاجرت نخبگان و متخصصان آي.تي دانست و گفت: اگر هرچه زودتر فكري براي اين موضوع نشود و مسئولان نتوانند انگيزه لازم براي ماندگاري اين نخبگان را ايجاد كنند، حتي با وجود منابع مالي گسترده هم، توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور امكان‌پذير نخواهد بود.

مهندس سيدحسن هاشمي در گفت‌وگو با سيتنا تصريح كرد: طبق گزارشي كه مركز رصدخانه مهاجرت ايران در تابستان امسال منتشر كرده، فقط در دهه 90، بيش از 1200دانش‌آموز داراي مدال طلا، نقره و برنز المپيادها از كشور مهاجرت كرده‌اند كه نه درصد آن‌ها بچه‌هاي المپياد رياضي، 8.1 درصد المپياد فيزيك و 7.2 درصد المپياد كامپيوتر بوده‌اند. هاشمي تصريح كرد: علاوه بر اين، از بين رتبه هاي زير هزار كنكور در بين سال هاي 1380 تا 1394، آمار دانش آموزان رشته رياضي و فني كه بعد از تكميل تحصيلات دانشگاهي از كشور خارج شده‌اند، 11.5 درصد بوده كه بالاترين آمار بين ساير رشته‌هاي تحصيلي است.

حمايت‌هاي گسترده ساير كشور از نخبگان ايراني
رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور ادامه داد: بخش قابل توجهي از نخبگان المپيادهاي كامپيوتر، رياضي، فيزيك و همچنين رتبه هاي زير هزار كنكور رياضي، افرادي هستند كه براي ادامه تحصيل، رشته‌ مهندسي كامپيوتر را انتخاب مي‌كنند و باپايان تحصيلات دانشگاهي، به دليل نبود فرصت شغلي مناسب و حمايت كافي، تصميم به مهاجرت مي‌گيرند. هاشمي ادامه داد: در طرف مقابل، كشورهاي توسعه‌يافته براي استفاده از استعداد نخبگان ما، حمايت‌هاي ويژه‌اي را پيش‌بيني كرده‌اند و كاملا طبيعي است كه بسياري از اين دانشجويان، براي داشتن رفاه و آسايش اقتصادي، كه حق مسلم شان است، اين فرصت را از دست نمي‌دهند و تصميم به مهاجرت مي‌گيرند.
هاشمي به يكي از ديگر تبعات مهم اين اتفاق هم اشاره و تصريح كرد: بسياري از دانشجويان ما پس از تكميل تحصيلات دانشگاهي، وارد شركت هاي خوب داخلي مي شوند و تجربه اندوزي مي كنند اما به محض فراهم شدن زمينه مهاجرت، ترجيح مي دهند رفتن را انتخاب كنند كه اين اتفاق علاوه بر هدر رفت سرمايه گذاري انجام شده براي توانمندسازي آن ها، شركت هاي ما را هم با كمبود نيروي انساني خبره مواجه مي سازد و آنها را تحت فشار قرار مي دهد.

افزايش مهاجرت‌ها در سال‌هاي اخير
رئيس سازمان نصر كشور در ادامه گفت: متاسفانه طي سال‌هاي اخير كه بسياري از كشورهاي منطقه از جمله امارات، فضاي كسب و كارهاي دانش‌بنيان خود را توسعه داده‌اند، تلاش براي جذب نخبگان ايراني بيشتر شده و متاسفانه بايد گفت به دليل ساده‌تر بودن مهاجرت به اين كشور، شاهد افزايش مهاجرت‌ها نيز هستيم و اين تهديد روز به روز جدي‌تر هم مي‌شود.

نگران فرار مغزها باشيم نه كمبود منابع مالي
هاشمي با انتقاد از برخي اظهارنظرهاي غيركارشناسي اظهار كرد: درست است كه طي سال‌هاي اخير كشور با مشكلات اقتصادي بسياري مواجه بوده اما خوشبختانه بخش خصوصي صنعت فاوا توان مالي كافي براي اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي اين حوزه را دارد و از اين بابت جاي نگراني وجود ندارد.
وي تصريح كرد: مهم‌ترين نگراني سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور اين است كه با روند موجود، روز به روز جمعيت نخبگان صنعت آي.تي در كشور ما كمتر مي‌شود، از يك سو آمار ورودي رشته‌هاي مهندسي در دانشگاه‌ها كاهش يافته و از سوي ديگر تعداد مهندسان كشور كه قصد مهاجرت دارند رو به افزايش است.

شرايط ماندگاري نخبگان آي.تي را فراهم كنيد
رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور ادامه داد: در اين شرايط مهم‌ترين درخواست ما از دولت و ديگر نهادهاي مربوطه اين است كه شرايط فعاليت نخبگان آي.تي در كشور را بهبود ببخشند و با ايجاد بستر مناسب براي آن‌ها، انگيزه ماندن در كشور و منصرف شدن از مهاجرت را فراهم كنند.
هاشمي افزود: ترديد نداريم در صورت بهبود شرايط فعاليت متخصصان فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور، هم طرح‌ها و پروژه‌هاي ملي مانند شبكه ملي اطلاعات به بهترين شكل ممكن و طبق استانداردهاي جهاني تكميل خواهد شد و هم مي‌توانيم كشورمان را به يك قطب منطقه‌اي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات تبديل كنيم.
وي تصريح كرد: در اين صورت، علاوه بر حفظ سرمايه انساني متخصص در داخل كشور، مي توانيم زمينه همكاري با شش ميليون متخصص ايراني حاضر در خارج از كشور را هم گسترش دهيم و حتي شرايط بازگشت آنها را فراهم كنيم


برگشت به تلکس خبرها