تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: تيتر جنجالي آفتاب يزد: آغاز فيلترينگ چيني و روسي در كشور !
سه شنبه، 26 مهر 1401 - 09:56     کد خبر: 36309

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

تيتر جنجالي آفتاب يزد: آغاز فيلترينگ چيني و روسي در كشور !

 

روزنامه آفتاب يزد در گزارشي ادعا كرده است مدل فيلترينگ روسي و چيني در كشور اجرا مي شود. اين گزارش كه تيتر اصلي جلد اين روزنامه صبح كشور شده است با اشاره به مسدود سازي آي پي ها و بستن مسير فيلترشكن ها چنين اشاره اي داشته است.

در بخشي از اين گزارش آفتاب يزد مي خوانيم:« تصــور تصميم گيران درابهر اينكه شبكه ملي اطلاعات مشغول كار است و اپليكيشــن هاي ايراني بدون اختلال كار مي كنند، اين تصور غلطي اســت چرا كه ادامه فعاليت همين استارتاپ ها نيازمند خدمات و سرويس هايي است كه يا فيلتر هستند يا تحريم. از سوي ديگر اين محدوديت هاي سختگيرانه اي كه در حوزه اينترنت در دولت سيزدهم ايجاد شده و قطعا جز انتقادها و عصبانيت مردم چيز ديگري در پي نخواهد داشــت، بار ديگر اين فرضيــه قديمي پياده ســازي فيلترينگ روسي و چيني در كشور را تقويت كرده است. »

تيتر جنجالي آفتاب يزد: آغاز فيلترينگ چيني و روسي در كشور !
يك كارشــناس حــوزه آي تــي در اين باره به آفتاب يزد مي گويد:«هميشــه از اين اشــتباه محدوديت هــاي اينترنتي مي ترسيديم كه متاسفانه رخ داد. پيشتر تلگرام را فيلتر كردنــد و حاال اين كار را با واتس اپ و اينســتاگرام انجام دادند كه صد البته شــرايط را بدتر كردند. چرا كه آن زماني كه براي تلگرام محدوديت ايجاد كــرده بودند به اين صورت مردم كســب و كارهاي شــان را به تلگرام نبرده بودند و بيشتر روي اينســتاگرام سرمايه گذاري كردند. حاال متاسفانه با فيلتر اينستاگرام معيشت چند هزار خانواده به خطر افتاده است.» اميرحســين زرين افزود:« اما اين فيلترها و محدوديت ها، فيلترشــكن را به وجود آورد. نكته اينجاست كه از آنجا كه هزينه هاي نگهداري از فيلترشكن ها بسيار بالاست، نمي توانيم باور كنيم كه بسياري از شركت ها آن را به صورت رايگان در اختيار مردم قرار دهند. چند وقت پيش اعلام شد كه گوشــي هايي كه در ايران وجود دارد بخش اعظم شان به بدافزار آلوده است كه اين بدافزارها همين فيلترشكن ها هستند كه معلوم نيســت از كجا دانلود مي شوند. و نتايج اين هك شدن را بارها در برخــي از ادارات دولتي ديده ايم.» او ادامه داد: « چند روزي است كه تقريبا هيچ وي پي اني كار نمي كند در واقع آي پي ها را شناسايي و سپس آن را مسدود كرده اند براي اين كار هم از الگوريتم روسيه و چين دارند استفاده مي كنند. از همين رو مي توان گفت كه به احتمــال زياد مدل فيلترينگ روسيه و چين را دارند پيش مي برند. چين با توجه به محدوديت هايي كه در شبكه هاي اجتماعي ايجاد كرده، مدعي است كه تعداد زيادي از جمعيت كشورشــان از وي چت استفاده مي كند در صورتي كه كاربران شان دسترسي به شبكه هاي بين المللي ندارند كه دارند از وي چت استفاده مي كنند»


برگشت به تلکس خبرها