واكنش معاون وزير ارتباطات به فيلتر اينستاگرام: كسبوكارها از اول نبايد در اين پلتفرم فعاليت ميكردند
مديرعامل شركت پست اعتقاد دارد اين اشتباه از سوي مردم بوده كه كسبوكار در اينستاگرام به راه انداختند.
مديرعامل شركت ملي پست با اشاره به دردسر فيلترينگ اينستاگرام براي كسبوكارها اعتقاد دارد اشتباه از سوي مردم بوده و نبايد از ابتدا از ابزاري همچون اينستاگرام استفاده ميكردند. ليائي تاكيد دارد كه مردم بايستي به هشدار مسئولان براي كوچ به پلتفرمهاي داخلي توجه ميكردند.
«محمود ليائي»، معاون وزير ارتباطات و مديرعامل شركت ملي پست روز گذشته در «همايش روز ملي تجارت الكترونيك» به فيلتر اينستاگرام اشاره كرد. آنطور كه «راه پرداخت» از او نقل كرده است، وي گفته:
«چند سالي است مسئولان تأكيد ميكنند كه كسبوكارها بهجاي استفاده از ابزاري خارجي نظير اينستاگرام از پلتفرمهاي رسمي كه حاكميت آماده كرده استفاده كنند و آنجا را رونق دهند. متأسفانه مردم عادي به اين صحبتها توجهي نداشتند و كسبوكار خود را در پلتفرمهاي حاكميتي توسعه ندادند. الان به دليل شرايط كشور اينستاگرام فيلتر شده و همه مردم نميتوانند دسترسي داشته باشند. اگر اينستاگرام خودش ايرانيها را محدود ميكرد چه جوابي ميخواستند بدهند؟»
او عملا با انتقاد از اينكه نوك تيز پيكان انتقادات به سمت مسئولان است، باور دارد مشكل ايجاد شده براي كسبوكارها به دليل بيتوجهي آنها به صحبتهاي مسئولان درخصوص استفاده از پلتفرمهاي داخلي است.
ليائي در ادامه با اشاره به بازديد خود از مناطقي در استان مازندران به انتقاد كسبوكارهاي روستايي از فيلتر اينستاگرام اشاره كرد و گفت: «متوجه شدم كه حتي در مناطق روستايي فروش محصولات از طريق اينستاگرام صورت ميگرفته است. در حين بازديد مردم با ديدن من نسبت به شرايط اينترنت و فيلترينگ اينستاگرام ابراز شكايت كردند كه من به آنها گفتم شما خودتان از قبل به اين فكر بوديد كه احياناً اگر روزي اينستاگرام بسته شود چه اتفاقي ميافتد؟ خودتان بايد به فكر ميبوديد و از ابتدا از ابزاري نظير اينستاگرام استفاده نميكرديد.»
معاون وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه آيا در حال حاضر ظرفيت استفاده از پلتفرمهاي داخلي وجود دارد يا خير، اظهار داشت: «بله. ظرفيت انتقال همه كسبوكارها به پلتفرمهاي داخلي وجود دارد و اصلا فلسفه وجودي شبكه ملي اطلاعات، رفع نيازهاي داخلي تجارت الكترونيك و پرداختن به همين موضوعات است.»
گفتني است براساس آمارهاي اعلام شده از سوي شركت ملي پست، پس از فيلتر اينستاگرام، درآمدهاي اين شركت با كاهش يك سومي رو به رو شده است.